دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دلیل ازدواج پیامبر با عایشه چه بود؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۶ آبان ۱۳۹۷
  • ۰

ازدواج پیامبر با عایشه به دلایل و شرایط خاص ابتدای اسلام اتفاق افتاد. عده ای نیز در این باره شبهات و تردیدهای زیادی را موجب شده اند. برای آشنایی با دلایل واقعی ازدواج پیامبر ما را تا انتهای مطلب دنبال بفرمایید.

متاسفانه ازدواج نبی مکرم اسلام (ص) با عایشه موجب شبهاتی در بین برخی از مسلمانان و سایر ادیان شده است. نداشتن اطلاعات لازم در این زمینه و روشن نبودن دلایل ازدواج حضرت محمد(ص) با عایشه سبب تعبیرات و برداشت های نا به جا و نادرست شده است.

بررسی علت ازدواج پیامبر با عایشه

نبی مکرم اسلام (ص) در سن ۵۴ سالگی اقدام به ازدواج با عایشه نمود. در آن زمان عایشه ۹ سال داشت.  ازدواج در پی یک پاسخ پایدار و شرعی به نیازهای زن و مرد می باشد. تمام شرایع و ادیان تقریباً در این امر با هم اتفاق نظر دارند.

ازدواج پیامبر با عایشه

حضرت محمد مصطفی (ص) نیز برگزیده خداوند با تمام نیازهای انسانی بوده است. قرآن در همین رابطه آیه ای دارد: « قل انَما انا بشر مثلکم یوحی الیَ» بگو من مانند شما بشری هستم(تفاوتم در این است که) به من وحی می شود.

معصومین بنا به اخلاقیات و خلقیات نگه دارنده نفس خویش بوده و آن را کنترل می کردند. اگر با احادیث پیامبر در مورد ازدواج و زندگی آشنایی داشته باشید، دلیل این ازدواج به راحتی برای شما روشن می شود. ازدواج رسول خدا (ص) با عایشه در ۸ یا ۹ سالگی عایشه انجام گرفت اما زفاف به ۱۰ سالگی موکول شد. تمام این حوادث دارای حکمتی می باشد. در میان اعراب صورت های نادرستی از ازدواج رواج داشت. با توجه به شرایط آب و هوایی اعراب، دختران سریع به بلوغ می رسیدند.

ازدواج حضرت محمد با عایشه

ازدواج حضرت محمد(ص) با عایشه به دلیل ظاهر زیبای عایشه نبود. چون عایشه زیبایی چندانی نداشت و درخواست ازدواج نیز از سمت پدر عایشه انجام گرفت. چون دامادی آن حضرت برای پدر عایشه افتخاری بسیار بود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دلیل ازدواج پیامبر با عایشه

پدر عایشه یعنی ابوبکر دارای قوم و قبیله بود و این ازدواج از بسیاری از مخالفت های مشرکان با اسلام ممانعت به عمل می آورد. ازدواج حضرت محمد (ص) با عایشه به دلایل و شرایط آن موقع ملزوم بوده و رسول خدا (ص) نیز همواره از خدیجه به نیکی یاد می کرده است. این مسئله موجب تحریک احساسات عایشه می شده و به حضرت محمد (ص) می گفته که خداوند اکنون همسری بهتر به تو داده است. ضمن اینکه حضرت محمد (ص) اولین بار با زنی که ۱۵ سال از خودش بزرگ تر بود، ازدواج کرد. این مسئله نشان می دهد که نبی مکرم اسلام (ص) این ازدواج را نه از روی هوای نفسانی بلکه به دلایل ارائه شده انجام داده است.

امیدواریم با این توضیحات توانسته باشیم دلیل ازدواج حضرت محمد(ص) با عایشه را به خوبی برای شما محرز کنیم و اطلاعات ارائه شده در این زمینه سودمند و میسر واقع شده باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *