دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه مرغ شکم پر شمالی یک غذای ایرانی فوق العاده خوشمزه

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

مرغ شکم پر شمالی با اینکه از غذاهای ایرانی خوشمزه و بومی شمال کشور محسوب می شود اما در بسیاری از مجالس و مهمانی ها به عنوان غذای اصلی سرو می گردد. یکی از علل محبوبیت این غذا، طعم ترش و بی نظیر آن است. در طرز تهیه مرغ شکم پر شمالی ما را همراهی بفرمایید.

 مرغ شکم پر شمالی مانند بسیاری از غذاهای شمالی از جمله میرزا قاسمی، ترشی تره، مرغ ترش و… خوشمزه و بی نظیر است. سبک غذاهای خطه شمال به گونه ای است که با ذائقه های مختلف سازگار است. برای یادگیری طرز تهیه مرغ شکم پر شمالی می توانید در ادامه همراه ما شوید.

مرغ شکم پر شمالی یک غذای مجلسی است و به خاطر مواد داخل شکم مرغ طعمی لذیذ و عالی دارد. این غذای مجلسی دستور تهیه راحتی دارد و به آسانی قابل طبخ می باشد.

مواد لازم

  • مرغ کامل و درسته: یک عدد
  • نمک، فلفل، زعفران و زردچوبه: به میزان لازم
  • پیاز متوسط: یک عدد

مواد لازم داخل شکم مرغ

  • مغز گردو: معادل یک مشت
  • آلو، آلوچه، آلبالو و زغال اخته: معادل ۲ مشت
  • رب گوچه فرنگی: یک قاشق
  • سبزی معطر خرد شده: یک قاشق
  • پیاز: یک عدد کوچک

طرز تهیه مرغ شکم پر شمالی با طعم فوق العاده

در ابتدای آشپزی باید برای مواد طعم دهنده آن را آماده و مهیا سازید. پیاز را خرد کنید و در ادامه آن را با نمک، فلفل و آبلیمو و کمی جعفری خرد شده مخلوط کنید.

این مخلوط آماده شده را داخل شکم مرغ بریزید و آن را کاملاً با مرغ آغشته کنید.

آماده سازی مرغ جهت پخت

آغشته کردن مرغ به زعفران

بعد از آغشته شدن مرغ به این مواد مخلوط شده، مرغ را از شب تا صبح در داخل یک ظرف دردار قرار دهید و در یخچال بگذارید. توجه داشته باشید که این مواد را فقط در داخل شکم مرغ نریزید بلکه باید کل مرغ را با آن آغشته کنید. 

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

زعفران را نیز به این مواد اضافه کنید و مرغ را به زعفران نیز آغشته کنید. البته این کار را صبح انجام دهید و دوباره مرغ را در یخچال قرار دهید.

آغشته کردن مرغ به پیاز و آبلیمو

برای تهیه مواد داخل شکم مرغ، ابتدا باید آلوچه ها، آلو و زغال اخته را در آب قرار دهید تا خیس بخورند.

خیساندن آلوچه و زغال اخته

پیاز کوچک را خرد کنید. روغن را در تابه بریزید و بعد از داغ شدن، پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید. بعد از طلایی شدن، نمک و زردچوبه و نصف قاشق رب را به مواد اضافه کنید.

گردوها را بکوبید تا کمی خرد شوند. آن گاه به پیاز اضافه کنید.

مراحل تهیه مرغ شکم پر شمالی

در مرحله بعدی طرز تهیه مرغ شکم پر شمالی, سبزی معطر اضافه کنید. اگر سبزی چوچاق نداشتید، از سایر سبزی های معطر مانند گشنیز استفاده کنید.

تفت دادن آلوچه

آن گاه برای ادامه دستور پخت مرغ شکم پر شمالی، مرغ را از یخچال بیرون آورید و پیازها را نیز از آن جدا کنید. مراقب باشید تا هیچ پیازی بر روی مرغ باقی نماند.

حالا داخل شکم مرغ را با مواد میانی آماده کرده پر کنید. این پر کردن را تا یک دو بند انگشت سرخالی بودن ادامه دهید. یعنی دو بند انگشت از مرغ سرخالی باشد و مرغ را پر پر نکنید. چون این مواد در حین پخت بیرون خواهد ریخت.

در مرحله بعدی طرز تهیه مرغ شکم پر شمالی, فر را روی دمای ۲۰۰ درجه قرار دهید. یک نخ و سوزن تمیز بردارید و شکم مرغ را بدوزید. این دوخت باید به طور کامل انجام شود و هیچ درز و سوراخی باقی نماند. انتهای نخ را بلندتر بگذارید تا موقع باز کردن آن دچار مشکل نشوید.

دوختن مرغ کامل

در ادامه ران و بال ها را نیز ببندید تا باز نشوند. یک نخ بلند بردارید و دو ران مرغ را از محل اتصال به پای مرغ (قوزک غضروفی مرغ) با نخ بپیچید و آن گاه این نخ را از پشت مرغ نیز رد کنید و وسط ران ها را ببندید و گره بزنید.

دستور تهیه مرغ شکم پر شمالی

یک نخ دیگر بردارید و از قسمت زیر سینه مرغ رد کنید. روی بال ها بیاورید و دوباره آن را وسط ببندید و گره بزنید تا باز نشود.

کمی روغن در کف سینی بریزید و مرغ را در آن بگذارید. وقتی دیدید که رنگ مرغ کمی تغییر کرد و پوست مرغ از خیسی در آمد، با برس کمی مخلوط زعفران آب کرده و کره به همه جای آن آغشته کنید.

آماده سازی مرغ کم پر

چند بار این کار را تکرار کنید. چون کره طعم مرغ را بسیار خوشمزه می کند. بعد از تغییر رنگ، مرغ را بیرون آورید و دو چاقو بر روی سینه آن بزنید تا مغز پخت شود. 

مراحل دوختن مرغ شکم پر

دستور تهیه مرغ شکم پر شمالی

 در پایان طرز  تهیه مرغ شکم پر شمالی متذکر می شویم که به طور تقریبی حدود یک و نیم تا ۲ ساعت طول می کشد تا مرغ کاملاً پخته شود. البته برای همه مرغ ها یکسان نیست.

طرز تهیه مرغ شکم پر شمالی

چنگال را به داخل آن فرو کنید تا از پخت آن مطمئن شوید. سپس می توایند آن را آماده سرو کرده و نوش جان کنید.

دستور پخت مرغ شکم پُر شمالی بدون فر

این غذای خوشمزه از جمله غذاهای سنتی و معروف گیلان می باشد که در دستور اصلی آن از سبزی های محلی همچون خالواش و چوچاق استفاده می شود، اما در صورت عدم دسترسی به این نوع سبزی ها می توانید از جعفری، گیشنیز، پونه، نعناع و ریحان استفاده کنید، دراینجا روش تهیه مرغ شکم پر بدون فر را آموزش می دهیم.

مواد لازم

  • مرغ/ یک عدد
  • پیاز/ یک عدد بزرگ
  • برگ سیر تازه خرد شده/ ۲ قاشق غذا خوری (۲ حبه سیر)
  • رب انار(یا رب آلوچه یا رب ازگیل و یا مخلوطی از هر سه)/ ۲ یا ۳ قاشق غذا خوری
  • گردو آسیاب شده/ نصف پیمانه
  • نمک/ یک قاشق چای خوری
  • فلفل سیاه/ یک قاشق چای خوری
  • زردچوبه/ یک قاشق چای خوری
  • زعفران دم کرده/ ۲ قاشق غذا خوری
  • سبزیجات تازه خرد شده (چوچاق، خالواش، نعناع، جعفری، گیشنیز)/ نصف پیمانه
  • قیسی/ ۴ عدد

دستور تهیه مرغ شکم پر شمالی

روش تهیه مرغ شکم پُر شمالی بدون فر

برای تهیه این غذا در ابتدا لازم است؛ مرغی به وزن حدوداً ۹۰۰ تا یک کیلوگرم انتخاب کنید. سپس برای مزه دار کردن آن روی پوست مرغ, نمک، زعفران آب کرده، رب آلوچه و رب انار بریزید، توجه داشته باشید که همه قسمتهای مرغ باید به این مواد آغشته شوند، سپس آن را داخل ظرفی در بسته بگذارید و اجازه دهید به مدت ۸ ساعت در یخچال بماند تا مواد کاملا به خورد مرغ رفته و طعم دار شود.

در مرحله بعدی طرز تهیه مرغ شکم پر شمالی، پیاز را به شکل نگینی خرد کرده و داخل کمی روغن سرخ کنید، بعد از طلایی شدن پیاز ها زردچوبه را بیفزایید و سپس سیر خرد شده را به آن اضافه کنید.

گردو آسیاب شده را نیز به مواد قبلی افزوده و بعد رب انار یا رب آلوچه را بیفزایید، سپس سبزی های معطر تازه و خرد شده و یا خشک شده را اضافه کرده و همه مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید.

نمک و فلفل و قیسی های خرد شده را نیز به مخلوط مواد افزوده و بعد از تفت دادن، تابه را از روی حرارت بردارید (توجه داشته باشید که در حین آماده شدن مواد باید حرارت اجاق گاز خیلی کم باشد)

اکنون باید مواد را داخل شکم مرغ بریزید، برای این منظور مرغ را از یخچال بیرون آورید و داخل شکم آن را با مواد آماده شده در مرحله قبلی پر کنید، سپس با استفاده از نخ و سوزن شکم مرغ را بدوزید.

برای پختن مرغ در داخل قابلمه و بدون فر لازم است، مرغ را داخل قابلمه بگذارید و حرارت زیر آن را کم کنید، همچنین از شعله پخش کن استفاده کنید، در حین پخت نیز باید چند مرتبه به آرامی مرغ را برگردانید تا همه قسمتهای مرغ به خوبی سرخ شود. همچنین می توایند با تهیه سس با استفاده از کمی کره، رب انار، رب گوجه فرنکی و نمک و فلفل در داخل قابلمه مرغ را بپزید.

روش تهیه مرغ شکم پر شمالی

اما اگر درون فر می پزید، باید مرغ را داخل ظرف مناسبی گذاشته و روی آن را با فویل بپوشانید، سپس روی فویل را نیز چند سوراخ ایجاد کنید، سپس دمای فر را بر روی حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد با فن روشن تنظیم کنید، برای فر گازی نیز بهتر است با دمای ۲۲۰ درجه سانتی گراد روشن کرده و دو دقیقه آخر مرحله پخت، گریل را روشن کنید تا سطح آن طلایی رنگ شود.

از اینکه تا پایان مطلب طرز تهیه مرغ شکم پر شمالی همراه ما بودید، متشکریم و امیدواریم این دستور تهیه مورد توجه و عنایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. در صورت تمایل با کلیک بر روی لینک از انواع غذا با مرغ در مجله اینترنتی آرگا دیدن فرمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *