دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نحوه شستن پرده با روش های مختلف برای انواع پرده های متفاوت

  • ندا خوشرو
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب با نحوه شستن پرده ها با جنس های مختلف و نکات طلایی برای شستن پرده ها با طرح و رنگ های متنوع آشنا خواهید شد.

شستن پرده و تمیز کردن آن از انواع کارهایی است که نباید آن را نادیده گرفت زیرا پرده ها گرد و خاک زیادی را به خود جذب می کنند و بعد از مدتی به منبع کثیفی تبدیل می شوند بنابراین بهتر است شستن پرده ها به قسمت مهمی از نظافت منزل تبدیل شود. نحوه شستن پرده ها با جنس های مختلف با یکدیگر متفاوت است و شما می توانید با توجه به جنس پرده از روش مناسبی برای شستشوی آن استفاده کنید.

برای شستن پرده ها با جنس ها و طرح های مختلف باید دقت کنید که همه قسمت های پرده به خوبی تمیز شوند تا میکروب ها و کثیفی ها از روی سطح پرده به صورت کامل خارج شوند و پرده بعد از شستشو تمیز و بدون هیچگونه آلودگی شود.

شستن پرده با کمک لباسشویی

نحوه شستن پرده با روش های مختلف

گردگیری خانه و شستن پرده ها از اصول مهم خانه تکانی هستند که نباید آن ها را نادیده بگیرید. نحوه شستن پرده ها با جنس های مختلف با یکدیگر متفاوت است و شما می توانید برای شستن پرده از لباسشویی و یا دست استفاده کنید که هر کدام از این روش های فوت و فن های مخصوص به خود را دارند. در ادامه نحوه شستن پرده ها با جنش های مختلف را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

شستن پرده در منزل

شستن پرده های پارچه ای

پارچه های پرده در انواع جنس های مختلف موجود هستند و برخی از جنس های پرده را نمی توان در منزل شست بنابراین بهتر است قبل از شستن پرده منزل تان با نحوه شستن آن کاملا آشنا شوید. پرده ها با جنس های مخمل و ساتن و ابریشم از انواع پرده هایی هستند که بهتر است برای شستشو آن ها را به خشکشویی بدهید تا به بافت پارچه آسیبی نرسد. برخی از پرده ها را می توانید در منزل به راحتی بشویید و در حالیکه پرده هنوز مرطوب است آن را آویزان کنید تا چروک نشود. در صورت چروک شدن پرده بعد از شستشو بهتر است آن را با احتیاط و با استفاده از درجه مناسبی اتو کنید.

شستن پرده های مخمل و ساتن

  •  آرون گروپس

شستشوی پرده های توری

پرده های توری را می توانید به راحتی در منزل بشویید ممکن است در هنگام شستشوی پرده های توری آهار تور از بین برود که در این صورت برای آهار دادن مجدد به پرده توری می توانید بعد از شستشوی پرده، یک لیوان نشاسته را درون مقداری آب گرم بریزید تا نشاسته لعاب دار شود سپس پرده توری تمیز و شسته شده را به مدت ۶۰ دقیقه درون مخلوط نشاسته قرار دهید و بعد از مدت زمان ذکر شده پرده را بدون اینکه آبکشی کنید از مکانی مناسب آویزان نمایید تا خشک شود.

شستن پرده توری

نحوه شستشوی پرده پلیسه

پرده های پلیسه بیش از سایر مدل پرده ها در معرض کثیفی و آلودگی قرار می گیرند و بهتر است این مدل پرده ها را به صورت مرتب با کمک جاروبرقی غبارروبی کنید تا آلودگی به بافت پرده پلیسه نفوذ نکند. پرده های پلیسه را می توانید به صورت آویزان با سر مناسب جاروبرقی به خوبی تمیز کنید سپس از یک اسفنج تمیز و مرطوب برای از بین بردن کثیفی های سطح پرده استفاده نمایید. برای شستن پرده های پلیسه نباید از آب استفاده کنید زیرا پلیسه های پرده باز می شوند و زیبایی پرده از بین می رود.

تمیز کردن پرده

نحوه شستشوی پرده آلومینیومی

همه قسمت های این مدل پرده را به کمک محلول های شوینده و یا اسپری هایی که مخصوص شستن پرده آلومینیومی هستید تمیز کنید. نحوه شستن پرده آلومینیومی بدین صورت است که ابتدا باید اسپری و یا محلول شستشو را روی همه سطح پرده بپاشید سپس با کمک دستمال بدون پرزی همه قسمت های پرده را تمیز کنید.

شستن پرده آلومینیومی

شستشوی پرده های چوبی

پرده های چوبی در مقابل آب آسیب پذیر هستند بنابراین برای تمیز کردن این مدل پرده ها بهتر است از مقدار آب کمتری استفاده کنید. توجه داشته باشید که شستشوی پرده چوبی باید به نحوی باشد که با سرعت انجام شود تا پرده به سرعت خشک شود. روش شستن پرده چوبی بدین صورت است که شما می توانید با کمک برسی نرم و مقدار کمی آب سطح پرده را تمیز کنید.

روش هایی برای شستن پرده

دو روش رایج برای شستن پرده ها در منزل

حال که با نحوه شستن پرده ها با جنس های مختلف در منزل آشنا شدید دو روش رایج برای شستن پرده های قبل شستشو را به شما کدبانوهای عزیز آموزش می دهیم.

نحوه شستن پرده ها

۱. روش شستن پرده با دست

ابتدا پرده را از نوار پرده و یا چوب پرده خارج کنید.

شستن پرده با دست

برای شستن پرده ها قابل شستشو با دست مقداری پودر آب ولرم و پودر تمیز کننده درون تشت پلاستیکی بریزید.

نحوه شستن پرده با دست

سپس پرده را درون آب و پودر تمیز کننده به مدت یک ساعت قرار دهید.

روش های ساده برای شستن پرده

بعد از مدت زمان ذکر شده پارچه پرده را به صورت ملایم چنگ بزنید تا کثیفی ها از پرده خارج شود سپس پرده را آبکشی کنید.

خیس کردن پرده در آب

تمیز کردن حلقه های پرده
اگر پارچه پرده سفید است می توانید برای شستن پرده از مقداری محلول سفیده کننده استفاده کنید بدین ترتیب که ابتدا باید پرده را به صورتی که ذکر شد بشویید سپس مقدار معینی از محلول سفید کننده را درون آب بریزید.

سفید کردن پرده با محلول سفیده کننده

پرده شسته شده را به مدت ۳۰ دقیقه درون محلول سفیده کننده و آب قرار دهید و بعد از مدت زمان ذکر شده پرده را آبکشی کنید.

نحوه شستن انواع پرده های مختلف

پرده را به صورت منظم و با دقت روی طناب پهن کنید تا خشک شود.

پهن کردن پرده روی طناب

۲. نحوه شست و شوی پرده با ماشین لباسشویی

پرده های بدون آستر را می توانید با کمک ماشین لباسشویی بشویید. روش شستن پرده با ماشین لباسشویی بدون صورت است که باید از درجه ولرم آب استفاده کنید و مقداری پودر تمیز کننده را درون آب حل کنید.

شستن پرده ها با کمک لباسشویی

پرده را درون محلول تمیز کننده و آب قرار دهید.

روش هایی برای شستن پرده با لباسشویی

بعد از شسته شدن پرده درون لباسشویی آن را از لباسشویی خارج کنید.

در آوردن پرده از ماشین لباسشویی

بهتر است برای خشک کردن پرده از درجه خشک کن لباسشویی استفاده نکنید و پرده را روی طناب پهن کنید.

                     شستن پرده با ماشین لباسشویی پهن کردن پرده روی طناب

نکات طلایی برای چگونگی شستن پرده ها

۱. قبل از شستن پرده به قسمت پشت پرده نگاه کنید و در صورتی که قسمت پشت پرده پوسیده است زحمت شستن پرده را به خود ندهید و پرده منزل تان را عوض کنید.
۲. قبل از خارج کردن گیره ها از پرده محل قرار گیری آن ها را با کمک لاک ناخن روی نوار پرده علامت گذاری کنید تا بتوانید بعد از شستشو و خشک شدن پرده گیره ها را در محل های قبلی به راحتی وصل کنید.
۳. پرده های آستردار را برای شستشو به خشکویی ببرید.
۴. حلقه های زنگ زده پرده را درون مقداری سرکه بجوشانید تا براق شوند.

نحوه شستن پرده های مختلف

۵. پرده را بعد از شستشو به صورت نم دار آویزان کنید تا چروک های روی سطح پارچه پرده همزمان با خشک شدن پرده از بین برود.
۶. برای شستن پرده ها با دست می توانید از صابون های ملایم و مایع ظرفشویی استفاده کنید.
۷. برای خوشبو شدن پارچه پرده می توانید از نرم کننده لباس استفاده نمایید.
۸. بهتر است پرده های بزرگ را در وان بزرگی خیس کنید و با کمک دست این مدل پرده ها را بشویید تا آسیب نبینند.
۹.برای شستن پرده های بزرگ و چند رنگ و مدل دار و پرده های آستر دار نباید از ماشین لباسشویی استفاده کنید.

شستن پرده در خانه

روش هایی برای مراقبت بهتر از پرده

اگر می خواهید پرده های شسته شده را به همان شکل قبل نصب کنید، قبل از هر اقدامی آنها را اندازه گیری نمایید و لازم است قلاب ها و نوار سرب را حتما قبل از شست و شو از پرده جدا کرده و نوار بالای آن را صاف کنید تا به هنگام شستوی پرده به مشکلی برنخورید.

پیش از تمیز کردن پرده، آن را داخل خشک کن که روی چرخه بدون حرارت تنظیم کرده اید، قرار دهید تا گرد و غبار آن جدا شود، البته می توانید به جای این کار پرده را تکان دهید و سپس روی زمین گذاشته و با برس وکیوم و یا جارو برقی، گرد و غبار پرده را بگیرید.

نباید ماشین لباسشویی را خیلی پر کنید، زیرا آنها ظرفیت محدودی دارند و نباید بیش از محدودیت وزنی پر شوند، زیرا همه پارچه ها به هنگام خیس شدن، وزنشان سنگین تر خواهد شد، از این رو باید نیمی از ظرفیت ماشین هنگام شست و شوی پرده خالی باشد.

به هنگام شست و شوی پرده با دست نباید قسمت های مختلف آن را محکم و زیاد روی هم بکشید، بلکه می توانید چند بار به آرامی این کار را انجام دهید.

مراحل شستن پرده

پرده ها را جداگانه و در دو مرحله خشک کنید تا سطح مرطوب شان با هم در تماس نباشند، قرار گرفتن پرده مرطوب بر روی سطح چوبی، علاوه بر اینکه موجب آسیب چوب می شود، می تواند رنگ پارچه را نیز تغییر داده و موجب ایجاد لکه و کدر شدن آن شود.

پرده ها را به شکل عمودی و از سمتی که دیده نمی شود، اتو بزنید، همچنین به هنگام اتو زدن درز های پرده را به آرامی بکشید تا چروک ها باز شود و به هم نچسبند.

بعد از خشک شدن پرده، قلاب و نوار سربی را به آن متصل کرده و نوار بالای آن را بکشید تا به عرض مناسب برسد.

بعد از آویزان کردن پرده شسته شده، می توانید از بخار دستی یا بخار عمودی اتو بخار به منظور صاف کردن پرده استفاده نمایید.

والان های نصب شده بر روی دیوار را نیز تمیز کنید، برای تمیز کردن والان های روکش دار می توانید از برس مخصوص روکش مبلمان کمک گرفته و برای والان های چوبی نیز از وسایل شکاف جارو برقی استفاده کنید، والان های پلاستیکی را نیز می توان با استفاده از یک اسفنج آغشته به محلول آب و شوینده خیلی راحت تمیز کرد.

نحوه شست و شوی پرده

در این مطلب با نحوه شستن پرده های مختلف آشنا شدید که امیدواریم با کمک این مطلب آموزشی بتوانید پرده قسمت های مختلف منزل تان را به راحتی بشویید و تمیز کنید. در صورت تمایل می توانید برای آشنایی با اصول خانه داری کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *