دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهکارهای کاهش استرس کنکور

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

استرس و اضطراب به دلیل کنکور می تواند بیشتر انرژی و نیروی ذهنی و عاطفی فرد را از بین ببرد بنابراین به کار بردن نکاتی که بسیاری از مشاوران به ان اشاره می کنند می تواند به کاهش استرس کنکور و بالا بردن سطح تمرکز شما کمک کند.

بیشتر مشاوران در رابطه با تکنیک های کاهش استرس کنکور به مواردی نظیر: برنامه غذایی منظم، خواب کافی، تفریح مناسب و به اندازه و به طور کلی، داشتن یک برنامه ریزی دقیق و هدفمند در تمام امور اشاره دارند این تکنیک ها هر چند ابتدایی به نظر می رسند و بنا به تصور برخی از افراد قابل اجرا نمی باشند اما از دیدگاه مشاوران درسی قابل اهمیت و تأثیرگزار است.

تأثیر استرس کنکور بر تست زنی

تکنیک های کاربردی برای کاهش استرس کنکور:

بسیاری از افراد برای غلبه بر استرس خود در هنگام کنکور و یا قبل از آن به سراغ استفاده از قرص های آرامبخش می روند که گاهاً برخی از این داروها موجب ایجاد اعتیاد در این افراد می گردد اینگونه داروها درمان قطعی ندارند و نمی تواند به طور کامل استرس و اضطراب شما را بکاهد، داروهای گیاهی نیز از اینگونه داروها می باشند که به مراتب اثرات منفی کمتری بر روی افراد خواهد داشت.

۱- برنامه خواب کافی داشته باشید:

برای کاهش استرس کنکور خواب خود زمان بندی داشته باشید و از تکنیک های مختلف برای داشتن خوابی راحت استفاده کنید به عنوان مثال: خوردن شام سبک به شما این کمک را می کند که راحت تر بخوابید بنابراین داشتن یک برنامه غذایی مناسب و سالم همراه و همگام با داشتن خواب کافی است یکی از قاعده هایی که باید در برنامه غذایی خود بگنجانید استفاده نکردن از مواد حاوی کربوهیدرات است اینگونه مواد مانند برنج، سیب زمینی، نان در طول روز موجب کاهش سطح یادگیری و فعالیت های ذهنی شما خواهد شد.

تغذیه و تأثیر آن در استرس کنکور

۲- به مسائل بیهوده فکر نکنید:

افرادی که در شرایط کنکور قرار می گیرند به طور طبیعی دچار استرس خواهند شد و این موضوع امری طبیعی است و حتی به عنوان یک محرک برای تلاش کردن محسوب می شود اما تا زمانی که این استرس قابل کنترل باشد و توان ذهنی را از شما نگیرد و منبع بیشتر این استرس ها ناشی از افکار بیهوده و منفی است که در ذهن شما می گذرد بنابراین شما می توانید با غلبه بر افکار خود و کنترل آن این استرس خود را کم نمایید.

۳- از داروهای آرامبخش استفاده نکنید:

برای غلبه و کم کردن میزان استرس کنکور به سراغ داروهای آرامبخش نروید مصرف این داروها به جز اعتیاد و وابستگی چیزی برای شما نخواهد داشت توصیه پزشکان در این خصوص مصرف داروهای گیاهی به میزان مناسب آن است جوشانده هایی چون: گل گاو زبان، لیمو عمانی و سنبل الطیب می تواند در آرام تر کردن شما نقش مؤثری داشته باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۴- لبنیات مصرف کنید:

به افراد توصیه می شود قبل از خواب یک لیوان شیر ولرم مصرف کنند مصرف لبنیات و قرار دادن آن در برنامه غذایی می تواند به کاهش اضطراب و دلهره کمک کند همچنین جدی گرفتن وعده غذایی صبحانه از نکات مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید حذف این وعده از برنامه غذایی موجب ایجاد حالات بی حوصلگی، افسردگی و مشکلات جسمی متعددی شود.

تکنیک های کاهش استرس کنکور

۵- برنامه ریزی درسی سنجیده:

مهم تر از همه عواملی که تاکنون بیان شد داشتن یک برنامه درسی منظم می تواند به کم کردن استرس کنکور و آرام تر شدن اوضاع کمک کند بسیاری از مشاوران درسی بر این اعتقادند که مرور درس ها در روزهای نزدیک کنکور کار درستی نخواهد بود و راهکار درست در این بازده زمانی تست زنی می باشد.

۶- شاداب باشید:

حفظ کردن روحیه و شاد بودن می تواند تأثیر بسزایی بر کاهش اضطراب کنکور داشته باشد این امر چه از لحاط روانی و چه از لحاظ بیولوژیکی قبال اثبات است زمانی که شما شاد هستید هورمون های ترشح شده در مغز شما، به شما احساس آرامش خیال خواهند داد و انرژی و انگیزه بیشتری برای ادامه مسیر خواهید داشت.

افسردگی و اضطراب در دوران کنکور

۷- برقراری محیطی آرام در خانواده:

اگر در خانواده فشار روانی زیادی را به دلیل کنکور یا مسائل دیگر تحمل می کنید این موضوع را با والدین مطرح کنید و قانع کردن آنان در این رابطه که کنکور تمام مسیر زندگی شما نیست می تواند به کاهش استرس کنکور و فشارهای روانی شما کمک فراوانی کند استفاده از جلسات مشاوره به همراه والدین نیز یک تکنیک مناسب و مفید است که آگاهی بیشتری به شما و اطرافیانتان می دهد.

۸. پیدا کردن سبک یادگیری

از مهم ترین راهکارها جهت کاهش استرس یافتن سبک یادگیری صحیح است و همانطور که می دانید سبک یادگیری در داوطلبان با یکدیگر متفاوت است از این رو، بهتر است به منظور کاهش علایم استرس یک سبک مناسبی را برای یادگیری پیدا کنید تا کمک زیادی به شما در از بین رفتن استرس کند.

مهار استرس کنکور با چند تکنیک طلایی

۹. مطالعه با یکی از دوستان

طبق تحقیقات انجام شده مطالعه با دوستان کمک زیادی به مقابله با استرس در افراد می کند همچنین، سبب افزایش قدرت یادگیری در افراد خواهد شد بنابراین، با یکی از دوستان تان که مثل شما برای شرکت در کنکور برنامه ریزی دارد مطالعه نمایید.

۱۰. کاهش استفاده از تلفن همراه

همانطور که می دانید استفاده از تلفن همراه سبب افزایش استرس در داوطلبان کنکوری خواهد شد همچنین، این دسته از افراد باید کمتر از تلفن همراه استفاده کنند زیرا، باعث حواس پرتی و همچنین ایجاد استرس در آن ها خواهد شد بنابراین، تنها روزی دو تا سه بار از شبکه های اجتماعی در زمان بیکاری استفاده کنید.

۱۱. شرکت در آزمون های آزمایشی

بهتر است داوطلبان به منظور مهار استرس کنکور پیش از برگزاری کنکور سراسری، در آمون های شبیه ساز کنکور شرکت کرده تا علاوه بر کاهش استرس برای حضور بهتر در کنکور سراسری نیز آماده شوند و با موفقیت این دوره از زمان را سپری کنند.

چند روش علمی برای رهایی از استرس کنکور

نشانه های استرس پیش از کنکور

شاید با گفتن استرس کنکور با خود فکر کنید که چگونه می توان متوجه شد که آیا استرس بیش از حد داریم یا خیر، به همین خاطر در ادامه شما را با این علایم آشنا خواهیم کرد که عبارتند از :

  • کاهش سطح انرژی
  • احساس گیجی
  • اختلال در خوابیدن و بیدار شدن
  • سردرد
  • معده درد
  • نداشتن انگیز به منظور انجام کار
  • مشکل در تصمیم گیری
  • قطع ارتباط با دوستان
  • جویدن ناخن

ضمن سپاس از همراهی شما، به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *