دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش کاشت اسطوخودوس و پرورش این گیاه با ارزش

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

کاشت اسطوخودوس در نواحی گرم امکان پذیر است. هر چند که امکان کاشت اسطوخودوس در منزل وجود دارد اما برای پرورش آن نیازمند برقراری شرایط خاصی در منزل هستید.

خواص اسطوخودوس زبانزد است و بسیاری از افراد به دلیل این خواص، تمایل به کاشتن اسطوخودوس دارند. اسطوخودوس جزء گیاهان دارویی به حساب می آید. برای کاشتن گیاهان دارویی تقریباً اقدامات مشترکی انجام می گیرد، در ادامه مطلب شما عزیزان را با روش کاشت اسطوخودوس آشنا خواهیم کرد بنابراین به شما دوستان پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

آموزش کاشت اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی چند ساله و برگ های آن دارای حفره های اسانس و کرک می باشد. گل های آن به رنگ آبی متمایل به بنفش هستند. در سال اول کشت گل می دهند. هوای گرم فرآیند گل دهی آن ها را سرعت می بخشد و ساقه های بلندی دارند.

برای کاشت بذر اسطوخودوس ابتدا شرایط مناسب برای بذر آن را تهیه کنید. ترکیب خاکی مناسب برای اسطوخودوس به دو شکل خواهد بود.

  • ماسه(۲۰ درصد)- کود حیوانی(۲۰ درصد)-خاک باغچه(۶۰ درصد)
  • پرلیت(۲۰ درصد)-کوکوپیت(۳۰ درصد)- پیت ماس(۵۰ درصد)

برای کاشتن اسطوخودوس از ترکیب یکی از این دو نوع خاک در زمین کرت استفاده کنید. خاک را دارای سطح صاف کنید و قبل از پاشیدن بذر، خاک را آب دهید. آن گاه بذرها را روی خاک بپاشید. در ادامه نیم سانت کود دامی سرند شده و کامل پوسیده بر روی خاک خیس بریزید و آب دهید.

کاشت گیاه اسطوخودوس در گلدان

نیازهای اکولوژیک اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی از مناطق خشک و نیمه خشک می باشد. پرورش اسطوخودوس با رطوبت کم و هوای گرم میسر است. این گیاه همچنین می تواند درجه حرارت های پایین را متحمل شود. ضمن اینکه در زمان رویش گیاه و تکثیر شاخه و برگ(فصل بهار) به سرما حساسیت نشان می دهد. در نتیجه با شروع سرما یخ می زند و خشک می شود. اسطوخودوس از زمان تشکیل گل می تواند خشکی را برای طولانی مدت متحمل شود. اسطوخودوس در خاک هایی با ترکیب کلسیم و بافت سبک عملکرد خوبی دارد.

کاشت اسطوخودوس در گلدان

در این روش ظرف مناسبی مانند گلدان با دهانه بزرگ(کم عمق) یا سبد پلاستیکی میوه بردارید. گلدان یا سبد را با ترکیب خاک ذکر شده پر کنید. خاک را آبیاری کنید تا نشست کند. بذرها را بر روی خاک آب داده شده بپاشید و به اندازه نیم سانت کود دامی پوسیده و سرند شده بر روی بذرها بریزید و آن گاه مجدداً آبیاری(به آرامی) را انجام دهید. اگر از ترکیب نوع دوم خاک استفاده می کنید، کود دامی را بر روی بذرها بریزید.

  •  آرون گروپس

کود دامی منظور شده برای کاشتن اسطوخودوس باید کودی سرند شده، چند ساله، پوسیده و کهنه باشد. تحت هیچ شرایطی از کود تازه دامی استفاده نکنید. هنگامی که جوانه های گیاه به ارتفاع ۵ تا ۸ سانتی متر رسیدند، آن را از گلدان یا سبد بیرون آورده و در جای مناسبی بکارید.

مراحل کاشت اسطوخودوس

آموزش پرورش اسطوخودوس

کاشت اسطوخودوس

اسطوخودوس

عده ای نیز به اشتباه بذرها را در محل ایده آل خود می پاشند تا در همان جا بروید. البته این روش صحیح نیست. چون بذر پاشی به شکل نامنظم انجام می گیرد و ممکن است بعضی از بذرها در کنار هم رشد کنند. در صورتی که با کاشتن بذرها در گلدان یا خزانه می توانید بعداً آن ها را دوباره به شکل منظم و با فاصله ای مناسب بکارید.

مراحل پرورش اسطوخودوس

گیاهانی که قابلیت پرورش در محیط منزل را ندارند، در محیط منزل و گلدان رشد مناسبی نخواهند داشت و یا رشد آن ها موقت خواهد بود. مسلماً در محیط منزل امکاناتی مانند نور و تهویه کافی برای گیاه مقدور نمی شود. اگر مجبور هستید گیاه را در خزانه بکارید، بهتر است آن را بر روی پنجره جنوبی قرار دهید. امکان دریافت نور از این قسمت برای گیاه بیشتر خواهد بود. بعد از جوانه زدن و سبز شدن گیاه، گیاهان بیرونی را به باغچه منزل و یا مکانی بیرون از منزل انتقال دهید. در غیر این صورت ساقه های گیاه بیش از اندازه رشد طولی خواهند یافت و خود گیاه نیز پس از مدتی نابود خواهد شد.

 

چیدن اسطوخودوس

نیاز های لازم برای مراقبت از گیاه اسطوخودوس

این گیاه نیز مانند دیگر گیاهان نیاز به یک سری مراقبت های دارد که در ادامه شما را با نیاز های اکولوژیکی اسطوخودوس بیشتر آشنا خواهیم کرد.

آبیاری

 برای اسطوخودوس رطوبت زیاد مناسب نمی باشد و این گیاه نسبت به خشکی خاک مقاوم است از این رو، آبیاری بیش از حد منجر به پوسیدگی ریشه خواهد شد و تاثیر منفی روی گلدهی  گیاه دارد بنابراین، اجازه دهید خاک گیاه کاملاً خشک شود و بعد آن را آبیاری کنید.

نیازهای اکولوژیکی اسطوخودوس

نور :

این گیاه در طول روز به هوای گرم، رطوبت کم و نور زیاد احتیاج دارد  که به منظور کاشت آن داخل باغچه یا گلدان باید مکانی پرنور را در حیاط انتخاب کنید و نور آن باید مستقیم باشد که البته این گیاه روزانه باید حداقل شش تا هشت ساعت نو خورشید دریافت کند در فصل زمستان  می توانید گلدان را به محیط منزل  و به فضای پرنور منتقل کنید.

دما

اسطوخودوس نسبت به سرما حساس است و در فصل زمستان رشد آن متوقف خواهد شد که با آغاز فصل گرما رشد آن شروع می شود که البته مناسب ترین دما جهت پرورش آن بین  هیجده تا بیست و پنج درجه سانتی گراد می باشد.

آنچه در مورد  هرس گیاه اسطوخودوس باید بدانید

۱. به صورت کلی باید در حوالی ماه آگست اقدام به هرس آن کرد اما بسته به اینکه آب و هوا چگونه است متفاوت است و برای هرس از قیچی باغبانی استفاده نمایید.

۲. حداقل چند ماه پیش از آغاز زمستان  گیاهان را می توانید هرس نمایید.

۳. هرس کردن این گیاه به صورت هر ساله باعث افرایش ده سال عمر این گیاه خواهد شد اگر با آب و هوای سرد زمستان گیاه زنده بماند.

نکاتی درباره هرس اسطوخودوس

از همراهی صمیمانه شما دوستان عزیز با کاشت اسطوخودوس متشکریم. امیدواریم از مطالب گردآوری شده در این زمینه استفاده لازم را برده باشید. در صورت تمایل می توانید با کلیک بر روی لینک با کاشت هل در منزل و کاشت لوبیا سبز در گلدان و باغچه آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *