دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

هفته بیست و دوم بارداری, آنچه باید در هفته ۲۲ بارداری بدانید

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۴
  • ۰

هفته بیست و دوم بارداری, جنین درون رحم مانند نوزاد کوچکی به نظر می رسد که در حال رشد است. در این هفته وزن مادر باردار بیشتر از قبل می شود.

هفته ۲۲ بارداری فرا می رسد و اکنون مادر باردار, بیشتر از قبل حرکات جنین را احساس می کند. عضو حفظ تعادل در گوش کودک در جای مناسب خود قرار می گیرد و جنین صدای تنفس, حرف زدن، صدای دستگاه گوارش و ضربان شریان های بزرگ مادر خودر را می شنود.

تغییرات کودک در هفته بیست و دوم بارداری

تقویم بارداری

در هفته ۲۲ از بارداری هفته به هفته, کودک درون رحم بزرگتر از هفته های قبل شده است و اکنون وزنی حدود ۴۵۰ گرم دارد و اندازه او به ۲۷.۷ سانتی متر هم می رسد. حالا او مثل یک نوزاد ولی کمی کوچکتر به نظر می رسد. لب ها, پلک های چشمان و ابروهای جنین بیست و دو هفته, در حال متمایزتر شدن است و حتی دندان های کوچک او در زیر لثه اش در حال جوانه زدن و رشد می باشند.

هفته بیست و دوم بارداری

اکنون نوزاد درون رحم شبیه به یک کدو می باشد و تمام رحم را اشغال کرده است. چشمان او شکل گرفته است اما بخش عنبیه چشم او هنوز فاقد رنگدانه است. همچنین احساس کودک هفته ۲۲ بارداری در حال تقویت می باشد.

روند رشد چشمان جنین

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در هفته بیست و دوم بارداری اگر قادر به مشاهده جنین درون رحم بودید, می توانستید موهای ریز یا به اصطلاح کرک های جنینی را روی بدنش تشخیص دهید. علاوه براین, در این هفته از بارداری, لوزالمعده کودک برای تولید برخی از هورمون های ضروری بدن, به طور پیوسته و به سرعت در حال رشد است.

از هفته بیست و دوم به بعد, پوست کودک درون رحم به صورت عمیق چروکیده به نظر خواهد آمد و تا زمانی که به اندازه کافی وزن اضافه کند, به همین شکل خواهد بود.

هفته بیست و دوم بارداری

تغییرات مادر در هفته ۲۲ بارداری

هفته بیست و دوم بارداری

شکم زنان باردار در هفته بیست و دوم بارداری, مشابه یک آهنربا عمل می کند و افراد با دیدن زنان باردار, ممکن است شکم آن ها را لمس کنند. برخی زنان ممکن است خانم باردار را با بارداری خود مقایسه کرده و به آن ها بگوید که شکم آن ها بزرگتر و یا کوچکتر از آن ها بوده است. به همین دلیل زنان باردار باید بدانند در بارداری, رشد زنان و جنین درون رحم آن ها با یکدیگر متفاوت است و بابت این مسئله نگرانی وجود ندارد.

چیزی که در دوران بارداری اهمیت دارد, مراجعه منظم به پزشک می باشد تا پزشک با انجام معاینات لازم, رشد طبیعی جنین داخل رحم را بررسی کند.

یکی از تغییراتی که مادر باردار در این هفته ممکن است احساس کند, نشانه های کشیدگی بر روی شکم است که به دلیل بزرگ شدن شکم به منظور فراهم کردن فضای لازم برای کودک در حال رشد است. این مسئله تقریبا بر روی پوست نیمی از زنان باردار ایجاد می شود. با این حال بعضی از خانم های باردار دچار این عارضه نمی شوند. نشانه های کشیدگی به رنگ صورتی تا قهوه ای پررنگ (بسته به رنگ پوست) است و ممکن است ضخامت آن ها با افزایش سن بارداری بیشتر شود. این خطوط باریک پوست را باز و کشیده می کنند که به علت تغییرات هورمونی در دوران بارداری است. این نشانه ها علاوه بر شکم ممکن است بر روی باسن، ران ها و پستان های مادر باردار نیز ظاهر شوند. تحقیقات نشان داده است که استفاده از محلول های طبی و لوسیون ها تاثیری بر بهبود این علائم ندارند اما می توانند خارش احتمالی ناشی از کشیدگی پوست را کاهش دهند.

یکی دیگر از تغییرات قابل مشاهده در زنان باردار, در هفته ۲۲ بارداری, تغییرات ناف آن ها است. از این هفته ممکن است ناف تورفته تغییر شکل دهد و احتمالا سطح ناف ابتدا صاف شده و حتی به زودی بیرون می زند؛ اما این مسئله نگران کننده نیست، و به احتمال زیاد بعد از زایمان ناف به حالت طبیعی خود باز می گردد.

علاوه بر تغییرات بیان شده, ممکن است تغییراتی بر روی پوست زنان باردار ایجاد شود از جمله ظاهر شدن خال های نسبتا بزرگ در صورت، گردن، قسمت بالایی سینه و سینه ها که به دلیل میزان بالای هورمون استروژن در دوران بارداری است و معمولا پس از زایمان رفع می شوند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *