دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

هفته بیست و سوم بارداری, راهنمای کامل هفته ۲۳ بارداری

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۷ مهر ۱۳۹۴
  • ۰

در هفته بیست و سوم بارداری, کودک قادر است صداهای خارجی را بشنود. شکم مادر باردار در این هفته بزرگتر از قبل می شود و مشکلاتش کمتر از ماه های اول بارداری است.

در هفته ۲۳ بارداری کودک درون رحم کامل است و می تواند متولد شود اما هنوز بهترین مکان برای جنین رحم مادر است و در رحم جای بسیاری وجود دارد و جنین آزادانه در آن می تواند حرکت کند. اکنون مادر باردار این حرکات را بیشتر از قبل حس می کند.

تغییرات کودک در هفته بیست و سوم بارداری

هفته بیست و سوم بارداری

کودک ۲۳ هفته درون رحم, اکنون می تواند برخی از صداهای بلند خارجی را بشنود. اگر صدای رادیو و یا موسیقی را کمی بلند کنید, او این صداها را می شنود و ممکن است نسبت به آن ها واکنش نشان دهد. البته این بدان معنا نیست که کودک از این صداها می ترسد بلکه او با این صداها آشنا می شود و پس از تولد این صداها را تشخیص می دهد.

روند توسعه گوش های کودک در حاملگی

در هفته ۲۳ بارداری, کودک طولی بیش از ۲۹.۲ سانتی متر دارد و وزنش به ۴۵۰ گرم می رسد. یکی از تغییرات قابل مشاهده کودک در این هفته, نمایان شدن مژه ها بر روی پلک هایش می باشد و کودک در این هفته شروع به پلک زدن می کند.

هفته بیست و سوم بارداری

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در صورتی که کودک در این هفته متولد شود, به احتمال زیاد زنده می ماند اما نوزادی که به موقع متولد شود, در رحم مادر بزرگتر و کامل تر می شود و رحم بهترین مکان برای رشد او است. در هفته ۲۳ بارداری, رنگ پوست کودک, قرمز است و هنوز هم چروکیده می باشد. حالا موهای سر او بلندتر از هفته قبل شده است.

هفته بیست و سوم بارداری

در این هفته, کودک برای تنفس به وسیله ی رشد رگ های خونی در ریه, آماده می شود. به علاوه کودک ۲۳ هفته درون رحم قادر است عمل بلعیدن را انجام دهد.

تغییرات مادر در هفته ۲۳ بارداری

مراقبت های دوران بارداری

استمرار حرکات کودک درون رحم در این هفته, به مادر اطمینان می دهد که همه چیز خوب است. به مادران باردار توصیه می شود از این حرکات جنین خوشحال باشند، چون در طول زندگی این تجربه را زیاد کسب نمی کنند. همچنین حالات و روحیات مادر باردار مستقیما بر جنین درون رحمش تاثیر گذار است و اگر مادر استرس داشته باشد و نا آرام باشد, کودک درون رحم او نیز نا آرام خواهد بود. بنابراین مادر باردار باید آرامش داشته و فکرهای مثبت کند و به اندازه کافی استراحت داشته باشد.

از دیگر تغییرات قابل مشاهده مادر در هفته ۲۳ و در طول بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد ورم های کوچک به خصوص در قسمت قوزک پا و پاها و تشدید شدن این ورم ها در پایان روز و فصل تابستان
  • کاهش سردردهای دوران بارداری, در صورتی که در سه ماهه اول بارداری, مادر باردار دچار سردرد باشد.

در هفته بیست و سوم بارداری, شکم مادر باردار بزرگتر از قبل می شود و حالا او سنگینی نوزاد درون رحم خود را بیشتر درک می کند و نیاز به مراقبت دارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *