دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نشانه ها و علائم کیست تخمدان و روش های درمان این بیماری

  • مهلا بستگان
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

کیست تخمدان محلی در تخمدان حاوی مواد مایع است. کیست تخمدان معمولا به خاطر تخمک گزاری اتفاق می افتند و در بین آنها کیست هایی مانند کیست های فولیکولی یا کیست جسم زرد شایع ترین نوع کیست تخمدان هستند. علائم کیست تخمدان را در این مقاله بازگو کرده ایم.

کیست های تخمدان در بیشتر موارد یا پاره می شوند و یا جذب می گردند. در بعضی مواقع نیز درد و نفخ از علائم کیست تخمدان می شوند و گاهی نیز کیست های تخمدان رشد می کنند و بزرگتر می شوند.

چه موقع کیست تخمدان خطرناک است؟

علائم کیست تخمدان چیست؟

گرچه در بیشتر موارد ابتلا به کیست تخمدان علامتی از خود بروز نمی دهد اما در صورتی که پاره یا بزرگتر شود و یا جریان خون ورودی به تخمدان را مسدود کند، علائم کیست تخمدان به شرح ذیل می باشد:

  • خستگی شدید
  • تکرر ادرار
  • اختلال در چرخه پریودی و نظم و شدت آن
  • مشکل در هضم راحت غذا
  • عدم سهولت در دفع مزاج
  • درد و نفخ و احساس پر بودنراه های درمان کیست تخمدان

کیست تخمدان چه موقع خطرناک است؟

اکثریت کیست های تخمدان بدون ایجاد هیچ گونه مشکلی از بین می روند و خطری هم ایجاد نمی کنند اما کیست‌های بدخیم و خطرناک متشکل از بافت جامد هستند و حالت کیسه‌های کوچک پر مایع را ندارند. شکل آنها در سونوگرافی کمک زیادی به تشخیص نوع کیست می‌کند. تا قبل از سی سالگی احتمال ابتلا به کیست بدخیم کمتر است. با این حال معمولا بیشتر کیست‌ هایی هم که بعد از چهل سالگی دیده می‌شوند، خوش‌خیم و بی خطر می باشند اما چنانچه کیست بدخیمی در تخمدان ایجاد شود، به احتمال زیاد بعد از سن چهل سالگی اتفاق می افتد.

کیست تخمدان و درمان آن

راه های درمان کیست تخمدان را بشناسید:

بعضی مواقع پارگی کیست یا مواردی مشابه سبب درد و ناراحتی در شخص می‌شود. در این هنگام معاینه اطراف شکم و لگن وجود کیست تخمدان را  تایید می‌کند. در بیشتر موقع ها شخص بیمار از وجود کیست در تخمدان خود بی خبر است و تقریبا تمام زنان مواردی از کیست تخمدان بی‌خطر را در طول زندگی تجربه می کنند. درمان کیست‌ تخمدان وابستگی شدیدی به علت ایجاد و تشکیل آن ها دارد. سن، اندازه کیست و ظاهر آن در درمان این بیماری بسیار تاثیر گذار است. اگر وجود کیست در تخمدان با درد همراه نباشد، نیازی به جراحی و پیگیری تخصصی در این زمینه نمی باشد.

  •  آرون گروپس

علایم کیست تخمدان
لازم به ذکر است که هیچ درمان خانگی برای درمان کیست تخمدان وجود ندارد و تنها با مصرف داروهای غیراستروییدی ضد التهاب در این زمینه مفید و موثر است. تمام توده های کیستی را می‌توان با جراحی یا لاپاروسکوپی برطرف نمود و در بعضی مواقع نیز از لاپاروتمی یا همان جراحی باز شکمی کمک می گیرند. بعد از خارج کردن توده از بدن با انجام آزمایش ها، بدخیم یا خوش‌خیم بودن آنها را تعیین می کنند.

جهت درمان کیست تخمدان باید به متخصص زنان مراجعه نمود. خوب است بدانید که هر چند هیچ راهی برای پیشگیری از تشکیل کیست تخمدان وجود ندارد و هنوز اقدامات پیشگیرانه قطعی و ثابت شده برای عدم تشکیل این توده ها شناسایی و معرفی نشده است، اما روش های معرفی شده اند که می توانند در پیشگیری از ابتلا به این بیماری شایع و کنترل آن نقش داشته باشند.

معرفی علائم کیست تخمدان

برای پیشگیری از تشکیل کیست چه باید کرد؟

همانطور که بیان شد این بیماری یکی از بیماری های شایع زنان می باشد که آمار آن رو به افزایش است، از این رو پزشکان اعتقاد دارند که برای پیشگیری از تشکیل کیست تخمدان باید یکسری تغییرات در سبک زندگی خانم ها ایجاد گردد و از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اصلاح تغذیه:

حذف غذاهایی که دارای طبع سرد هستند و پرهیز از مصرف آن ها از جمله راه های مهم پیشگیری از ابتلا به این بیماری می باشد. یکی از پر مصرف ترین غذاها در بین افراد فست فودها می باشند که طبع آن ها سرد می باشد. نکته دیگر  برای اصلاح تغذیه خانم ها این است که نوشیدنی ها و آب را همراه با غذا مصرف نکنید. در برنامه غذای خود، سبزیجات و میوه های بیشتری را بگنجانید و استفاده کنید. از مصرف غذاهای کنسرو شده پرهیز نمایید. همچنین مواد غذایی ارگانیک و طبیعی مورد مصرف قرار دهید.

علائم کیست تخمدان کدامند؟

  • انجام ورزش:

در دنیایی ماشینی امروز افراد با طی کردن مسافت های کوتاه نیز تمایلی به پیاده روی ندارند و با خودرو مسیر مورد نظر را طی می کنند. عدم تحرک کافی و چاقی از علت های موثر در بروز کیست تخمدان می باشد. انجام پیاده روی منظم می تواند نقش به سزایی در کنترل این بیماری داشته باشد. چنانچه افزایش وزن دارید می تواند به کمک تمرینات ورزشی منظم اضافه وزن خود را کاهش دهید.

  • کم کردن میزان استرس:

یکی از دلایل اصلی ابتلا به بیماری ها و مشکلات روحی و جسمی استرس و اضطراب شدید می باشد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته از دیگر عوامل اصلی بروز کیست تخمدان در خانم ها و دختران جوان، استرس و اضطراب است. بنابراین باید از محیط هایی که تنش زا هستند دوری کرد و آرامش مورد نیاز را با روش های همچون انجام مدیتیشن در طول روز به دست آورد.

اثر استرس در بروز کیست تخمدان

اگر هر یک از علایم کیست تخمدان را در خود مشاهده کردید، هر چند هر تاخیر و بی نظمی در سیکل پریودی یا قاعدگی نامنظم و همچنین بروز هر گونه دردی در اطراف لگن و شکم علائم کیست نیست اما بری اطمینان به پزشک مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *