دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تمام فواید و خواص سیرابی و خواص درمانی آن به همراه مضرات

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۳ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

سیرابی یکی از غذاهای شناخته شده خصوصا در کشور ما است که طرفداران زیادی ندارد. اما باید بدانید که محصول حیوانی فواید و مزایای زیادی دارد. یکی از مهمترین خواص سیرابی حفظ سلامتی عمومی بدن است.

سیرابی نخستین بخش از معده چند بخشی نشخوارکنندگان است که مصرف آن از زمان‌های قدیم در کشور ما مرسوم بوده است. سیرابی نسبتاً کم کالری است و منبعی از ویتامین های لازم برای سلامتی بدن است. در این مطلب باتمام فواید و فواید سیرابی و مضرات آن آشنا می شویم.

سیرابی به عنوان یکی از خوراکی های پرطرفدار و خوشمزه در ایران محسوب می شود که به نسبت گوشت دارای پروتئین بیشتری است و همچنین با مصرف سیرابی آسید آمینه های ضروری بدن فراهم می شود.

مهمترین خواص سیرابی و موثرترین مزایای درمانی آن

ویتامین های سیرابی

سیرابی دارای پروتئین حیوانی است و از نظر اسیدهای آمینه کامل‌تر از پروتئین گیاهی می باشد. موثرترین مزایای سیرابی ناشی از پروتئین بالا و با کیفیت آن است که می‌تواند در رشد، ترمیم، ساخت سلول‌ها و بافت‌های بدن نقش مهمی ایفا کند. همچنین عضلات صاف و لانه زنبوری که در سیرابی وجود دارد، از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند. در این قسمت برخی از مهمترین فواید سیرابی در درمان بیماری ها شرح داده می شود.

ارزش غذایی سیرابی

درمان کم خونی با سیرابی

با وجود آهن و منیزیم و روی و ویتامین های گروه B در سیرابی, این ماده غذایی جهت درمان کم خونی کاربرد دارد. از آن جایی که زنان بیشتر از مردان در مرض خطر ابتلا به کم خونی هستند, توصیه می شود این ماده غذایی را در رژیم غذایی خود جای دهند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

خواص سیرابی برای بینایی

از آن جایی که ویتامین A یکی از ویتامین های لازم و ضروری جهت حفظ سلامتی بینایی محسوب می شود و سیرابی یکی از مواد غذایی دارای ویتامین A است, در نتیجه این ماده غذایی برای تقویت بینایی مفید است. به علاوه ویتامین A برای رشد مو, سلامتی پوست و دستگاه تنفسی, مبارزه با عفونت ها نیز مورد نیاز است و سیرابی منبع بسیار خوبی برای این منظور می باشد.

بررسی خواص سیرابی

مزایای سیرابی برای رشد کودکان

سیرابی یکی از مواد غذایی مفید برای رشد و تقویت کودکان است, چرا که دارای پروتئین و آمینواسیدهای با کیفیت و ضروری بدن است که در رشد کودکان و نوجوانان نقش بسزای داشته و کلسیم مورد نیاز آن ها را تامین کند. به علاوه این مواد با کیفیت در رشد و ترمیم بافت های از بین رفته نیز نقش مهمی را برعهده دارند.

سلامتی بدن با سیرابی

ویتامین های B موجود در سیرابی, واکنش های شیمیایی بدن را تنظیم می کنند که این واکنش ها موجب آزاد شدن انرژی در بدن، سلامت پوست، عملکرد بهینه مغز و تولید گلبول های قرمز خون می شوند.

خواص سیرابی برای پوست- مو- زیبایی

از آن جایی که سیرابی سرشار از ویتامین A, روی و ویتامین های گروه B است, فواید زیادی برای پوست و مو دارد. روی موجب در سیرابی جهت تقویت مو, بلندی قد مو, پر پشتی مو کاربرد دارد. علاوه بر این روی از ریزش مو جلوگیری می کند.

خاصیت سیرابی بر سلامت بدن

مصرف سیرابی برای مردان

یکی از خواص سیرابی در مردان, تقویت و کمک به تولید اسپرم سالم در آن ها می باشد. همان طور که می دانید اسپرم سالم نقش بسیار مهمی در تخمک گذاری و بسته شدن نطفه دارد. از این رو مصرف این ماده غذایی نیز به مردان توصیه می شود.

پیشگیری از سرطان با سیرابی

سلنیوم یکی از آنی اکسیدان های مهم در سیرابی می باشد که با رادیکال های آزاد و مضر بدن مقابله می کند. این رادیکال های آزاد موجب ایجاد سرطان در سلول ها می شود. به همین دلیل یکی از مهمترین فواید سیرابی پیشگیری از سرطان ها می باشد.

خواص سیرابی در بارداری

با توجه به وجود انواع مواد مغذی در سیرابی, استفاده از این ماده غذایی فواید بسیاری برای سلامتی بدن مادر و جنین دارد. ویتامین B موجود در سیرابی برای زنان بارداری که دچار حالت تهوع می شوند, مفید است. علاوه بر این برخی از افراد بر این باور هستند که مصرف سیرابی قبل و در طول بارداری, موجب زیبایی جنین می شود.

فواید درمانی سیرابی

مزایای سیرابی برای دستگاه گوارش

سیرابی علاوه بر اینکه جزء بهترین مواد غذایی برای تقویت معده و روده به شمار می آید, در درمان زخم معده و اثنی عشر بسیار موثر است. این ماده غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

سرشار از ویتامین B

وجود این ویتامین به مقدار فراوان در سیرابی به تنظیم واکنش های بدن کمک می کند، که این واکنش ها سبب آزاد شدن انرژی در بدن، عملکرد بهینه مغز، سلامت پوست و تولید گلبول های قرمز خون می شود.

فواید شگفت انگیز سیرابی

بهبود عملکرد ایمنی بدن

سیرابی به دلیل اینکه داری مقادیر فراوانی زینک می باشد برای درمان زخم ها و بهبود عملکرد ایمنی بدن گزینه بسیار مناسبی است همچنین سیرابی دارای مقداری فراوانی کلسیم، آهن و فسفر می باشد.

ارزش غذایی سیرابی

خواص سیرابی

هر ۱۰۰ گرم سیرابی دارای ۸.۴ گرم چربی و حدود ۹۵ میلی‌گرم کلسترول است. به علاوه این مقدار سیرابی حدود ۱۸۲ کالری انرژی برای بدن تامین می کند. میزان پروتئین موجود در این ماده غذایی ۲۴.۵ گرم در هر ۱۰۰ گرم می باشد. ویتامین های موجود در این ماده غذایی عبارت است از: ویتامین A, ویتامین E, K, B1, B2, نیاسین و ویتامین B6 و ویتامین B12 و فولات, پانتوتنیک اسید, ویتامین C. به علاوه سیرابی سرشار از مواد معدنی نظیر سدیم, پتاسیم, کلسیم, منیزیم, فسفر, آهن, زینک, مس و منگنز است.

مضرات مصرف سیرابی

خواص سیرابی

از آن جایی که سیرابی حاوی کلسترول می باشد, برای افرادی که سطح کلسترول خون ان ها بالا است و بیماران قلبی مضر است. کلسترول موجب در خون, موجب مسدود شدن رگ ها و عروق در بدن می شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد. به همین دلیل به افراد توصیه می شود از مصرف بیش از حد سیرابی پرهیز شود.

با توجه به فواید سیرابی, توصیه می شود این ماده غذایی را در رژیم غذایی خود قرار داده و از مزایای آن بهره مند شوید. فقط توجه داشته باشید مقدار وعده سیرابی بیش از حد نباشد, تا از خطرات احتمالی پیشگیری شود.

نکاتی در مورد سیرابی

۱. در زمان خرید سیرابی باید دقت داشته باشید که سیرابی بوی بدی نداشته باشد و بهتر است پیش از پختن آن از هر نظر بررسی نمایید.

۲. بهتر است پیش از پختن سیرابی آن را کاملا شسته و تمام مواد اضافی را از آن جدا کنید.

 ۳. به دلیل اینکه در زمان تابستان و پاییز دام علوفه تازه می خورد رنگ سیرابی سفید است.

۴. مدت زمان پخت تا مصرف دوازده ساعت می باشد بنابراین بیشتر از زمان گفته شده از نگه داشتن سیرابی خودداری نمایید.

۵. به منظور بهره مندی از فواید سیرابی بهتر است نحوه صحیح پخت آن را بدانید که پخت آن با پیاز خام به شکل سوپ یکی از ساده ترین و بهترین روش های تهیه سیرابی می باشد.

۶. سیرابی به همراه نمک و آب لیمو بسیار خوشمزه می شود و مصرف آن سه تا چهار بار در ماه توصیه می شود اما به دلیل اینکه در تهیه این غذا از نمک زیادی استفاده می شود برای آن دسته از افرادی که از فشار خون رنج می برند مناسب نمی باشد.

امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید به منظور آشنایی با دیگر خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *