دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

فست فود برای کودک نوپا مفید است یا مضر؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
  • ۰

فست فود برای کودک نوپا به مراتب مضرات بیشتری نسبت به سایر کودکان دارد. این مسئله حتی تاثیر زیادی بر عادات غذایی آن ها می گذارد. لطفاً با ادامه مطلب همراه ما باشید.

فست فودها غذاهایی هستند که سریع و راحت آماده می شوند. عده ای نیز می خواهند از مضرات فست فود برای کودکان نوپا آگاه شوند و بدانند آیا مصرف فست فود برای آن ها مضر است یا خیر؟

مضرات فست فود برای کودک نوپا

اکثر کودکان امروزی اضافه وزن دارند. یکی از دلایل اصلی چاقی در کودکان استفاده از فست فود است اما تنها علت آن نیست. بازی های کامپیوتری، ساعات زیاد تماشای تلویزیون، عدم تحرک و کاهش فعالیت های بدنی، انتخاب غذاهای نامناسب و…دلایل بروز چاقی در کودکان می باشد.

فست فود

انتخاب نوع ماده غذایی برای کودکان نوپا اهمیت زیادی دارد. کودکان چاق معمولاً پر چرب ترین و پر کالری ترین غذاها را انتخاب می کنند. این انتخاب حتی در مورد فست فودها نیز وجود دارد. تعداد دفعات فست فود نیز اهمیت بسیاری دارد. به گونه ای که مصرف ماهی یک بار غذای فست فود مشکلی به همراه ندارد اما متاسفانه اکثر خانواده ها، این غذاها را در لیست برنامه غذایی خود وارد کرده اند.

فست فود برای کودک نوپا باید به شدت محدود شود. چون که کودک نوپا سریع طعم شور، شیرین و چرب را یاد می گیرد و عادات غذایی نادرست برای او ایجاد می شود. حال آنکه از بین بردن این عادات نامطلوب در آینده کار بسیار مشکلی است.

مضرات فست فود

در کودکان بعد از سنین نوپا که ذائقه غذایی آن ها شکل گرفته است، می توانید گاهی اوقات از برگرهای خانگی کم چرب به عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل و مغذی استفاده کنید. البته این مسئله موجب چاقی در کودکتان نخواهد شد. ضمن اینکه مقادیر قبل توجهی از آهن، پروتئین و ویتامین ب را نیز دارا می باشد.

  •  آرون گروپس

فست فود برای کودکان نوپا دارای ارزش غذایی پایین بوده و اغلب شور و چرب هستند. از نظر ویتامین و سایر مواد مورد نیاز بدن نیز بسیار فقیر و ناچیز هستند. ضمن اینکه برای تهیه آن ها از کیفیت پایین گوشت استفاده می شود.

کودک نوپا و فست فود

به عنوان مثال کودک ۷ ساله شما به حداکثر ۷۶ گرم در روز و چیزی معادل ۱۹۷۰ کیلو کالری نیاز دارد. در حالی که یک چیزبرگر کوچک به همراه سیب زمینی سرخ شده و نوشابه، ۱۱۵۰ کیلوکالری و ۴۴ گرم چربی دارا می باشد.

یک چنین وعده غذایی بیش از ۵۸% نیازهای کالری روزانه و ۵۸% مقدار مجاز چربی دریافتی روزانه کودکان را در بر می گیرد.. در این صورت باید بقیه وعده های غذایی روزانه از لحاظ چربی و کالری کاهش یابند و بیشتر معطوف به میوه و سبزی شوند تا رژیم غذایی فرد منجر به اضافه وزن او نشود و به تعادل برسد.

راه حل مناسب

متاسفانه امروزه ذائقه کودکان با فست فود آشنا شده است و نمی توان آن را از سبد غذایی خانواده حذف کرد.

  • بهترین اقدام برای کودکان علاقه مند به فست فود این است که برای آن ها در محیط منزل ساندویچ، برگر، پیتزا و سیب زمینی آماده کنید. البته باید اندازه آن ها را نیز کاهش دهید. ضمن اینکه در کنار آن ها از سالاد و سبزیجات نیز استفاده شود. مصرف فست فود برای کودکان را به یک الی دو بار در هفته محدود کنید. این موضوع باعث می شود که مصرف فست فود برای کودکان نوپا کاهش یابد.

فست فود و چاقی در کودکان

  • کودک را به فعالیت بدنی تشویق کنید. تا قبل از اینکه کالری های اضافی به چربی تبدیل شوند، آن ها را بسوزاند.
  • پدر و مادر نیز از خوردن فست فود خوداری کنند.

فست فود برای کودک نوپا

  • بهترین نقطه شروع برای کودک دارای اضافه وزن، حذف نوشیدنی های حاوی شکر و میان وعده های چرب و شیرین می باشد.
  • بعضی از فست فودها مانند کباب ها، سیب زمینی ها و چیپس ها دارای ارزش غذایی هستند. فقط باید به طریقه مناسبی در محیط منزل تهیه شوند.
  • تغییر در رژیم کودک را به صورت تدریجی ایجاد کنید.

در پایان از اینکه ما را با مطلب فست فود برای کودک نوپا همراهی کردید، بسیار خرسندیم و امیدواریم توضیحات ارائه شده در این زمینه شما را در انتخاب رژیم غذایی مناسب برای کودک یاری کرده باشد

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *