دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه سوپ برای نوزاد با ۶ دستور پخت مجزا

  • مرضیه نوروزیان
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

سوپ نوزاد معمولاً دارای مواد مغذی بسیاری است. شرط اولیه برای تهیه این سوپ نیز به شکل پوره درآوردن مواد است. در این مطلب چند روش طرز تهیه سوپ برای نوزاد را آموزش داده ایم.

طرز تهیه سوپ برای نوزاد با مواد مختلفی از سبزیجات، خوراکی ها و… انجام می شود. این تنوع مواد باعث دریافت ویتامین های مغذی می شود. کودک در سن ۶ ماهگی به دریافت این ویتامین ها بیشتر از قبل نیاز دارد.

اغلب والدین به دنبال رژیم غذایی برای کودکان هستند تا با استفاده از آن به افزایش وزن کودک و رشد به موقع وی کمک کنند. تهیه غذاهای مفید و مقوی برای نوزادان و کودکان یکی از مهم ترین مواردی است که باید در یک رژیم غذایی اصولی به آن توجه نمود، از این رو قصد داریم در این مقاله به دستور تهیه سوپ برای نوزاد با چند روش مجزا بپردازیم که مطمئنا مورد توجه شما عزیزان نیز قرار خواهد گرفت.

طرز تهیه سوپ برای نوزاد با دستور پخت عالی

سوپ اسفناج

مواد لازم: اسفناج، لپه (یک دوم پیمانه)، سیر(یک عدد) و پودر آنغوزه

ابتدا لپه ها را از شب قبل خیس کرده و آماده کنید. آن گاه لپه را در ظرف مناسبی بپزید. در ادامه اسفناج های شسته شده را خرد و به لپه اضافه کنید. سپس یک عدد سیر را به صورت کامل به مجموع مواد اضافه و در پایان نیز پودر آنغوزه و آب را به میزان کمی به سوپ بیفزایید. بعد از طی مدتی می توانید سوپ را به نوزاد بدهید. البته باید تمام مواد کاملاً له باشند و اثری از لپه و اسفناج نباشد. برای له کردن می توانید در نهایت از میکسر کمک بگیرید.

مواد لازم سوپ اسفناج

سوپ اسفناج

اضافه کردن اسفناج به لپه

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

اضافه کردن پودر آنغوزه

اضافه کردن آب

طرز تهیه سوپ اسفناج برای نوزاد

طرز پخت سوپ اسفناج

دستور تهیه سوپ اسفناج

مراحل تهیه سوپ اسفناج

پوره شدن مواد

سوپ هویج و گشنیز

مواد لازم: پیاز (یک عدد)، سیب زمینی (یک عدد)، هویج (یک عدد)، گشنیز (به میزان کمی)، روغن (به میزان کمی)

برای تهیه سوپ هویج ابتدا ظرف مناسبی را بر روی شعله بگذارید. سپس مقداری روغن در تابه یا قابلمه کوچک ریخته و پیاز را خرد کنید. پیاز خرد شده را به میزان کمی در تابه تفت دهید. آن گاه در ادامه هویج و سیب زمینی خرد شده را به مواد داخل تابه اضافه کنید. در مرحله بعدی طرز تهیه سوپ برای نوزاد, باید برای پخت مواد به آن آب اضافه شود. در آخر نیز گشنیز را به مواد داخل تابه اضافه کنید. این سوپ را زمانی از روی شعله بر می دارید که کاملاً پخته و له شده باشد و اثری از هویج و سیب زمینی در آن نباشد.

مراحل تهیه سوپ هویج

طرز تهیه سوپ برای نوزاد

سوپ هویج

اضافه کردن گشنیز به سوپ

سوپ هویج و گشنیز

سوپ مرغ

برای طرز تهیه سوپ مرغ نوزاد باید پیاز و سیب زمینی، برنج، یک تکه مرغ یا گوشت، گشنیز و هویج بدون پوست را در قابلمه بریزید تا بپزد. بعد از کم شدن آب و پخته شدن مواد، یک تکه کره کوچک به آن اضافه کنید. آن گاه مواد را برای تبدیل شدن به فرنی داخل میکسر بزنید.

سوپ مرغ

سوپ کدو حلوایی

مواد لازم: کدو حلوایی(۳ تا ۴ تکه کوچک)، گشنیز(چند عدد)، ماهیچه گوسفند(یک تکه)، سیب زمینی متوسط(یک عدد)

این نوع سوپ تا حدی شبیه به سوپ گوشت می باشد، برای تهیه آن ابتدا همه این مواد را بپزید و مخلوط کنید و و در آخر نیز به شکل پوره در آورید. البته در ماه های بعدی که سن نوزاد بالاتر رفت می توانید فقط آن ها را کمی له کنید.

سوپ ران مرغ

مواد لازم: فیله ران مرغ(یک تکه معادل یک کف دست)، هویج متوسط(یک عدد)، سیب زمینی کوچک(یک عدد)

همه مواد را داخل قابلمه بریزید. هنگامی که مواد به شکل پوره در آمد، غذا را به کودک دهید.

سوپ ران مزغ

سوپ نوزاد

سوپ برای نوزاد

باید بدانید که غلظت این سوپ ها برای نوزاد، باید مناسب و مقداری غلیظ تر از شیر مادر  (مشابه غلظت فرنی) باشد، می توانید آن را در ابتدا با دو تا سه قاشق مربا خوری شروع کنید و به تدریج بر مقدار آن بیفزایید.

از نظر متخصصان تغذیه بهتر است گوشت استفاده شده در این سوپ پایه نوزاد، ماهیچه تازه باشد و در صورت عدم دسترسی به آن می توانید از گوشت خورشتی گوسفند استفاده کنید.

مواد لازم :

  • برنج/ یک قاشق مربا خوری
  • هویج متوسط/ یک سوم آن
  • سیب زمینی کوچک/ یک عدد

آموزش پخت سوپ برای نوزاد

روش تهیه سوپ نوزاد

در ابتد اماهیچه را بجوشانید و اجازه دهید خوب بپزد، سپس هویج و سیب زمینی نگینی خرد شده و برنج را افزوده و اجازه دهید نیم پز شوند.

برای درست کردن سوپ، ابتدا باید ماهیچه (ترجیحا ماهیچه تازه خریداری شده) را بجوشانید. سپس اجازه دهید کاملا پخته شود.

بعد از نیم پز شدن مواد، حرارت زیر قابلمه را خاموش کنید و اجازه دهید مواد داخل قابلمه سرد شوند، سپس آنها را داخل میکسر بریزید تا مواد کاملا نرم و له شوند، اکنون مجددا مواد میکس شده را داخل قابلمه ریخته و به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید تا بپزد و آماده شود.

دستور تهیه سوپ برای نوزاد

برخی نکات در مورد سوپ نوزاد

  • نباید به سوپ نوزاد نمک، شکر یا هر چاشنی دیگر اضافه شود.
  • اسفناج تا یک سالگی برای تغذیه نوزاد ممنوع است، از این رو از افزودن آن به سوپ نوزاد ۶ ماهه خودداری شود.
  • در ابتدا برای نوزاد از سوپ های سبک و با مقدار کم شروع کنید. مثلا روز اول ۲ قاشق چای خوری، روز دوم ۳ قاشق و … بدهید تا معده اش اذیت نشود.
  • زیرا وی تاکنون شیر یا فرنی خورده و معده اش عادت به سوپ نداشته است.
  • برای نوزادانی که دچار یبوست هستند، از خوراندن لعاب برنج و افزودن هویج به سوپ آنها خودداری کنید.
  • در صورت تمایل می توانید با افزودن کمی روغن زیتون سالم و یا مقداز خیلی کم کره موجب نرم شدن سوپ شوید.

در این مطلب چند روش طرز تهیه سوپ برای نوزاد شرح داده شد. امیدواریم بتوانید این سوپ های مغذی را در محیط منزل برای کودک دلبندتان تهیه کنید. در صورت تمایل می توانید با کلیک بر روی آش و سوپ در مجله آرگا، از دیگر آموزش ها و دستور پخت های این مجله دیدن نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *