دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه شور ماهی پلو لذیذ و خوش طعم

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

شور ماهی پلو یک غذای مجلسی با تزیین فوق العاده است. شما می توانید این غذای خوشمزه را با شوید یا بدون شوید تهیه بفرمایید. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه شور ماهی پلو خوشمزه و خوش طعم را به شما آموزش دهیم.

غذاهایی دریایی مملوء از ویتامین ها و مواد معدنی هستند و از این جهت ارزش غذایی بالایی دارند. به همین دلیل این نوع غذاها در رژیم های غذایی مختلف پیشنهاد و تهیه می شوند که یکی از این غذا ها شور ماهی پلو می باشد که می توان آن را در دسته غذاهای دریایی قرار داد. برای یادگیری طرز تهیه شور ماهی پلو در ادامه همراه ما شوید.

مواد لازم

  • شوید پاک و خرد شده: ۲۰۰ گرم
  • برنج: ۳ لیوان
  • ماهی شور متوسط: یک عدد
  • کشمش: یک یا دو پیمانه
  • پودر لیمو عمانی: یک قاشق سوپ خوری
  • پیاز داغ: یک قاشق سوپ خوری
  • زرد چوبه: یک قاشق چای خوری

طرز تهیه شور ماهی پلو خوشمزه

 دستور پخت شور ماهی پلو شبیه سبزی پلو با ماهی است و در این دو غذا از سبزی استفاده می شود. ماهی به تنهایی یک غذای سرد است و برای شکستن این سردی و به تعادل رسیدن آن مانند قلیه ماهی از مواد و ادویه های مختلف استفاده می شود.

ابتدا ماهی را به مدت ۳ ساعت در آب سرد بخوابانید تا شوری آن گرفته شود. در طی این ۳ ساعت بهتر است چندین بار آب آن را عوض کنید.

پاک کردن ماهی

آن گاه ماهی را تمیز کنید و تکه تکه کنید. در آبکش بگذارید. حالا برنج را به صورت کته یا آبکش آماده کنید. اگر برنج را به صورت کته آماده می کنید، ابتدا شوید را در کره خوب تفت دهید. آن گاه مخلوط کره و شوید را به برنج در حال جوش اضافه کنید و بعد از خشک شدن آب برنج، دم کنی را بر روی آن قرار دهید.

اضافه کردن شوید به برنج

اضافه کردن شوید به برنج در حال پخت

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در صورت آبکش کردن برنج می توانید از مخلوط کره و شوید در لا به لای برنج استفاده کنید. در مرحله بعدی طرز تهیه شور ماهی پلو, روغن را در تابه ریخته و ماهی را در آن سرخ کنید.

سرخ کردن ماهی

حالا کشمش شسته و پاک شده را به ماهی اضافه و مقداری تفت دهید.

اضافه کردن کشمش به ماهی

ادویه جات مانند فلفل و زردچوبه، پودر لیمو عمانی و پیاز داغ را به ماهی و کشمش اضافه کنید و تفت دهید.

تفت دادن کشمش و ماهی

می توانید مخلوط آماده شده را به صورت جداگانه با پلو سرو کنید یا در مرحله آبکش کردن این مخلوط را نیز لا به لای برنج بگذارید و سپس برنج را دم کنید. برای تهیه این غذای خوشمزه نیز مانند کشمش پلو از کشمش پلویی استفاده کنید.

اضافه کردن شوید به برنج

آشنایی با چند روش پخت ماهی شور یا ماهی دودی

شهر های مختلف برای پختن ماهی شور یا ماهی دودی روشهای مختلفی به کار می گیرند؛ بنابراین در ادامه آموزش پخت ماهی شور پلو، می توانید برای آشنایی با طرز تهیه ماهی شور توسط شمالی ها و جنوبی ها  تا پایان این مطلب، همراه ما شوید :

شمالی ها برای آماده کردن ماهی دودی در ابتدا تکه ای از ماهی را در داخل کاسه ای سفالی قرار داده و زمانی که برنج آماده کشیدن باشد، کاسه را روی برنج قرار می دهند، سپس ماهی از طریق حرارت و بخار برنج به تدریج پخته شده و نرم می شود.

زمانی که برنج دم کشید آن را با احتیاط از روی برنج برداشته و آب جمع شده در داخل کاسه را دور بریزید سپس می توانید ماهی پلو را آماده سرو کنید. در شمال معمولا ماهی شور را به همراه غذا هایی همچون ترشه تره، باقلا قاتق و غیره نوش جان می کنند.

نکته : مواظب باشید به هنگام برداشتن کاسه از روی برنج، آب داخل آن بر روی برنج نریزد ،زیرا در این صورت از فرط شوری، نمی توانید برنج را بخورید.

نحوه پخت شور ماهی پلو

روش دیگر برای پختن ماهی شور؛ به این صورت است که ماهی را از شب قبل در داخل آب خیسانده و سپس چند بار آب آن را عوض می کنند، سپس روز بعد ماهی را خوب می شویند.

اکنون ماهی را از صبح تا شب بر روی حرارت ملایم بخارپز کنید، دقت داشته باشید که اصلا نباید ماهی با آب تماس پیدا کند، با این روش پخت، استخوان های ماهی نیز به طور کامل نرم می شوند.

سپس ماهی بخارپز شده را تکه تکه کرده و استخوان های آن را جداکنید، البته مراقب باشید که ماهی از هم نپاشد، اکنون ماهی شما آماده سرو است.

در تعدادی از شهر های جنوبی نیز ماهی شور را در آب می جوشانند و بعد از تمیز کردن و خرد کردن ماهی، آن را در روغن تفت می دهند و به همراه کشمش و پلو دم کرده و سپس نوش جان می کنند.

آموزش پخت شور ماهی پلو

امیدواریم دستور پخت ماهی شور پلو مورد لطف و عنایت شما بزرگواران قرار گرفته باشد و بتوانید این غذای خوشمزه و فوق العاده را با تزیینی عالی و مجلسی تهیه و نوش جان بفرمایید. شما عزیزان می توانید در صورت تمایل با کلیک بر روی لینک انواع پلو و انواع غذای دریایی ما را با سایر مطالب مرتبط در مجله اینترنتی آرگا همراهی بفرمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *