دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دلیل افسردگی بعد از ازدواج چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۸ تیر ۱۳۹۷
  • ۰

افسردگی بعد از ازدواج مشکلی است که بیشتر در میان زنان شایع می باشد و به طور میانگین از هر ۱۰ زن ۱ نفر دچار این مشکل می شود این نوع افسردگی دلایل گوناگونی دارد که می توانید با شناسایی این دلایل راه های درمانی مناسب با آن را اتخاذ نمایید.

دخترانی که قبل از ازدواج مورد حمایت بی چون و چرای والدین بوده اند گاهی تصورات نادرستی درباره ازدواج دارند که پس از ازدواج متوجه مسئولیت های سنگین زندگی مشترک می شوند و این موضوع موجب ایجاد ترس در آنها خواهد شد و احساس می کنند که حمایت خانواده خود را از دست داده اند این عوامل و سایر عوامل تأثیرگذار دیگر موجب بروز افسردگی پس از ازدواج در اینگونه افراد می باشد.

چرا خانم ها بعد ازدواج دچار افسردگی می شوند؟

علت های ایجاد افسردگی بعد از ازدواج:

زنانی که به تازگی وارد زندگی مشترک شده اند و دارای افسردگی پس از ازدواج می باشند افرادی ناراحت، ناامید، بدون هیجان و شور، بی حوصله و دور از جمع هستند این افراد کمتر وقت خود را با همسرشان می گذرانند و لحظاتی که در کنار او هستند هیجان و انرژی کافی را برای با هم بودن ندارند. این افسردگی در برخی از آنها شدیدتر و در برخی خفیف می باشد که متناسب با میزان شدت آن راه های مقابله ای گوناگونی در نظر گرفته می شود.

۱-عدم پذیرش نقش و مسؤلیت جدید:

برای برخی از افراد پذیرفتن مسؤلیت در زندگی مشترک کاری دشوار است که آنان را از این نقش می ترساند و باعث ایجاد اضطراب و نگرانی های بعد از ازدواج در آنها می شود اگر آگاهی پذیری نسبت به این مسئولیت قبل از ازدواج صورت بگیرد این مشکل کمتر خواهد شد. اگر زوج ها قبل از ازدواج بدانند که چه مسئولیت هایی در قبال یکدیگر در زندگی مشترک دارند بهتر می توانند این نقش ها و مسئولیت ها را تحلیل کنند.

دلالیل ایجاد افسردگی بعد از ازدواج

۲-ازدواج از روی اجبار و یا بدون آگاهی:

یکی از دلایلی که به افسردگی پس از ازدواج منجر می شود ازدواجی است که از روی عدم شناخت و یا اصرار اطرافیان صورت گرفته باشد. اجبار در ازدواج می تواند به دلیل وجود عوامل درونی و بیرونی مختلفی به وجود آید گاهی برخی افراد به این دلیل که فکر می کنند زمان ازدواج کردن آنان فرا رسیده است تصمیم به ازدواج می گیرند و یا با این تصور ازدواج می کنند که عشق و علاقه پس از ازدواج به وجود خواهد آمد و زمانی که در زندگی خلاف این تصورات را مشاهده می کنند دچار افسردگی پس از ازدواج می شوند.

۳-روبه رو شدن با مشکلات عاطفی:

مشکلات عاطفی زوج ها از زمانی شروع خواهد شد که به شناخت بیشتری نسبت به یکدیگر دست پیدا می کنند برخی از زوج ها بعد از ازدواج متوجه فاصله عاطفی میان خود می شوند و پی بردن به این موضوع آنها را با بحران افسردگی بعد از ازدواج مواجه می کند. همچنین دسته دیگری از زوج هایی که با مشکلات عاطفی روبه رو می شوند به خاطر فراموش کردن رابطه عاطفی که دچار شکست شده است دست به ازدواج می زنند و بعد از ازدواج با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می کنند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

علت شیوع افسردگی در زنان بعد ازدواج

۴-وابستگی عاطفی به والدین:

برخی از افراد به دلیل وابستگی بیش از حد نسبت به خانواده نمی توانند به یکباره از حمایت های آنان دور شوند و تصور دارند که با ازدواج دیگر حمایت های خانواده را دریافت نخواهند کرد این موضوع برای آن دسته از افرادی که بیش از سایرین دارای وابستگی در تمام جهات می باشند مسئله ای سخت و دشوار است که در آنها اضطراب و پریشانی خاطر ایجاد می کند.

درمان افسردگی در بعد از ازدواج:

اولین راه برای مقابله با اضطراب و درمان افسردگی پس از ازدواج شناسایی نشانه های افسردگی و انزوا طلبی می باشد اگر فکر می کنید بعد از ازدواج فردی غمگین و منزوی هستید بهتر است بیشتر در رابطه با این افسردگی و نشانه های آن مطالعه کنید و یا به پزشک معالج و مراکز مشاوره مراجعه کنید. اگر فکر می کنید این مشکل به دلیل کوتاهی شما در انتخابتان می باشد این مسئله را بپذیرید و سعی کنید به دنبال راه حل های غلبه بر آن باشید.

در شرایطی که علت افسردگی شما تفاوت های رفتاری با طرف مقابل می باشد این موضوع را با او در میان بگذارید و سعی کنید با کمک یکدیگر این تفاوت ها را کمرنگ تر کنید در این زمینه مراجعه به مشاور نیز می تواند کمک فراوانی در درمان افسردگی به شما کند.

افسردگی و نارضایتی بعد از ازدواج

در ازدواج هایی که از روی میل شخصی صورت گرفته است خود شخصی که دچار افسردگی شده است می تواند با این موضوع روبه رو شود و بر آن غلبه کند سعی کنید بر این احساس غلبه کنید و برای خلق لحظات شیرین و تکرار نشدنی در کنار همسرتان وقت بگذارید و برنامه ریزی کنید به این شکل می توانید از فشار استرس موجود بکاهید.

گذر زمان به تدریج شما را به این باور می رساند که برای حفظ زندگی مشترک خود باید تلاش کنید و موانع رسیدن به خوشبختی را از سر راه زندگی خود بردارید و به مرور زمان شما می آموزید که چگونه با این مسئولیت هایی که بر عهده شما است برخورد کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *