دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

روش های دفع پشه گلدان و از بین بردن حشرات خاک گلدان

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
  • ۰

برای دفع پشه گلدان ساده ترین راه استفاده از سموم شیمیایی است که احتمالاً تبعاتی را نیز به دنبال دارد. بنابراین برای از بین بردن پشه گلدان بهتر است با روش های طبیعی آشنا شوید.

تقریباً تمام افرادی که در منزل از گلدان نگه داری می کنند، با مسائلی از قبیل وجود حشرات فراوان در خاک گلدان و منزل گلایه می کنند و در جست و جوی راهی برای رهایی از آن ها می باشند. روش های طبیعی برای دور کردن پشه از گلدان بسیار نتیجه بخش هستند.

دفع پشه گلدان بدون استفاده از سموم شیمیایی

وجود پشه در گلدان به علل مختلف اتفاق می افتد. یکی از این دلایل تجمع حشرات در خاک گلدان و اطراف آن به دلیل استفاده از کودهای حیوانی و … می باشد. اگر اخیراً در حین آبیاری متوجه وجود پشه های ریزی بر روی گیاه یا درون خاک شده اید، آگاه باشید که گیاه شما دارای بیماری قارچی است و وجود این پشه ها نشان از این موضوع دارد که خاک گیاه دارای کرم است و این کرم ها از ریشه گیاه تغذیه می کنند و دیر یا زود گیاه را از پای در خواهند آورد.

دفع پشه گلدان

تکرار کردن روش های از بین بردن پشه گلدان اهمیت زیادی دارد. از این رو باید صبر و حوصله لازم را برای تکرار مداوم آن داشته باشید.

شن

پشه ها معمولاً تا عمق یک سانتی متری خاک تخم می گذارند. بنابراین تا عمق مذکور خاک را از شن بپوشانید. با این کار تخم گذاری قطع می شود. چون خاک خشک شده است.

چسب زرد

برای جلوگیری از تکثیر پشه از چسب زرد استفاده کنید. این چسب را از فروشگاه های لوازم کشاورزی تهیه کنید.

سیر

پشه ها به بوی سیر بسیار واکنش نشان می دهند. چند سیر خرد کرده و بر روی خاک گلدان بگذارید. این روش نیز از رشد و تکثیر پشه ممانعت می کند.

  •  آرون گروپس

از سیب زمینی استفاده کنید

سیب زمینی را در تکه های نازک تهیه و روی سطح خاک بگذارید. این سیب زمینی ها باید به مدت ۴ ساعت یا بیشتر به همین حالت باشند. بهتر است بعد از دو روز سیب زمینی ها را با سیب زمینی های جدید عوض کنید.

از بین بردن پشه گلدان

خاک را جا به جا کنید

۳ الی ۵ سانت از سطح خاک را به هم بزنید. این کار مانند شخم زدن خاک است و سبب تبادل هوا در خاک و خشک شدن خاک و اختلال در حیات پشه می شود و از روش های عالی برای دفع پشه گلدانها می باشد.

استفاده از بابونه

یک چهارم چای بابونه را با سه چهارم آب مخلوط و با آن گیاه را آبیاری کنید.

دارچین

از راه های کاربردی برای دفع پشه گلدان می توان به دارچین اشاره کرد. این ماده یک سم طبیعی است و لاروها را نابود می سازد. چوب دارچین را آسیاب و روی خاک بپاشید. این کار را هر چند هفته یک بار انجام دهید.

محیط را پاکیزه نگه دارید

خاک گلدان باید مرتب و تمیز باشد. منظور از تمیزی خاک گلدان این است که برگ ها و هر گونه مواد روی خاک که باعث تکثیر و رشد پشه می شوند را از روی خاک بردارید.

پشه گلدان و راه های از بین بردن آن

آبیاری را متوقف سازید

نخستین راه برای دفع پشه گلدان این است که با عدم آبیاری چند سانت از خاک را خشک نگه دارید تا تخم ها و لاروها از بین بروند و تخم گذاری کم شود.

نکات ضروری در نابودی پشه گلدان

  • اگر در کوتاه مدت راه های دفع پشه از گلدانها اثر بخش نبود، این کار را به صورت مستمر انجام دهید.
  • اگر با انجام تمام راه ها به طور مستمر نتیجه نگرفتید، می توانید از سم های حشره کش کمک بگیرید.
  • گلدان را قبل از تعویض یا کاشت با قارچ کش یا کلر ضد عفونی کنید.
  • اگر برای گلدان از خاک باغچه استفاده می کنید، خاک را به مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۱۲۰ درجه کوره بپزید.
  • همچنین می توانید از خاک های استریل و خارجی نیز استفاده کنید.

امیدواریم نکات و روش های از بین بردن پشه گلدان مفید واقع شده باشد و با انجام این روش ها و رعایت نکات لازم شرایط ایده آل برای رشد گیاه در منزل را فراهم کنید و به راحتی به پرورش گل و گیاه در منزل پردازید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *