دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش کاشت درخت توت و توصیه هایی برای رشد بهتر آن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

درخت توت از درختانی با برگ های پهن است که اگر در باغچه منزل کاشته شود، منجر به برقراری سایبانی بزرگ در منزل خواهد شد. در ادامه شما را با روش های کاشت درخت توت آشنا خواهیم کرد.

درخت توت یکی از درخت هایی است که می تواند بیش از ۲۰۰ یا ۳۰۰ سال عمر می کند. این درخت در اکثر کشورهای جهان یافت می شود. درختان نهال و جوان توت دارای پوست نارنجی در فصل زمستان می باشند. کاشت درخت توت را در نواحی مختلف جهان می توان انجام داد. چون این درخت در آب و هواهای مختلف رشد می کند. رشد قدی آن می تواند به ۲۵ متر برسد.

بعضی از درختان توت گل می دهند اما این گل ها به ثمر نمی نشینند. چنین درختانی عملاً زینتی هستند و بیشتر از سایه آن ها استفاده می گردد. نمونه این توت های زینتی را می توان در کاخ سعدآباد ملاحظه کرد.

کاشت درخت توت

کاشت درخت توت و روش های نگه داری آن

مشخصات درخت توت

توت دارای برگ های بزرگ و قلبی شکل می باشد که معمولاً میوه های آن در ماه تیر و خرداد تا شهریور می رسند. از این میوه های خوشمزه می توان مربای توت تهیه کرد. میوه دادن درخت از سن ۴ یا ۵ سالگی به بعد آغاز می شود. در ایران در مناطق استپی و شمال ایران کاشت می شود و در جنگل های شمال ایران به صورت خودرو یافت می شود. قطر این درخت معادل یک متر و طول آن نیز به ۲۰ متر می رسد.

پوست آن شیاردار و بدنه درخت صاف و قائم است. از برگ توت برای پرورش کرم ابریشم در فصل بهار استفاده می شود. ضمن اینکه در فصل پاییز از برگ های آن برای غذای دام استفاده می شود. زادگاه اصلی آن را باید در کشور چین جست و جو کرد. چوب آن مقاوم بوده و برای تهیه تار استفاده می شود.

از چوب توت در شمال کشور برای گاوآهن محلی(مال بند برای گاجمه) برنج کاری استفاده می شود. برای بسته بندی و پیوند از پوست شاخه های جوان مصرف می شود.

چگونگی پرورش درخت توت

  •  آرون گروپس

این گیاه از نظر آب و هوایی در مناطق نسبتاً گرم تا معتدل یا حتی سرد کاشته می شود.

برای آبیاری نیز به حداقل ۶۰۰ میلی متر باران در طول سال به طور یکنواخت احتیاج دارند. با این اتفاق نیاز به آبیاری مصنوعی نخواهند داشت. کاشتن درخت توت به شکل نهال نیاز به آبیاری بیشتری دارد. به عنوان مثال هر هفته باید یک الی دو بار به آن آب داده شود. با ازدیاد شاخه و برگ و افزایش سن، نیاز به آبیاری در درخت توت کم می شود.

برای تأمین خاک مورد نیاز کاش درخت توت، خاک های شنی لومی بهترین گزینه می باشند. زمانی که خاک با هوموس(مواد پوسیده گیاهی) ترکیب می شود، امکان تنفس برای خاک فراهم و به باکتری برای فعالیت فرصت بیشتری ارائه می دهد. زمین هایی که غیر قابل نفوذ هستند و رطوبت را به مدت زیادی در خود حبس می کنند و در نتیجه خاک گیاه باتلاقی می شود و همچنین خاک هایی که در مقابل تابش خورشید سله می بندند، برای کاشتن درخت توت ابداً مناسب نیستند.

خاک مناسب برای توت

چگونگی کاشت درخت توت

برای تکثیر درخت توت، همانطور که در کاشت درخت عناب نیز مطرح نمودیم، بهترین زمان، هنگام رسیدن واریته های مختلف این میوه(خرداد تا مرداد) می باشد. برای بذر گیری، میوه های رسیده را از پایین درخت یا روی درخت جمع کرده و در ادامه گوشت این میوه را از بذر بر روی غربال و با فشار آب جدا سازید. حالا باید بذرها را در اتاق به وسیله گرمای طبیعی یا سایه خشک سازید. برای بهتر تخمیر شدن، میوه های رسیده را ۴ الی ۵ روز داخل ظرفی در گرمای اتاق قرار می دهند.

 

تکثیر درخت توت

بهتر است بذر توت در همان سال اول کاشته شود. چون قوه نامیه آن به مدت ۳ ماه حفظ و نگه داری می شود. کاشتن درخت توت به شکل بذر به راحتی امکان پذیر می باشد.

تکثیر درخت توت از راه پیوند

در عمل پیوند، جوانه یا بخشی از گیاه با میوه های عالی توت منتقل می شود. در واقع در چنین سبکی امکان فراهم آمدن و تولید گیاهان سالم بالاتر خواهد رفت.

قلمه زدن درخت توت

از روش های کاشت درخت توت، قلمه زدن است که به دو صورت قلمه زدن چوبی و سبز انجام می گیرد.

قلمه توت

درخت توت در بهار یا پاییز کاشته می شود. در نقاط سردسیر آن را در فصل بهار می کارند تا نهال توت از سرمای زمستان در امان باشد. زمان کاشتن درخت توت در بهار قبل از رویش جوانه هاست. توجه داشته باشید که در مناطق گرمسیر می توان نهال توت را در فصل پاییز کاشت. چون خطر یخ زدگی برای نهال وجود ندارد.

کاشت درخت توت

در هرس باید تمام شاخه های بیمار و خشک را برید و سوزاند. ضمن اینکه شاخه های داخل تاج نیز که نرک نامیده می شوند، باید هرس شوند. چون بی فایده بوده و مواد غذایی گیاه بدون دلیل مصرف می گردد. شاخه هایی که باعث شلوغی تاج درخت شده اند، باید هرس شوند. بهترین زمان برای هرس درخت توت زمان خواب زمستانی درخت است(زمانی که برگ های توت ریخته است). البته در سایر زمان ها نیز می توان درخت توت را هرس کرد.

روش های نگه داری درخت توت

تولید مثل و تکثیر درخت توت

این درختان می توانند تک جنسی یا مستهجن بوده و گاهی مواقع از جنسی به جنس دیگر تغییر کنند، گلهای درخت توت از طریق باد گرده افشانی می شوند، البته برخی گونه های آن نیز می توانند بدون هیچگونه گرده افشانی میوه دهند، توت سفید نیز به دلیل سرعت انتشار گرده هایش که تقریبا با بیش از نیمی از سرعت صوت پرتاب می شود، جالب و قابل توجه است.

بیماری ها و آفات توت

میوه این درخت به مقدار کمتری دچار آفات حشرات شده و از بیماری ها رنج می برد، اما با این حال اغلب مردم تمایل زیادی برای کاشت و پرورش آن در خانه و محل کار شان ندارند.

برای بهبود دیابت می توان از خواص توت استفاده کرد و توت را جایگزین شیرینی ها نمود. همچنین برای کارکرد بهتر طحال و کبد و برطرف کردن خشکی دماغ می توان از توت به صورت خشک یا تر استفاده کرد.

کاشت درختان توت

برگ توت ادرار آور است و برای بهبود زخم و به عنوان تب بر استفاده می شود. قند توت موجب چاقی نمی شود. افرادی که دارای رژیم هستند می توانند این میوه را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

برخی نکات دانستنی دیگر درباره درخت توت

میوه های توت سفید دارای طعمی بسیار شیرین می باشند و برخلاف میوه های دیگر که معمولا همزمان و به یکباره می رسند، در مدت طولانی می رسند و دوران باردهی این درخت نیز ۶ تا ۸ هفته می باشد.

چوب این درختان کاربرد زیادی دارد، به خصوص اینکه در هند از چوب توت به منظور استفاده در صنایع دستی، ساخت کابینت و چوب های ورزشی از جمله چوب های هاکی چمن و راکت تنیس کاربرد زیادی دارد، همچنین از شاخه های کوچک درخت توت نیز برای داخل سبد های بافته شده استفاده می کنند.

درخت توت  برای تثبیت ساختار های فیزیکی خاک و کنترل فرسایش بسیار مفید می باشد. برگ های توت فرنگی دارای ۱۸ الی ۲۵ درصد پروتئین می باشد و نیز از قابلیت هضم بالایی برخوردار می باشند.

برگ های درخت توت در کشور کره به عنوان چای استفاده می شود، حال می توان این نوع چای را از برگ های خشک و تازه تهیه کرد، همچنین ویتامین های B و D و فلاونول های موجود در برگ های این گیاهان موجب شده است که از آن به عنوان سبزی خوردن استفاده شوند.

کاشتن درخت توت

امیدواریم روش های کاشتن درخت توت را به خوبی توضیح داده باشیم و به کمک این روش ها بتوانید پرورش درخت توت را به راحتی در باغچه منزل انجام دهید و از خواص و سایه آن بهره مند گردید. شما عزیزان علاقه مند همچنین می توانید با مراجعه به بخش پرورش گل و گیاه از دیگر مطالب منتشر شده مجله ما در رابطه با کاشت و تکثیر گیاهان و درختان مختلف دیدن نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *