دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مهمترین معیارهای انتخاب همسر متناسب با خانواده های ایرانی

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۸ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

ازدواج یکی از مهمترین و اساسی ترین مراحل زندگی است. آگاهی و شناخت معیارهای انتخاب همسر منجر به ازدواج موفق می شود و سعادت و تکامل زوجین را در پی خواهد داشت.

انتخاب همسر یکی از مهمترین و حساس ترین مراحل زندگی هر فردی به خصوص در خانواده های ایرانی است. به دلیل اعتقادات و فرهنگ های خانواده های ایرانی, معیار های انتخاب همسر در کشور ما با سایر کشورها متفاوت است. در این مطلب با مهمترین معیارهای انتخاب همسر متناسب با خانواده های ایرانی آشنا می شویم.

معیارهای انتخاب همسر

مهمترین معیارهای انتخاب همسر شایسته و خوب

امروزه معیار های انتخاب همسر شایسته در خانواده های ایرانی با توجه به دیدگاه اسلامی و نظر روانشناسان و متخصصان این حوزه ها صورت می گیرد. ازدواج موفق به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از این عوامل باید قبل از ازدواج و در دوران نامزدی ارزیابی شود. دیگر عوامل موثر در ازدواج موفق وجود آگاهی و شناخت بعد از ازدواج است.

یکی از مهمترین مسائل در ازدواج های موفق, از خود گذشتگی های فراوان زن و شوهر می باشد. از خود گذشتگی و ایثار را فرزندان در خانواده یاد می گیرند, از این رو انتخاب همسری که در خانواده ای رشد کرده باشد که این مسئله در آن خانواده وجود داشته باشد, بسیار مهم است. بنابراین یکی از مهمترین معیارهای انتخاب همسر شایسته, انتخاب خانواده ای شایسته است که از دیدگاه اسلامی نیز به آن تاکید زیادی شده است. برخی از مهمترین معیار های انتخاب همسر به شرح زیر است.

۱- رشد عاطفی و فکری

دختر و پسری که از نظر عاطفی رشد کافی داشته باشد, در مورد همسر و فرزند و دوستان و مشکلات زندگی نظریه واقع بینانه ایی دارد. در نتیجه این افراد انعطاف پذیری بیشتری داشته و به راحتی می توانند زندگی مشترک را مدیریت کنند.

شناخت و انتخاب همسر

  •  آرون گروپس

۲- تشابه علایق و طرز تفکر

دختر و پسری که علایق و سلیقه های یکسان بیشتری دارند و طرز تفکر آن ها به یکدیگر نزدیک تر است, راحت تر می توانند کنار یکدیگر زندگی کنند. چرا که این افراد بهتر یکدیگر را درک می کنند و راحت تر می توانند نیازهای یکدیگر را برطرف کنند.

۳- هماهنگی مذهبی

زوج هایی که از نظر مذهبی در یک جهت می باشند, باعث رشد و تکامل یکدیگر می شوند. همان گونه که می دانید ایمان و اعتقاد به خدا موجب آرامش در فرد می شود و در صورتی که دو طرف این آرامش را به یکدیگر منتقل سازند, زندگی موفقی خواهند داشت.

۴- تناسب تحصیلی

تحصیلات موجب پرورش فکر و ذهن می شود. از این رو زوج هایی که از نظر تحصیلی در یک سطح هستند, بیشتر به یکدیگر باور دارند و اعتماد بیشتری به یکدیگر می کنند. باید به این مسئله توجه شود که منظور از تحصیلات صرفا داشتن مدارک نیست, و توصیه می شود زوجین از نظر نگرش به زندگی در یک سطح باشند.

۵- تناسب سنی

تفاوت سن بلوغ جنسی در دختر و پسر، یک امر طبیعی است، پسرها حدود چهار سال دیرتر از دخترها به بلوغ جنسی می رسند. از این رو بهتر است تناسب سنی در امر ازدواج مورد توجه قرار گیرد.

معیارهای انتخاب همسر

۶- سلامتی جسمانی و روانی

برای ایجاد یک زندگی موفق, آنچه باید در زمینه انتخاب همسر مورد توجه قرار گیرد بیماری ها و نقص ها و معلولیت های جسمی و روحی عمیق و غیر قابل درمان است که در طول عمر همراه انسان است و تحملش برای همسر سخت است.

۷- وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده

یک اصل مهم در ایجاد تفاهم های بین زن و مرد, تشابه های خانواده های دختر و پسر از نظر وضعیت اجتماعی و اقتصادی است چرا که در این صورت زوج ها نسبت به یکدیگر احساس برتری نمی کنند و پذیرش بهتری نسبت به همدیگر خواهند داشت.

۸- تناسب فرهنگی و اجتماعی

هر اندازه فرد با همسر خود وجود اشتراک فرهنگی بیشتری داشته باشد، برای سازگاری با او آماده تر است و با اختلافات کمتری مواجه می شود با این وجود زن و مرد تفاوت های بسیار چشمگیری با یکدیگر دارند که شناخت این تفاوت ها و آگاهی از آن ها باعث می شود مشکلات کمتر و یا به عبارت دیگر سوء تفاهم های کمتری برای زوجین ایجاد شود.

علاوه بر تناسب فرهنگی ضرورت دارد که زوجین به لحاظ اجتماعی نیز متناسب با یکدیگر باشند. به عنوان مثال فردی که عمده فعالیت وی پژوهشی و علمی می باشد بهتر است فردی را انتخاب نمایید که همسو با کار و فعالیت او است. بنابراین ازدواج این فرد با کسی که اهل تفریح و مسافرت زیاد، تجمل گرایی و اشرافی می باشد ممکن است سبب بروز مشکلات جدی در زندگی زناشویی آن ها گردد.

ملاک های ضروری برای انتخاب همسر

۹- تناسب مالی

اختلاف طبقاتی در اکثر موارد باعث ایجاد مشکلات عدیده ای در زندگی زوجین شده است چرا که یکی از زوجین در رفاه کامل و ناز و نعمت بزرگ شده و دیگری همواره در زندگی خود با فقر و مشقت و سختی رو به رو بوده است و به همین خاطر سطح توقعات هر دو فرد از زندگی مشترک متفاوت می باشد و در نتیجه در موارد زیادی برای این زوجین مشکل به وجود خواهد آمد. به عنوان مثال پسری که از لحاظ مالی متوسط یا ضعیف می باشد زمانی که قصد داشته باشد با دختر با وضعیت مالی اشرافی ازدواج کند، هر چقدر نیز تلاش کند نمی تواند خواسته های همسر را به لحاظ اقتصادی برآورده نمایید و با همسر و حتی در بیشتر مواقع با خانواده  او به مشکل بر می خورد.

البته ممکن است استثنائاتی وجود داشته باشد و خانواده ها ممکن است بدون منت و از روی خیر خواهی و خوشبختی فرزند خود به داماد و یا عروس آینده شان که در وضعیت مالی مناسبی نیستند کمک نمایند و از بسیاری از موارد چشم پوشی کنند. اما در اینجا درباره کلیت افراد صحبت می کنیم، بنابراین باید همسری را انتخاب نمایید که به لحاظ مالی متناسب با شما باشد.

۱۰- تناسب روان شناختی

هر فردی دارای روحیاتی متفاوت و خاص می باشد اما به طور کلی و به لحاظ روانشناختی افراد به دو دسته درون گران و برون گرا تقسیم می شوند. افراد برون گرا کسانی هستند که کمتر با دیگر افراد ارتباط برقرار می کنند، اهل تفکر زیاد می باشند، بیشتر بر روی خود متمرکز می شوند و بسیاری از روحیات و خصوصیات دیگر را دارند. افراد درون گرا بر عکس افراد برون گرا با دیگر افراد بیشتر ارتباط برقرار می کنند و معاشرت زیادی دارند، تحرک و جنب و جوش آن ها بالا می باشد، اهل بگو و بخند و شوخی و تفریح هستند و غیره. بنابراین دختر و پسر به هنگام انتخاب همسر باید به این معیارها توجه کنند و یا آن ها را در نظر داشته باشند.

تمامی ده ملاک های که در بالا بیان شد برای ازدواج و انتخاب صحیح همسر می توانند ضرورت داشته باشند اما به طور کلی، ملاک قرار دادن هر یک از این موارد به هنگام ازدواج نباید به صورت مستقل از دیگر شرایط و به شکل وسواس گونه باشد.

داشتن تناسب رواشناختی برای انتخاب همسر

ملاک های انتخاب همسر از دیدگاه اسلامی

از دیدگاه اسلامی ملاک ها و معیارهای انتخاب همسر به دو دسته ملاک های مطلق و لازم و ملاک های غیر ضروری تقسیم می شود. ملاک های مطلق و ضروری, ملاک هایی هستند که رکن و اساس اند و برای یک زندگی سعادتمندانه حتما لازم اند. این در حالی است که ملاک های غیر ضروری, ملاک هایی هستند که شرط کمال اند و برای کاملتر شدن زندگی می باشند و بیشتر به سلیقه و موقعیت افراد بستگی دارند.

ملاک های مطلق انتخاب همسر از دیدگاه اسلامی

  1. ایمان و دین دار بودن فرد
  2. اخلاق نیک
  3. تقوا
  4. سلامت جسمانی و روانی
  5. اصالت خانوادگی
  6. دانا و عاقل

ملاک های غیرضروری انتخاب همسر از دیدگاه اسلامی

  1. تناسب فرهنگی
  2. زیبایی
  3. تحصیلات
  4. تناسب اجتماعی
  5. سن

شرایط انتخاب همسر

با توجه به ملاک های بیان شده از دیدگاه اسلامی و ملاک های خانوادگی و فردی, اولویت معیارهای انتخاب همسر متفاوت است و بهتر است با شناخت و آگاهی کامل صورت گیرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *