دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علائم عفونت ادراری در کودکان و روش های درمان آن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۷ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

عفونت ادراری در کودکان به دلایل مختلفی ایجاد می شود. این بیماری در سطوح آغازین خود به راحتی قابل درمان است. البته باید پس از درمان نیز همچنان مراقبت های لازم را داشته باشید تا از بازگشت مجدد بیماری جلوگیری شود.

عفونت ادراری در کودکان از بیماری شایع است که حدود ۳ تا ۵ درصد دختران و حدود یک درصد پسران به آن مبتلا می شوند. این بیماری به دلیل وارد شدن میکروب به مجاری ادراری به وجود می آید. اگر این بیماری سبب درگیری مثانه شود به آن«سیستیت» و اگر کلیه را درگیر کند به آن «پیلونفریت» می گویند.

این بیماری در صورت حاد شدن می تواند منجر به تخریب قسمتی از کلیه، نارسایی کلیه و بالا رفتن فشار خون شود. از این رو باید در مراحل آغازین پیگیری شود. میکروب های موجود در عفونت اکثراً میکروب های موجود در دستگاه گوارش هستند. البته ویروس و قارچ ها نیز می توانند سبب عفونت ادراری کودکان شوند. ۷ درصد کودکان کوچک تر از ۲ سال به دلیل عفونت ادراری دچار تب می شوند.

نشانه های عفونت ادراری

عوامل گسترش عفونت ادراری در کودکان

  • علائم عفونتهای ادراری در کودکان دختر زیر ۴ سال و پسران زیر یک سال شایع تر است.
  • به طور کلی پسرانی که ختنه نشده اند، ۴ تا ۸ برابر پسرانی که ختنه شده اند به عفونت ادراری مبتلا می شوند.
  • جنسیت در  بیماری اهمیت زیادی دارد. به طوری که عفونت ادراری دختران حداقل ۲ تا ۴ برابر پسران است.
  • نژاد نیز در عفونت ادراری تاثیر گذار است. به گونه ای که این بیماری در سفیدپوستان شایع تر است.
  • اولین و مهم ترین گام برای تشخیص عفونت ادراری، گرفتن نمونه ادراری به صورت استریل است.
  • برای شناسایی علائم عفونتهای ادراری در کودکان باید به عوامل ژنیتیکی نیز توجه شود. چون کودکانی که اقوام درجه یک آن ها مبتلا به عفونتهای ادراری هستند، بیشتر در معرض ابتلا به آن می باشند.
  • عصبی بودن مثانه بدین معنی است که کارکرد مثانه با اختلال همراه باشد. برگشت ادرار از مثانه به حالب(میزنای)، نگه داشتن ادرار و یبوست از جمله مواردی هستند که کودک را مستعد این بیماری می کنند. سوندگذاری طولانی مدت مثانه، هر گونه ناهنجاری مثانه مانند مثانه عصبی و دریچه خلفی مجرا نیز در ابتلا به عفونت ادراری اهمیت دارند.

تب

علائم عفونت ادراری در بچه ها

این علائم برای سنین مختلف متفاوت است. علائم عفونتهای ادراری در کودکان زیر یک ماه و نوزادی، به صورت تب با کم شدن حرارت بدن، بی اشتهایی، تحریک پذیری،شلی، بی حالی، اسهال، زردی، از بین رفتن واکنش های نوزادی و کم شدن حجم ادرار خود را نشان می دهد.

در سنین بالاتر این علائم به شکل بوی بد ادرار،بی اختیاری ادرار، سوزش، شب ادراری، درد در ناحیه زیر شکم و پهلوها، تکرر، بی قراری کودکان در حین ادرار کردن، قطع و وصل شدن جریان ادرار و تب بروز می کند. والدین باید هر از گاهی جریان ادرار کودک خود را وارسی کنند. به خصوص کودکانی که پوشک می شوند.
اگر کودک بیش از دو یا سه روز تب بی دلیل داشت، آزمایش ادرار باید انجام شود.
تب کودک

مهم ترین کار برای تشخیص عفونت ادراری در کودکان، گرفتن نمونه ادراری به صورت استریل است. اگر نمونه در شرایط استریل گرفته نشود یا برای برای رساندن نمونه به آزمایشگاه بیش از یک ساعت تاخیر وجود داشته باشد، به اشتباه کشت مثبت شده و عفونت ادراری تشخیص داده می شود(کودک عفونت ندارد اما در آزمایش عفونت ادراری دیده می شود).

عفونت ادراری در کودکان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

یکی از اقدامات مهم برای کودک بیمار، سونوگرافی کلیه است که در آن اختلالات ساختاری مثانه و کلیه، انسداد و برگشت ادراری مشخص خواهد شد. در این کودکان باید عکسبرداری از مثانه نیز انجام شود. ضمن اینکه اسکن کلیه نیز لازم بوده و باید انجام شود.

علائم عفونت اداری

درمان و پیشگیری عفونت ادراری در بچه ها

بر اساس اینکه عفونت ادراری، مثانه یا کلیه را درگیر کرده باشد، درمان از طریق آنتی بیوتیک به شکل خوراکی یا تزریقی به مدت ۷ تا ۱۴ روز توصیه می شود. با درمان آنتی بیوتیکی مناسب، تب و سایر علائم بعد از ۲ یا ۳ روز بهبود می یابد.

تزریق آنتی بیوتیک

همان طور که می دانید پیشگیری از عفونت ادراری بهتر از درمان است. بنابراین بهتر است از بروز آن پیشگیری کنید.

مصرف زیاد آب و تخلیه مثانه هر دو تا حداکثر هر ۳ ساعت یک بار، شستشوی دستگاه تناسلی از جلو به عقب، عدم نشستن در وان یا لگن، درمان کرمک در صورت وجود، استفاده از لباس زیر نخی و گشاد و شستشو و تعویض مکرر آن ها، استفاده از آنتی بیوتیک مناسب در آن هایی که انسداد، مثانه عصبی و برگشت ادراری دارند، درمان یبوست و ختنه از جمله اقدامات پیشگیری عفونتهای ادراری در کودکان است.

تمشک کوهی از میوه هایی است که برای پیشگیری از عفونت توصیه می شود. بهتر است از پروبیوتیک به شکل پودر یا قرص و همچنین ماست و دوغ حاوی پروبیوتیک استفاده شود. ۶۰ تا ۸۰ درصد دخترانی که به عفونت ادراری مبتلا می شوند، بعد از طی ۱۸ ماه نیز مجدداً به آن مبتلا خواهند شد.

در صورت عود بیماری در کودک و عدم درمان آن، احتمال فشارخون و نارسایی کلیه وجود دارد. بنابراین بهتر است درمان را به موقع و زودتر از همیشه انجام دهید.

روش تشخیص عفونت ادراری

همانطور که می دانید کودکان و نوزادان به دلیل داشتن سن کم قادر به گفتن علایم بدنی خود به والدین نیستند از این رو، تشخیص این مشکل کمی سخت است اما در حالت عادی دارای نشانه های عمومی می باشد که از بروز این عارضه در کودکان خبر می دهد که این نشانه ها عبارتند از : تب، استفراغ و حالت تهوع، ضعف و خستگی، کاهش اشتها، کاهش تحریک پذیری و عدم افزایش وزن.

نحوه تشخیص عفونت ادراری در کودکان

عواملی که خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش می دهد

سن : عفونت ادراری در پسران زیر یک سال و دختران زیر چهار سال بسیار شایع است.

نژاد : افراد سفید پوست به نسبت سیاه پوست ها بیشتر دچار این مشکل می شوند.

ختنه نشدن پسران: آن دسته از پسرانی که ختنه نمی شوند به نسبت دیگر پسران چهار تا هشت برابر بیشتر دچار عفونت خواهند شد.

برگشت ادرار : در این دسته از کودکانی دریچه محل اتصال حالب به مثانه شل باشد برگشت ادرار به وجود می آید و کودک دچار عفونتهای ادراری مکرر خواهد شد.

نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی : به طور عادی در حال بیداری مثانه باید هر دو تا سه ساعت تخلیه شود و کودکانی که در برابر ادرار کردن مقاومت می کنند خطر ابتلا به عفونتهای ادراری در آن ها بیشتر است.

یبوست : از دیگر عواملی که خطر ابتلا به عفونتهای ادراری در کودکان را افزایش می دهد یبوست است و در صورت عدم درمان یبوست عفونتهای ادراری ممکن است بیشتر دیده شود.

عواملی که خطر ابتلا به عفونت ادراری در کودکان را افزایش می دهد

روش درمان عفونت ادراری

اکثر عفونتهای ادراری کودکان بعد ازمصرف آنتی بیوتیک به مدت بیست و چهار تا چهل و هشت ساعت به شکل کامل درمان خواهد شد و این موضوع در مدت طولانی برای نوزاد یا کودک تان مشکل ساز نخواهد شد در بیشتر موارد در منزل با مصرف یک دوره داروهای آنتی بیوتیک رفع می شود.

در این مطلب با بیماری عفونت ادراری کودکان آشنا شدید. امیدواریم اطلاعات کافی در زمینه این بیماری و علائم آن به شما دوستان عزیز ارائه کرده باشیم، در صورت تمایل جهت آشنایی بیشتر با درمان بیماری و علل بیماری می توانید روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *