دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه شیرینی نخودچی و نکاتی برای پخت حرفه ای این شیرینی محبوب

  • ندا خوشرو
  • ۸ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب طرز تهیه شیرینی نخودچی و نکات طلایی برای ایجاد طعم ایده آل و پخت بهتر را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم که امیدواریم از طعم بی نظیر این شیرینی پرطرفدار بعد از پخت نهایت لذت را ببرید.

شیرینی نخودچی از انواع شیرینی های معروف و سنتی قزوین است و شما می توانید این نوع شیرینی را برای پذیرایی از مهمان ها بپزید. برای طرز تهیه شیرینی نخودچی باید از آرد، روغن و پودر قند مرغوب استفاده شود تا شیرینی نخودچی با کیفیت تر شود.

شیرینی نخودچی و شیرینی برنجی و شیرینی کره ای از انواع شیرینی های مخصوص عید هستند که در سایر ایام سال نیز دارای طرفداران بسیاری می باشند و به عنوان میان وعده صرف می شوند.

شیرینی نخودچی

مواد لازم

  • روغن جامد : ۲۵۰ گرم
  • آرد نخودچی : نیم کیلوگرم
  • شکر ساییده شده و یا پودر قند : ۲۵۰ گرم
  • پودر پسته و یا خلال پسته : به مقدار لازم
  • پودر هل : یک قاشق چایخوری

طرز تهیه شیرینی نخودچی

برای تهیه شیرینی نخودچی ابتدا پودر قند و یا شکر را به همراه روغن درون ظرفی مناسب بریزید.

مخلوط پودر قند و روغن

با کمک همزن به مدت دو دقیقه مخلوط شکر و روغن را هم بزنید.

هم زدن پودر قند و روغن

پودر هل را به مخلوط شکر اضافه کنید و مایه شیرینی را به خوبی هم بزنید تا کرم رنگ شود.

  •  آرون گروپس

مایه شیرینی
در مرحله بعد آرد نخودچی را الک کنید.

الک کردن آرد نخودچی

آرد نخودچی الک شده را به مایه شیرینی اضافه کنید و همه مواد را به خوبی هم بزنید تا آرد به خوبی جذب روغن شود.

افزودن آرد نخودچی به مایه شیرینی

خمیر شیرینی را با کمک دست مقداری ورز دهید تا جمع شود از ورز دادن زیاد خمیر شیرینی نخودچی خودداری کنید زیرا خمیر شیرینی در اثر ورز دادن زیاد نرم می شود و به روغن می افتد.

خمیر شیرینی نخودچی
خمیر شیرینی را درون کیسه فریزری تمیزی بریزید و به مدت یک تا دو ساعت خمیر شیرینی را در مکانی خنک قرار دهید تا خمیر استراحت کند.

قرار دادن خمیر شیرینی در کیسه فریزری

بعد از مدت زمان ذکر شده خمیر شیرینی را در کف یک سینی پهن کنید سپس قالب مخصوص شیرینی نخودچی را درون آرد برنج بزنید و تکان دهید و شروع به قالب زدن خمیر شیرینی کنید.

زدن قالب شیرینی درون آردقالب زدن خمیر شیرینی
در این مرحله از دستور پخت شیرینی نخودچی فر را روی دمای ۱۶۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا به خوبی داغ شود سپس خمیرهای شیرینی قالب زده را با فاصله کم درون سینی فر بچینید و روی هر کدام از شیرینی ها مقداری پودر پسته و یا یک تکه خلال پسته قرار دهید و سینی فر را در طبقه وسط فر به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید تا شیرینی های نخودچی به خوبی پخته شوند. بعد از مدت زمان ذکر شده سینی فر را از درون فر خارج کنید و اجازه دهید تا شیرینی ها کمی خنک شوند سپس آن ها را درون ظرفی مناسب برای سرو بچینید.

طرز تهیه شیرینی نخودچی

نکات طلایی برای پخت بهتر شیرینی نخودچی

  1. برای پخت شیرینی نخودچی از مواد مرغوب و با کیفیت استفاده کنید.
  2. بهتر است برای ایجاد طعم ایده آل شیرینی نخودچی هل تازه را خودتان آسیاب کنید تا این شیرینی بعد از پخت طعم و عطر بی نظیری پیدا کند.
  3. در  دستور ساخت شیرینی نخودچی به جای روغن می توانید از کره استفاده کنید.
  4. اگر تمایل دارید شیرینی نخودچی بعد از پخت کمی سفت شود می توانید ۱۰۰ گرم آرد را جایگزین ۱۰۰ گرم آرد نخودچی کنید.
  5. شیرینی نخودچی در فر تغییر حجم و تغییر شکل نمی دهد و اگر شیرینی بعد از پخت فرم خود را از دست داد مقدار اولیه مواد را به درستی استفاده نکرده اید.
  6. شیرینی نخودچی وقتی داغ است بسیار شکننده است بنابراین بهتر است تا زمان خنک شدن شیرینی ها صبوری کنید و به آن ها دست نزنید.

شیرینی نخودچی

دستور تهیه شیرینی نخودچی بدون فر

شیرینی نخودچی از جمله شیرینی های فوق العاده خوشمزه و پرطرفدار است که در عید نوروز استفاده فراوان می شود و می توان به عنوان میان وعده و یا دسر لذیذ در منزل تهیه کرده و نوش جان کنید.

مواد لازم

  • آرد نخودچی/ یک لیوان
  • شکر/ یک لیوان
  • هل/ ۲ عدد
  • کره/ یک لیوان

دستور تهیه شیرینی نخودچی

طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر

در ابتدا آرد را داخل تابه ای بریزید و بر روی حرارت ملایم تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شده و عطر خوبی از آن به مشام برسد، وقتی به این مرحله رسید، آرد را از روی حرارت بردارید تا به تدریج سرد شود.

سپس هل و شکر را آسیاب کنید تا به شکل پودر درآید. بهتر است از هل پودری آماده استفاده نکنید، زیرا عطر و بوی خود را از دست داده است.

اکنون کره را ذوب کنید، توجه داشته باشید که داغ نباشد، آرد نخودچی تفت داده شده که سرد شده است را بیفزایید و بعد شکر را به همراه هل اضافه کنید و با دست هم بزنید تا به شکل خمیر درآید.

در مرحله بعدی طرز تهیه شیرینی نخودچی، خمیر آماده شده را روی میز کار و یا روی سطح صافی که با کاغذ روغنی پوشانده اید، پهن کنید و با قالب های دلخواه شکل دهید، برای تزیین روی شیرینی ها نیز می توانید مقداری زعفران یا گلاب بمالید و نیز روی آن پودر یا خلال پسته بریزید، سپس نوش جان کنید، ضمن اینکه می توانید این شیرینی ها را در ظرف های درب دار تا مدت ها در یخچال نگهداری کنید.

روش تهیه شیرینی نخودچی

نکته : بو دادن آرد نخودچی راز خوشمزه شدن این نوع شیرینی می باشد، برای این منظور همانطور که در بالا اشاره کردیم؛ آرد را به اندازه ای تفت دهید که بوی خوبی از آن بلند شود، همچنین می توانید به جای کره از روغن جامد استفاده کنید، البته کره طعم بهتری به شیرینی می دهد.

در این آموزش با طرز تهیه شیرینی نخودچی خوشمزه و پرطرفدار آشنا شدید که امیدواریم از پخت این شیرینی مجلسی نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید. همچنین برای آشنایی با پخت انواع شیرینی خوشمزه می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *