دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نحوه تکثیر سانسوریا با دو روش متفاوت و آموزش پرورش آن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

سانسوریا از گیاهان آپارتمانی بدون دردسر و کم توقع است. داشتن این دو ویژگی مراقبت و نگه داری از این گیاه را آسان می کند. در این مطلب روش های تکثیر سانسوریا را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

سانسوریا، گیاهی است که تکثیر آن در محیط های کم نور آپارتمان امکان پذیر است. از این رو این گیاه به عنوان یکی از گیاهان مطرح در آپارتمان معرفی می شود. ضمن اینکه نسبت به شرایط خشک و سایه نیز مقاوم بوده و در تصفیه هوای محیط اطراف نقش مهمی دارد. به طوری که هوایی با اکسیژن خالص در محیط اطراف تولید می کند، در ادامه مطلب شما عزیزان را با نحوه تکثیر سانسوریا آشنا خواهیم کرد بنابراین تا پایان مطلب همراه ما باشید.

نحوه تکثیر سانسوریا با دو روش متفاوت

پرورش سانسوریا

ویژگی های ظاهری این گیاه

قبل از آشنایی با روش تکثیر سانسوریا، بهتر است ابتدا با شکل ظاهری و شرایط نگه داری آن آشنا شوید. سانسوریا، گیاهی با برگ های شمشیری و سبز رنگ است و هشت واریته از آن شناسایی شده است. ۳ یا ۴ مدل واریته از آن در ایران وجود دارد.

در انگلیسی آن را زبان مادر شوهر نیز می گویند. زادگاه اصلی آن غرب آفریقاست. سانسوریا دارای نوع برگ ساده پا بلند و پا کوتاه، برگ ابلق پا کوتاه و پا بلند می باشد. این گیاه دارای افزایش قدی نیز هست و گاهی به ارتفاع نیم متر می رسد. نوع ابلق این گیاه را با نام دور طلایی نیز می شناسند. این گیاه نسبت به نوع برگ ساده به نور بیشتری نیاز دارد. نوع ابلق آن تزیینی به حساب می آید. برگ های آن در قسمت وسط سبز و در اطراف به رنگ زرد می باشند. این گیاه از نظر محیطی مقاوم بوده و امکان نگه داری آن در شرایط نامساعد وجود دارد.

سانسوریا، گلی معطر است و تکثیر این گل در دمای ۱۸ تا ۲۵ به بالاترین حد خود می رسد. به دمای زیر صفر واکنش نشان می دهد و در نواحی پرنور بهتر رشد می کند. البته در سایه و نور کم نیز رشد لازم را دارد. در تابستان هفته ای یک بار و در زمستان هر ۳ هفته یک بار به آبیاری نیاز دارد.

این گیاه در تصفیه گازهای آلوده مانند«فرمالدئید یا تولوئن» بسیار موثر است. به دلیل داشتن این ویژگی، از سانسوریا در محیط اتاق خواب استفاده می شود تا تصفیه هوا در آن جا به خوبی انجام شود.

برش متفاوت سانسوریا

تکثیر این گیاه از طریق قلمه برگ و ریزوم

در تکثیر گل شفلرا، گل حسن یوسف و… از ساقه استفاده می نماییم اما برخلاف آنها برای تکثیر این گل از برگ های گل استفاده می نماییم. زمان جدا کردن ریزوم گیاه سانسوریا، فصل بهار است. معمولاً در این فصل این گیاه در حالت اوج قرار دارد. یعنی گلدان از ریزوم پر شده است. در این روش، گیاه پایه را از گلدان بیرون آورده و به کمک قیچی باغبانی یا چاقو ناحیه زیر زمینی گیاه را به چند پارت تقسیم می کنند. امتیاز این روش در آن است که در تکثیر سانسوریا ابلق نیز گیاهانی با دور طلایی ظاهر خواهند شد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

پرورش سانسوریا به روش قلمه برگ

این گیاه دارای رنگ بندی متفاوت و خاصی است و در تکثیر به روش قلمه برگ، این رنگ بندی حذف می گردد. هنگامی که  این گیاه به روش قلمه برگ تکثیر می شود، نوارهای زیبای طلایی آن در گیاه جدید حذف می گردند. یعنی رنگ تمام گیاه سبز خواهد شد.

پرورش سانسوریا

این امر ویژگی زیبایی این گیاه را تا حد زیادی از بین می برد. به همین خاطر بیشتر افراد به تکثیر این گیاه به روش ریزوم  نسبت به قلمه زدن تمایل دارند تا در عین تکثیر، زیبایی گیاه نیز حفظ شود.

تکثیر سانسوریا از طریق قلمه برگ

مراحل تکثیر این گیاه

برای تکثیر گیاه ابلق، باید گیاهی ابلق را انتخاب کرد.

در قلمه برگ باید برگ های تازه و بلند را گزینش کنید. در روش قلمه، برگ های کوتاه و کوچک سبز نخواهند شد. از برگ های ۳۰ سانت به بالا استفاده کنید.

برگ را به فاصله ۸ سانت به ۸ سانت برش دهید.

اندازه های 8 سانتی سانسوریا

برگ های بریده شده را به مدت ۲ یا ۳ روز در کناری قرار دهید تا برای کشت آماده گردد. مراقب باشید که برگ ها را به شکل معکوس(سر و ته) نکارید.

برای ابلق(حاشیه طلایی) ماندن گیاه باید انتهای برگ ها را به شکل عدد ۸ ببرید.

 

تکثیر سانسوریا ابلق

یعنی یک مثلت از انتهای برگ ۸ سانتی برش دهید و جدا کنید. اگر این برش را انجام ندهید، تکثیر گل شما به شکل عادی و سبز خواهد شد.

راه های تکثیر گیاه سانسوریا ابلق
ماسه برای گلدان تهیه کنید. برگ ها را در بستری از ماسه فرو کنید. قسمت هشتی شکل باید زیر خاک باشد. تعداد برگ ها در گلدان مهم نیست. می توانید هر ۱۰ عدد برگ را در یک گلدان با قطر ۲۰ سانتی متر بکارید. گلدان را در محیطی با دمای ۱۸ تا ۲۰ بگذارید.

برگ ها بعد از سه هفته ریشه دار خواهند شد. در هفته چهارم جوانه در آن ها رویت خواهد شد. در این زمان می توانید آن ها را جدا کنید و در گلدان های دیگر بکارید.

خاک مناسب برای پرورش سانسوریا مخلوطی از دو سوم خاک برگ و یک سوم خاک لومی است.

با انجام این روش گیاه ابلق تولید خواهد شد. زمانی که قسمت سبز رنگ گیاه حذف می شود(مثلث)، گیاه برای جوانه زدن از پایه های طلایی کمک می گیرد و با این فرآیند سانسوریا ابلق پرورش می یابد.

طریقه قلمه زدن سانسوریا داخل آب

با روش های زیادی می توانید سانسوریا را قلمه بزنید و یکی از این روش ها داخل آب می باشد  که در عین ساده بودن زمان بر نیز می باشد از این رو باید مراحل زیر را انجام دهید

۱. ابتدا یک برگ بالغ و سالم را انتخاب کنید البته دقت داشته باشید که برگ قدیمی نباشد

۲. برگ را با کمک قیچی تیز برش داده  و به منظور خشک شدن محل برش آن اجازه دهید قلمه گرفته شده دو روز در محیط بماند.

۳. قلمه را از قسمت برش داده به شکل عمدی داخل آب گذاشته و اجازه دهید ریشه بزند.

۴. پس از ریشه زدن آن را داخل خاک کاشته و اجازه دهید پاجوش بزند.

طریقه قلمه زنی سانسوریا داخل آب

شرایط نگهداری گیاه سانسوریا

همانطور که می دانید هر گیاهی برای رشد نیاز به یک سری شرایط دارد، سانسوریا نیز جهت رشد نیازی به یک سری شرایط دارد که شرایط زیرا را باید رعایت کنید تا گیاه به خوبی رشد کند.

نور سانسوریا :

در وضعیت عادی نور متوسط برای رشد این گیاه مناسب می باشد و گیاه را از آفتاب مستقیم دور کنید همچنین، به یاد داشته باشید که سانسوریا نوع ابلق آن نیاز به نور زیادتری دارند.

رطوبت :

این گیاه اهمیت زیادی به رطوبت هوا و یا خشکی هوا نمی دهد و چندان برای رشد آن مهم نمی باشد.

آبیاری :

سانسوریا نیاز به آب کمی دارد از این رو، در زمان آبیاری از خشک بودن آن اطمینان حاصل نمایید و در واقع در تابستان ها تقریبا هفته ای یک بار و در زمستان ها هر دو هفته یک بار مناسب است.

خاک :

خاک سنگین یعنی مخلوطی از رس، ماسه، مواد آلی و شن برای این گیاه بسیار مناسب است.

روش نگهداری سانسوریا

امیدواریم از ارائه مطلب پرورش گیاه آپارتمانی سانسوریا لذت برده باشید و روش های مراقبت و نگه داری از این گیاه را به خوبی فرا گرفته باشید. حال برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با دیگر گل ها و گیاهان و روش های تکثیر هر یک به بخش پرورش گل و گیاه مجله آرگا مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *