دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

مقدار و زمان مصرف شیر در طول روز و خواص آن

  • سمانه عقیقی
  • ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
  • ۰

شیر یکی از سه معدن اصلی فراهم نمودن پروتئین بدن می باشد که به علت نقش موثر آن در حفظ سلامت و ایمنی بدن بسیاری از پزشکان و متخصصین مصرف شیر را به صورت روزانه برای گروه های مختلف سنی ضروری می دانند. اما مقدار و زمان مصرف شیر برای گروه های مختلف سنی در طول روز چه میزان است؟

مصرف شیر برای همه ی افراد با هر جنسیت و سن توصیه شده است، که در این میان مصرف شیر برای خردسالان و کودکان که در سن رشد هستند و افراد سالخورده که دچار پوکی استخوان می باشند، بیشتر باید با اهمیت باشد. شیر نوشیدنی سالم و سرشار از مواد معدنی و کلسیم است که برای رشد استخوان ها ضروری است.

بهترین مقدار و زمان مصرف شیر در طول روز و خواص آن

از شیر فراورده های لبنی بسیاری تهیه می شود که در میان آن ها، ماست خواص نزدیک تری به شیر دارد. کسانی که نمی توانند مصرف شیر داشته باشند یا شیر در دسترسشان نیست ، می توانند از ماست و یا فراورده های دیگر آن استفاده کنند تا از خواص آن بهره مند گردند.

مصرف شیر

♦ بهترین مقدار مصرفی روزانه ی شیر :

مقدار شیر مورد نیاز برای افراد مختلف در طول روز ، متفاوت است. کودکانی که سنشان زیر 7 سال است باید روزانه یک و نیم لیوان شیر مصرف کنند. از 7 سالگی تا 12 سالگی یعنی قبل از بلوغ میزان مصرف شیر در طول روز 2 لیوان پیشنهاد می شود. به افرادی که در سن بلوغ هستند مصرف روزانه 3 لیوان شیر، و به خانم های باردار و شیرده 3 و نیم تا 4 لیوان شیر ، و به افراد بالغ و بزرگسال و سالمندان مصرف روزانه دو لیوان شیر برای حفظ سلامت و افزایش تندرستی توصیه می شود.

♦ بهترین زمان مصرف شیر در شبانه روز :

 بهترین زمان مصرف شیر، قبل از خواب است. زیرا هنگامی که بدن در حال استراحت است فرصت کافی برای تامین پروتئین و کلسیم را دارد و بعلت وجود تریپتوفان به خواب راحت کمک می کند. هنگام صبح ناشتا نیز زمان مناسب برای نوشیدن شیر است چراکه باعث افزایش یادگیری می شود.

♦خواص شیر :

کمک به خواب آرام و راحت، بالابردن بهره گیری از مغز و افزایش یادگیری، جلوگیری از پوکی استخوان و آرتروز ، رفع بی حوصلگی و بی حالی .

  •  آرون گروپس

از آن جایی که طبع شیر سرد است اگر بعد از مصرف شیر دچار نفخ می شوید بهتر است مقداری دارچین به آن اضافه کنید. دارچین سردی شیر را می گیرد و باعث جذب بیشتر مواد مغذی شیر می شوید .

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *