دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

۸ قدم طلایی برای رهایی از استرس

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
  • ۰

استرس در دنیای امروزه و با توجه به شرایط زندگی کنونی بیشتر در زندگی افراد دیده می شود و بیشتر ما در چنین موقعیت های استرس زایی قرار گرفته ایم، رهایی از استرس با آگاهی امکان پذیر است، افراد آگاه در چنین شرایطی می دانند که چگونه استرس خود را کنترل کنند.

استرس در موقعیت های مختلف شغلی، تحصیلی و خانوادگی به سراغ انسان می آید استرس دارای نشانه های مختلفی است که از جمله آن می توان به تعریق زیاد، حالت تهوع، افزایش ضربان قلب، افسردگی و اضطراب غیر قابل کنترل اشاره کرد. افرادی که به میزان زیادی استرس را تحمل می کنند برای رها شدن از استرس و بدخلقی های ناشی از آن باید راه های کنترل و غلبه بر استرس را بیاموزند.

راهکارهای رهایی از استرس:

برای رها شدن از استرس راهکارهای مختلفی وجود دارد و از روش های گوناگونی برای غلبه با این موضوع می توان استفاده کرد برخی از این راهکارها از طریق تمرینات ورزشی صورت می گیرد، برخی از طریق تغییر نگرش و برخی دیگر با رعایت اصول غذایی و ترک عادت های نادرست امکان پذیر است.در این مقاله روش ساده و پیشرفته برای کنترل استرس را مطالعه خواهید کرد.

۱- نفس عمیق بکشید:

بیشتر محققان تأثیر تنفس عمیق را بر روی سلامت انسان مورد بررسی قرار داده اند، یکی از راهکارهای رها شدن از استرس تمرین نفس عمیق داشتن است برای این کار به مدت ۱۰ دقیقه در شرایط استرس زا نفس عمیق کشیده و هنگام دم  ۴ ثانیه به عوامل ایجاد کننده استرس و در هنگام بازدم ۶ ثانیه به راه های رها شدن از استرس فکر کنید. این عمل باعث می شود مدیریت استرس را به دست گرفته و بر آن پیروز شوید.

راه های رهایی از استرس

۲- قوی کردن قلب:

برای تقویت عضلات قلب باید هنگامی که دچار استرس می شوید با به یاد آوردن لحظات شیرین در زندگی خود و تمرکز بر روی آنها موجب تصلی خاطر خود باشید و آرامش قلبی را به خودتان بدهید.

یکی دیگر از راهکارهای تقویت قلب، تمرکز بر روی انرژی های مثبت و منفی در هنگام دم و بازدم است که زمان اختصاص دادن به تمرکز بر روی بازدم و انرژی مثبت باید بیشتر باشد تا عضلات قلب و در نتیجه روحیه فرد تقویت شود.

  •  آرون گروپس

۳- تمرکز بر روی موسیقی:

راهکارهای کاهش استرس بسیار متعدد هستند موسیقی یک راهکار مؤثر در این زمینه است که در تحقیقات مختلفی تأثیر آن بر روی انسان و تغییرات شیمیایی که در بدن ایجاد می کند مورد بررسی قرار گرفته است.

گوش دادن به موسیقی برای رهایی از استرس بسیار مناسب است تحقیقات نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی تغییرات شیمیایی در بدن انسان ایجاد می کنند که به کاهش استرس در انسان کمک خواهد کرد.

۴- استفاده از رنگ های شاد:

بسته به اینکه ما استرس را در موقعیت های مختلف کاری و خانوادگی تحمل می کنیم، برای کاهش میزان استرس می توان در محیط کاری و در فضای منزل از رنگ های شاد و انرژی دهنده استفاده کرد. این رنگ ها در تغییر روحیه، افزایش انرژی مثبت و کاهش اضطراب و نگرانی مؤثر خواهد بود.

انرژی مثبت و دوری از استرس

۵- طبیعت گردی:

 قرار گرفتن در فضای آزاد و هوای مطبوع یکی دیگر از راهکارهای رها شدن از استرس است قدم زدن و پیاده روی در طبیعت حس خوبی را به شما القا می کند و آشفتگی های فکری و استرس را از شما دور خواهد کرد.

۶- ماساژ دادن:

تحقیقات نشان می دهد که ماساژ دادن می تواند موجب کاهش استرس شود. به مدت ۵ دقیقه در طول روز و در هنگام شرایط استرس زا این کار را انجام دهید این کار موجب ایجاد تغییرات بیوشیمیایی در بدن خواهد شد.

۷- مصرف دمنوش و چای:

در کنار ورزش کردن و ترک عادت های نادرست، توجه به تغذیه سالم و استفاده از دمنوش های گیاهی که خاصیت درمانی دارند می تواند به رهایی از استرس کمک کند. مصرف دمنوش هایی مانند بادرنجبونه، رازک، گل ساعت و سنبل الطیب می تواند به کاهش استرس کمک کند و همچنین از بروز لرزش بدن هنگام استرس و دیگر عوامل ظاهری که نشان دهنده وجود استرس است، جلوگیری می کند.

استرس را از خود دور کنید

۸- دوری از رقابت:

رقابت کردن با دیگران و داشتن حس حسادت موجب تنهایی و افسردگی شما می شود با رقابت های بی جا شما تنها خود را در شرایط استرس زا قرار می دهید و لذت زندگی را از خود سلب می کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *