دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

هفته ۲۸ بارداری, مراقبت ها، رشد و تغییرات هفته بیست و هشتم بارداری

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۴
  • ۰

با ورود به هفته ۲۸ باردای, تغییرات جدیدی برای کودک درون رحم و مادر باردار رخ می دهد. بینایی کودک همچنان در حال توسعه می باشد و زنان باردار از این هفته ممکن است دچار ورم در قسمت های مختلف بدن شوند.

با ورود به هفته بیست و هشتم بارداری، ۱۲ هفته دیگر از بارداری باقی می ماند. در این هفته طول جنین ۳۶ سانتی متر و وزن آن ۱۶۰۰ گرم است و حالا کودک را می توان به اندازه ی یک بادمجان بزرگ تصور کرد. در این مطلب با هفته بیست و هشتم حاملگی و تغییرات مادر و کودک در این هفته آشنا می شوید.

تغییرات کودک در هفته ۲۸ بارداری

هفته بیست و هشتم بارداری

یکی از مهمترین تغییراتی کودک در این هفته از بارداری, مرتبط به چشمان او است. اکنون او می تواند چشمانش را که دارای مژه است باز کند و به تابش نور ممتد و شدید که از بیرون رحم تابیده می شود, عکس العمل نشان داده و سرش را به آن سمت بچرخاند. در هفته بیست و هشتم بارداری, بینایی کودک همچنان در حال تکامل است.

هفته بیست و هشتم بارداری

همچنین میلیون ها نورون در مغز کودک در حال رشد هستند و چین و چروک های سطح مغز رشد پیدا می کنند. برخی از محققان بر این باور هستند که هوشمندی جنین در این دوره از بارداری در حال شکل گیری است. باید بدانید که جنین خود دمای بدنش را تنظیم می کند و مغز او تنفس هایش را کنترل می کنند. علاوه بر این مقدار بافت مغزی او نیز در طول این هفته افزایش می یابد.

هفته 28 بارداری

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

به علاوه نوزاد در این هفته از تقویم بارداری, چربی بیشتری به دست می آورد تا برای زندگی خارج از رحم آماده شود. در واقع لایه چربی زیر پوست جنین ضخیم تر شده و باعث می شود پوست نوزاد صاف تر شود.

سکسکه جنین 28 هفته در رحم

در هفته بیست و هشتم بارداری, موهای اصلی جنین شروع به رشد می کنند و در واقع موهای جنینی از بین می روند. یکی از مهمترین رویدادهای این هفته از بارداری چرخش برخی از نوزادان درون رحم است, به طوری که برخی از جنین ها در این هفته خود را چرخانده و سرشان را رو به پایین می آورند. این رویداد برای مادر باردار قابل احساس است چرا که مادر در قسمت پایین شکم احساس سنگینی می کند و نوزاد به سقف شکم و پهلوها ضربه می زند.

تغییرات مادر در هفته بیست و هشتم بارداری

هفته 28 بارداری

زنان باردار تا هفته ۲۸ بارداری, احتمالاً حدود هفت و نیم تا یازده کیلوگرم اضافه وزن پیدا کرده اند. در این هفته از بارداری نیز رحم همچنان در حال بزرگ تر شدن است. به طوری که از بالای ناف، قسمت بالایی رحم قابل لمس می باشد.

با توجه به ورود به سه ماهه سوم بارداری, تغییرات یک باره ایی برای زنان باردار رخ می دهد. برخی از این تغییرات احتمالی شامل گرفتگی عضلات پا، یبوست، بی خوابی و بواسیر است. همچنین خارش و سوزش در قسمت پایینی پاها و میل شدید به تکان دادن آن, یکی از عارضه های ممکن در این هفته است که موجب می شود مادر باردار در حالت استراحت احساس آرامش نکند. هرچند بروز این عارضه در خانم های حامله بسیار معمول می باشد، اما هیچ کس علت بروز آن را نمی داند.

به زنان باردار توصیه می شود از این هفته از بارداری تا هفته ۳۶ بارداری، هر دو هفته یک بار به پزشک خود مراجعه کنند و در صورتی که مادر باردار از این هفته در بارداری دچار درد در ناحیه ی لگن شود,  ممکن است که روزهای پایانی بارداری کمتر از آن چیزی باشد که فکرش را می کند. به همین دلیل مراجعه به پزشک می تواند از استرس ها و نگرانی های ناشی از این مسئله بکاهد.

از دیگر مسائل مربوط به هفته ۲۸ بارداری, جمع شدن آب در بدن مادر باردار است. در طول بارداری, مقدار آب و مقدار خونی که در بدن وجود دارد زیاد می شود. از طرف دیگر رحم بزرگ تر شده و به لگن فشار می آورد و گردش خون را نیز کند می کند. تمامی این عوامل موجب ورم در بدن می شوند. ورمی که به دلیل جمع شدن آب باشد بیشتر در مچ پاها و در پاها دیده می شود. ایستاده بودن به مدت طولانی, فصل سال، نوع کار روزانه و مراقبت نکردن از خود سبب تشدید ورم ها در مناطق دیگر بدن نیز می شوند. به همین دلیل به زنان باردار توصیه می شود از هر فرصتی برای استراحت استفاده کنند و پاها را رو به بالا قرار داده و از پوشیدن لباس ها و جوراب های تنگ خودداری کنند.

همچنین خوردن آب کافی, انجام ورزش های نرم و آرام مانند راه رفتن، دوچرخه سواری و شنا, استراحت کردن, اجتناب از نشستن به مدت طولانی, پوشیدن کفش های مناسب و اجتناب از خوردن مواد غذایی چرب و شور در هفته ۲۸ بارداری, به رفع ناراحتی های مربوط به ورم کمک می کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *