دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

واحد پول ترکیه چیست؟ و ارزش پول ترکیه با چند دلار و چند تومان است؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۹ مرداد ۱۳۹۷
  • ۰

از آن جایی که ترکیه برای دسترسی به امکانات تفریحی و طبیعی محیط مناسبی به حساب می آید، بیشتر ایرانیان آن را برای سفر انتخاب می کنند و به همین دلیل با واحد پول ترکیه نیز به خوبی آشنا می باشند.

 ترکیه از کشورهای همسایه ایران است که به دلایلی از جمله راحتی دریافت ویزا برای خروج و نزدیکی به کشور به عنوان گزینه ای تفریحی و تجاری برای ایرانیان قلمداد می گردد. بهتر است قبل از اقدام به سفر، با واحد پول ترکیه و نوسانات آن آشنا گردید.

آشنایی با واحد پول کشورهای مختلف یکی از مواردی است که اغلب افراد به آن علاقه مند هستند و تمایل دارند با واحدهای پولی مختلف آشنا شوند. از این رو در مطالب قبلی به معرفی واحد پول صربستان، واحد پول تایلند و ارمنستان و همچنین واحد پول عراق پرداختیم.

آشنایی با واحد پول ترکیه

واحد پول ترکیه همان لیره ترک می باشد که از آن به عنوان لیر ترکیه (TL) نیز یاد می شود. لیره ترک از سال ۲۰۰۴ به دلایل اقتصادی مانند تورم، دارای نوسان زیادی است. از جمله اینکه در آن سال ۶ صفر از آن کم شد. زیرا واحد لیر ترکیه، قروش یا کروش می باشد.
ارزش پول ترکیه
ترکیه همسایه غربی ایران و برای بسیاری از ایرانیان، اولین و آخرین گزینه سفرهای خارجی و تفریحی است. ترکیه کشوری دیدنی و  از مهم ترین نقاط توریستی دنیاست که دلیل آن را می توان در آب و هوای مطلوب و عالی و همین طور امکانات تفریحی ترکیه جست و جو کرد. آشنایی با واحد پول ترکیه قبل از سفر به شما فرصت تبدیل صحیح پول را می دهد. مسلماً برای خرید و اقامت در هتل ها و یا استفاده از امکانات تفریحی ملزم به پرداخت پول هستید، بنابراین باید از ارزش پول ترکیه و وضعیت اقتصادی آن خبر داشته باشید.
واحد پول ترکیه

لیره ترک در واقع یکای پول جمهوری ترک قبرس شمالی و کشورهای ترکیه می باشد. اجزای کوچک تر این واحد پول، قروش است که در زبان ترکی استانبولی به آن کروش می گویند. هر ۱۰۰ قروش برابر با یک لیره ترک است. لیره ترکیه با کد ایزوی TRY 4217 مشخص می شود.

واحد پولی ترکیه تا تاریخ ۲۸ ژانویه ۲۰۰۴ دارای صفرهای زیادی بوده و به صورت یک میلیون لیر، صد میلیون لیر خوانده می شده اما از این تاریخ به بعد، این شش صفر از پول ترک ها حذف و از اول ژانویه ۲۰۰۵ ، لیره ترک جدید وارد چرخه اقتصاد شد. نام اختصاری این واحد پولی YTL می باشد. یک لیر در این واحد پولی همان یک میلیون لیر قدیم است. عده ای نیز هنوز مانند گذشته ها از آن به عنوان میلیون نام می برند. از سال ۲۰۰۹، واحد پول ترکیه«لیره ترک» شد.

اسکناس های قدیم ترک بیشتر با عصمت اینونو(رئیس جمهور سال های ۱۹۳۸ تا ۱۹۵۰) و نگاره آتاتورک نقش می بست. در حال حاضر اسکناس های لیره ترک در انواع مختلفی از ۵، ۱۰، ۲۰ ،۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ لیره تهیه می شود و سکه های آن نیز در ارزش های ۱، ۵، ۱۰، ۲۵ و ۵۰ قروش و یک لیری ضرب می گردند.
لیره ترک
تبدیل ارز و پول نقد در صرافی های DOVIZ، بدون کمیسیون پرداخت می شود. معمولاً در جلوی تابلوی درب، نرخ تبدیل ارز وجود دارد. ممکن است این تبدیل با نرخ های متفاوتی انجام شود. بنابراین بهتر است چند صرافی را با هم مقایسه کنید. عوض کردن ارز در بانک با حق کمیسیون پرداخت می گردد. چک های مسافرتی تنها در بانک ها و با داشتن پاسپورت مبادله می شود.
اگر می خواهید قبل از ورود به ایران ارز ترکیه را به واحد پول ایران تبدیل کنید یا کالای بزرگی از ترکیه خرید کنید، باید رسید معامله را مطابق با قوانین کشور ترکیه پیش خود داشته باشید تا قانونی بودن معامله مشخص شود.
واجد تبدیل لیر ترکیه به دلار و تومان بر مبنای نرخ دولتی دلار ۴۳۹۵ تومان محاسبه شده است.
  • یک لیر ترکیه برابر با ۹۰۴ تومان است
  • ۴۸۹ لیر ترکیه برابر با ۱۰۰ دلار آمریکا است
 سکه های لیر ترکیه
 امیدواریم توضیحات ارائه شده در زمینه واحد پولی کشور ترکیه مفید بوده باشد و با این اطلاعات بتوانید سفری راحت و بدون دردسر به کشور ترکیه داشته باشید و از مکان های تفریحی آن لذت ببرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *