دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش های درمان کهیر خورشیدی در منزل

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

کهیر آفتابی از جمله مشکلات پوستی مربوط به خورشید است. برای درمان کهیر خورشیدی می توان راه های خانگی را در کنار اقدامات پیشگیری کننده به کار برد. در این مطلب شما را با روش های درمان کهیر آفتابی آشنا خواهیم کرد.

افراد به دلایل مختلفی از جمله انواع حساسیت های غذایی و دارویی، در معرض نور خورشید قرار داشتن و … کهیر می زنند. کهیر خورشیدی به دلایل ژنتیک در فرد بروز می کند. برای از بین بردن کهیر خورشیدی راه های خانگی نتیجه بخش هستند که در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم.

روش های درمان کهیر خورشیدی

بعضی از افراد بعد از چند دقیقه قرار گرفتن در معرض خورشید دچار کهیر می شوند. این دانه های قرمز، زمانی که فرد از خورشید به سمت سایه می رود، بهتر می شوند. همه ما باید مدتی از روز را بنا به برنامه روزانه و کاری در معرض خورشید باشیم. البته قرار گرفتن در معرض خورشید منجر به حساسیت های پوستی زیادی از جمله آفتاب سوختگی نیز می گردد. پزشکان و متخصصان پوست و مو عقیده دارند که کهیر خورشیدی از انواع کهیرهای فیزیکی است که بر اثر یک عامل فیزیکی مانند استرس، فشار، گرما، سرما و … ایجاد می شود و فرد مبتلا باید در جهت درمان کهیر اقدام نماید.

درمان کهیر خورشیدی

افراد حساس با چند دقیقه در معرض نور مستقیم خورشیدی بودن، دچار واکنش های پوستی می شوند. کهیر آفتابی یا خورشیدی بعد از چند دقیقه بر روی پوست بروز می کند و با رفتن به سایه بهتر خواهد شد. برای تشخیص کهیر خورشیدی از بیمار شرح حال گرفته می شود و معاینه بدنی انجام می گیرد. نوع شدید آن دردسر ساز است. بهترین اقدام پیشگیری کننده از آن در معرض خورشید قرار نگرفتن است.

 

درمان کهیر

این عارضه در نوجوانان و جوانان بیشتر دیده می شود. در کهیر خورشیدی ضایعات قرمز رنگ در اثر خارش بروز می کنند. این ضایعات در قسمت هایی مانند صورت و پشت دست ها دیده می شوند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کهیر آفتابی

چون این نواحی بیشتر در معرض آفتاب هستند. ضد آفتاب در این موارد بسیار کمک کننده خواهد بود. داروهای آنتی هیستامین نیز با تجویز پزشک می تواند در رفع آن مفید و موثر باشد.

افراد دارای چنین حساسیت پوستی باید کمتر در معرض نور آفتاب قرار بگیرند. پوست این افراد نیاز به مراقبت های بیشتری دارد. بهتر است در برابر خورشید از ضد آفتاب، کلاه آفتابی و عینک آفتابی استفاده کنند.

روش های بهبود خانگی کهیر خورشیدی

برای بهبود کهیر خورشیدی راه های طبیعی را به کار ببرید.

  • شما می توانید مصرف غذاهای غنی از ویتامین C ،E و روی را افزایش دهید.

کهیر خورشیدی و مصرف ویتامین

  • قبل از غذا یک لیوان آب سیب با یک قاشق خاکشیر میل کنید.
  • به دمنوش گزنه کمی آبلیمو و عسل اضافه و نوش جان کنید.
  • دمنوش نعناع و بابونه تهیه کنید و میل بفرمایید.
  • آلوئه ورا را له کنید و یا از ژل برگ داخل آن استفاده کنید. ژل آلوئه ورا را بر روی قسمت های کهیر زده بمالید.

درمان گیاهی کهیر خورشیدی با آلوئه ورا

  • مخلوطی از یک قاشق مربا خوری روغن نباتی یا زیتون و چند قطره عصاره گریپ فروت را تهیه و بر روی قرمزی های برجسته بگذارید.
  • یک قاشق بلغور جو را در یک لیوان آب جوش بریزید و درب لیوان را بگذارید تا به مدت نیم ساعت دم بکشد. بعد از صاف کردن دم کرده، آن را با پنبه بر روی پوست بمالید.
  • سه قاشق مرباخوری نشاسته ذرت را با یک لیوان بلغور جو مخلوط کنید و آن گاه مخلوط را بر روی نواحی کهیر زده بگذارید.

درمان کهیر آفتابی با بلغور جو

  •  جهت برطرف کردن کهیر خورشیدی می توانید مقداری زردچوبه را با روغن نارگیل مخلوط و روزی سه بار بر روی پوست بمالید. زمان گذاشتن این مخلوط به مدت ۵ دقیقه در هر بار است.

 

درمان کهیر آفتابی با روغن نارگیل

آناناس

آناناس به دلیل داشتن آنزیم بروملین می تواند علایم کهیر را کاهش دهد. برای این منظور باید مقداری آناناس تازه و یا کنسرو شده آن را خرد کنید و درون پارچه نازک نخی بگذارید بعد پارچه را ببندید و آن را روی محل کهیر قرار دهید. هنگامی که نیازی به پارچه ندارید می توانید آن را برای استفاده دوباره بر روی محل حساسیت درون یخچال بگذارید. بعد از گذشت ۲۴ ساعت باید آناناس ها را دور بریزید و از آناناس های تازه تری استفاده کنید. مصرف موضعی آناناس بدون پارچه نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. از کپسول بروملین نیز می توان برای بهبود کهیر استفاده کرد.

گزنه

این گیاه به دلیل خاصیت آنتی هیستامینی که دارد روش موثری برای درمان کهیر می باشد. باید گزنه خشک را به میزان یک قاشق چایخوری با یک فنجان آب جوش ترکیب کنید، پس از کمی خنک شدن حوله نخی را آغشته به این محلول نمایید و بعد آب اضافی آن را با فشار خارج کنید و حوله را بر روی محل کهیر بگذارید. به تعداد نیاز می توانید این عمل را تکرار نمایید.

درمان کهیر با گزنه

جوش شیرین

یکی از خواص جوش شیرین که می توان نام برد کمک به درمان کهیر می باشد برای این منظور یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با مقدار اندکی آب ترکیب کنید، مخلوط باید غلیظ باشد. بعد آن را روی محل کهیر قرار دهید و در آخر با آب سرد پوست را ششتشو دهید. استفاده از کرم پتاسیم بی تاتارات نیز به جای این روش می تواند موثر باشد.

جو دوسر و شیر

برای استفاده از این روش درمانی باید یک فنجان جو دوسر آسیاب شده را درون وان حمام پر از آب ولرم بریزید و مدتی را درون آب قرار بگیرید و برای اثر بخشی بیشتر این روش می توانید شیر به میزان ۴ فنجان را نیز درون آب وان بریزید. آب نباید خیلی سرد و نه خیلی داغ باشد زیرا منجر به زیاد شدن کهیر می شود.

تسکین کهیر خورشیدی با جو دو سر

در این مطلب روش های بهبود  این نوع کهیر را به شما دوستان عزیز ارائه شده است که امیدواریم برای همه افراد مبتلا به این بیماری مفید واقع شود. شما عزیزان می توانید با مراجعه به بخش درمان خانگی و طب سنتی از دیگر روش های درمانی مفید و موثر برای بیماری های مختلف نهایت استفاده را ببرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *