دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

هفته ۲۹ بارداری, مراقبت ها، راهنمای جامع هفته بیست و نهم بارداری

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۳ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

دومین هفته از سه ماهه سوم بارداری فرا می رسد. در هفته ۲۹ بارداری, مادر باردار تغییرات جدیدی در خود احساس می کند و از طرف دیگر جنین درون رحم, در حال رشد بیشتر است و وزن بیشتری پیدا کرده است.

هفته بیست و نهم بارداری فرا می رسد و اکنون مادر در سه ماهه سوم بارداری قرار دارد. حالا کودک درون رحم وزنی حدود ۱۷۵۰ گرم و طولی برابر با ۳۷ سانتی متر دارد. در این هفته نیز برخی از اندام های داخلی او همجنان در حال رشد هستند. در این مطلب با تمامی تغییرات کودک و مادر باردار در هفته بیست و نهم بارداری آشنا می شویم.

تغییرات کودک در هفته ۲۹ بارداری

تغییرات کودک در بارداری

در هفته بیست و نهم از بارداری هفته به هفته, ریه و عضلات کودک همچنان در حال رشد و تکامل می باشند. علاوه بر این سر کودک در این هفته بزرگتر از قبل می شود تا فضای لازم برای رشد مغز ایجاد شود. در این هفته به منظور پاسخگویی به نیاز های تغذیه ایی کودک, زنان باردار باید از مقدار بیشتری پروتئین, ویتامین C, اسیدفولیک و آهن استفاده کنند.

هفته 29 بارداری

همچنین از آن جایی که استخوان های نوزاد غنی از کلسیم است, زنان باردار باید مطمئن باشند که در این هفته و در طول هفته های باقی مانده بارداری, مقدار کلسیم مناسبی دریافت می کنند. از جمله مواد غذایی حاوی کلسیم, شیر و فرآورده های شیر می باشد. در واقع در طول سه ماهه آخر بارداری, هر روز جنین درون رحم, حدود ۲۵۰ میلی گرم کلسیم برای سخت شدن اسکلت بدنش نیاز دارد.

روند رشد اسکلت جنین

  •  آرون گروپس

یکی از اتفاقات جالبی که در هفته ۲۹ بارداری هر روز رخ می دهد, ادرار کردن کودک است. جنین درون رحم نیم لیتر به داخل آب بچه ادرار می کند. هر چند این مسئله کمی غیر بهداشتی به نظر می رسد اما باید بدانید که آب بچه هر سه ساعت تعویض می شود و این مسئله مشکلی برای کودک ایجاد نمی کند.

در هفته بیست و نهم بارداری, جنین بسیار سکسکه می کند و به نوری که از دیواره ی رحم به جنین می رسد, بسیار حساس است و احتمالا واکنش نشان می دهد. در این هفته از بارداری, کودک در حال افزایش وزن است.

هفته 29 بارداری

وضعیت قد و وزن جنین

در این هفته از بارداری جنین بین پانزده و نیم تا شانزده اینچ قد داشته و بین دو و نیم تا سه پوند وزن دارد که در طول دوازده هفته آینده وزن خود را تغیر داده و دو تا سه برابر می کند.

رشد کردن مغز

در هفته بیست و نهم بارداری مغز جنین در حال رشد کردن می باشد و همچنین شش ها و ماهیچه ها در کنار اسکلت سر بزرگتر می شوند و استخوان ها محکم تر و سفت تر می شوند.

آشنایی با هفته 29 بارداری

تغییرات مادر در هفته بیست و نهم بارداری

یکی از مسائل مطرح شده در هفته بیست و نهم بارداری, دردهای فشار دهنده ی زایمانی است که تنها برخی از زنان باردار آن را تجربه می کنند و با این کار رحم خود را برای زایمان آماده می کند. این دردها نا منظم هستند و ممکن است که با جابه جا شدن از بین بروند.

از دیگر تغییراتی که برای زنان باردار, در این هفته از بارداری ممکن است ایجاد شود, یبوست و دل پیچه های گهگاه است که برای رفع این مشکل به آن ها توصیه می شود رژیم غذایی سرشار از فیبر داشته باشید و مایعات بیشتری بنوشید و روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش سبک مثل پیاده روی و شنا داشته باشید.

همچنین تعداد اندکی از زنان باردار در هفته بیست و نهم بارداری و هفته های باقی مانده بارداری, ممکن است دچار افت فشار خون خوابیده شوند. این حالت به دلیل کاهش فشار خون اتفاق افتاده و هنگامی که این زنان به پشت دراز می کشند ضربان قلب و فشار خون آن ها تغییر می کند. به زنان بارداری که دچار این عارضه هستند توصیه می شود برای اجتناب از این عارضه هنگامی که می خواهید از حالت درازکش به حالت نشسته و سپس به حالت ایستاده تغییر وضعیت دهید این کار را به آرامی انجام دهید.

علائم و انتظارات در هفته بیست و نهم بارداری

در هفته ۲۹ بارداری از آن جایی که رحم بزرگتر شده و به مجاری ادراری و مثانه فشار وارد می سازد, ممکن است تکرر ادرار دوباره آغاز شود.

در این هفته از بارداری امکان افزایش ورم بدن به دلیل افزایش حجم خون و مایعات در حال گردش داخل بدن وجود دارد حتی ممکن است انگشتان دست تان به نسبت قبل بزرگتر شوند، همچنین در این زمان پستان ها سفت تر و سنگین تر می شوند.

نشانه های اندکی که در این هفته بروز می کند.

  • سوزش سر معده
  • سختی تنفس
  • یبوست یا هموروئید به دلیل افزایش وزن نوزاد
  • گیجی و اختلال موقت در حافظه
  • امکان ایجاد درد کمر و پا درد
  • خارش پوست شکم به دلیل کشیده شدن پوست شکم
  • تکرر ادرار
  • مشکل در خوابیدن به دلیل بزرگی شکم

هر آنچه باید در مورد این دوره از بارداری بدانید

نکاتی در مورد این هفته از بارداری

  1. تا حد امکان استراحت کرده و از این فرصت های استفاده لازم را ببرید.
  2. خودداری از ایستادن و نشستن طولانی مدت
  3. خوابیدن به سمت چپ بدن به دلیل گردش خون بهتر
  4. استفاده از مرطوب کننده به منظور کاهش خشکی و خارش پوست
  5. استفاده از رژیم غذایی سالم و پر انرژی
  6. نوشیدن مقادیر فراوانی آب
  7. تمرینات ورزشی ساده و سبک

هفته بیست و نهم بارداری

سخن پایانی

در این دوره از بارداری به منظور گذراندن بارداری بی درد سر و سالم باید به رژیم غذایی تان توجه ویژه ای داشت باشید زیرا جنین در این هفته از بارداری در حال رشد سریع می باشد و باید شما با مصرف مواد غذایی حاوی آهن، کلسیم و ویتامین C مواد لازم را برای رشد جنین فراهم کنید.

امیدواریم به خوبی با این هفته از بارداری آشنا شده باشید در پایان پیشنهاد می کنیم جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بارداری می توانید بر روی تقویم بارداری کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *