دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علت نخوابیدن نوزاد و روش های درمان بی خوابی نوزادان

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

یکی از مشکلات و دردسرهایی که والدین در روزهای اول تولد نوزاد تجربه می کنند بی خوابی در نوزاد است و موجب اذیت والدین می شود. علت نخوابیدن نوزاد متفاوت می باشد و راه های درمانی مختلفی دارد.

برای درمان بی خوابی نوزاد راهکارهای ساده و تأثیرگذاری ارائه شده است که به والدین کمک می کند تا به حل این مشکل در نوزاد بپردازند، دلایل مختلفی برای نخوابیدن نوزاد موجود می باشد که یک علت نخوابیدن نوزاد محیط و فضای نامناسب خواب می باشد این دلیل در بیشتر نوزادان رایج می باشد و در کنار سایر عوامل در این امر تأثیرگذار است.

علل مختلف نخوابیدن نوزاد

علت نخوابیدن نوزاد چیست؟

علتهای نخوابیدن نوزاد در نتیجه عواملی است که موجب ایجاد بی خوابی و عادت به نخوابیدن در نوزاد می شود در محیطی که هوا بسیار گرم یا بسیار سرد است کودک دچار مشکل بی خوابی می شود و در واقع اعتدال هوا یکی از عوامل تأثیرگذار بر خواب کودک می باشد همچنین زمان نامناسب خواب و یا خوابیدن بیش از حد نوزاد در روز موجب بی خوابی در او می شود. از دیگر عوامل تأثیرگذار می توان به مصرف نوشیدنی های کافئینی در مادر، نا آرامی محیط خواب نوزاد، خوردن غذاهای چرب قبل خواب و یا بیماری هایی نظیر: گوش درد، نفخ، اگزما، آلرژی و آسم اشاره کرد.

تکنیک هایی برای خواب راحت نوزادان

تکنیک های درمان بی خوابی نوزاد:

با استفاده از تکنیک هایی ساده و ابتدایی می توانید به درمان مشکل بی خوابی نوزاد کمک کنید این تکنیک ها با ایجاد کردن فضا و محیط مناسب خواب برای نوزاد موجب رفع مشکل بی خوابی در نوزاد می شوند.

۱- ایجاد صدا:

نوزاد در رحم مادر به شنیدن صداهای گوناگون و متناوب عادت کرده است به عنوان مثال: او به طور دائم ضربان قلب مادر را احساس می کند و به آن گوش می دهد بنابراین ایجاد صداهایی این چنین می تواند بی خوابی نوزاد را رفع کند. برای این منظور می توانید از کولر و لوازمی که به طور مداوم تولید صدا می کنند استفاده نمایید.

علت نخوابیدن نوزاد

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۲- قطع کردن ارتباط چشمی:

 ارتباط چشمی ی علت نخوابیدن نوزاد است بنابراین با نوزاد ارتباط چشمی نداشته باشید زیرا این ارتباط چشمی موجب هوشیارتر شدن نوزاد می شود و در او بی خوابی ایجاد می کند و همچنین این ارتباط چشمی نوزاد را دچار هیجان زدگی می کند.

۳- توجه به غذای نوزاد:

توجه کردن به تغذیه مناسب نوزاد موجب پیشگیری از بیماری هایی نظیر نفخ می شود و باعث می شود کودک راحت تر بخوابد همچنین دادن غذای کافی و به اندازه به کودک می تواند در رفع این بی خوابی مؤثر باشد.

۴- فضای اطراف کودک را خلوت کنید:

اگر در اطراف نوزاد اسباب بازی وجود دارد آنها را از محیط دور کنید تا توجه کودک به آنها جلب نشود و موجب هیجان و هوشیاری در نوزاد گردد همچنین خالی کردن فضای تخت خواب از وسایل و بالشت هایی که فضای خواب را برای نوزاد خفه می کنند امری ضروری و تأثیرگذار است.

راه های مقابله با بی خوابی نوزاد

۵- خوشبو کردن فضا:

یک علت نخوابیدن نوزاد بوی نامطبوع فضا می باشد که با استفاده از خوشبو کردن فضا می توانید این مشکل را حل کنید اگر غذاهایی که دارای بوی تند می باشند استفاده کرده اید توجه داشته باشید که می تواند موجب نخوابیدن نوزاد شود.

۶- تاریک کردن فضا:

فضای اتاق خواب را تاریک کنید وجود نورهای اضافی کودک را حساس و هوشیار می کند پس در نتیجه با حذف نورهای اضافی و تاریک کردن فضای اتاق کودک شما خواب راحت تری خواهد داشت.

۷-استفاده کردن از پوشک مخصوص شب:

زمانی که پوشک نوزاد شما دارای رطوبت بیش از حد و زیاد می باشد مانع خواب راحت کودک می شود پوشک هایی که دارای قدرت جذب بالا می باشند انتخابی مناسب برای این امر خواهند بود.

علت بی خوابی نوزاد

نکات مهم در مورد خواب نوزادان

از پوشاندن لباس زیاد به تن کودک خودداری کرده و دمای هوای اتاق را تنظیم کنید؛ در اتاق نوزاد، دماسنجی نصب کنید، زیرا حرارت اتاق خواب وی باید بین ۲۴ تا ۲۵ درجه سانتی گراد باشد تا گرما یا سرمای زیاد مانع خواب وی نشود.

به منظور تنظیم خواب نوزاد؛ فواصل شیردهی وی هر ۲ ساعت در طول روز می باشد، بسیاری از نوزادان قادر به تنظیم الگوی خواب و بیداری خود نمی باشند، ضمن اینکه نمی توانند خود را بخوابانند.

شیرخوار را باید قبل از خواباندن و زمانی که خواب آلود است، بر روی تخت یا گهواره اش قرار دهید، باید کودک را طوری عادت دهید که بدون شما به خواب رود و بستر خوابش تخت خواب و یا گهواره اش باشد و نه آغوش شما. انتظار نداشته باشید که بلافاصله بعد از قرار گرفتن نوزاد در بستر خواب فورا به خواب رود، بلکه امکان دارد بعد از ۲۰ دقیقه جنب و جوش و بی قراری بخوابد.

دلایل نخوابیدن نوزاد

در صورتی که نوزادتان گریه می کند، می توانید وی را در آغوش گرفته و تکان دهید، اما باید بعد از آرام شدن و خوابیدن در آغوشتان در بستر بگذارید، در این صورت نوزاد یاد می گیرد که چگونه بعد از بیداری به خواب رود.

می توانید نوزادتان را به خاطر گریه ها و بی قراری هایش در ابتدای تولد تا ۳ ماهگی به خود نزدیک کنید. همه شیر خوران در ساعاتی از شبانه روز گریه می کنند و علت گریه بیش از اندازه و نخوابیدن آنها می تواند به دلیل کولیک یا قولنج روده ای باشد که باید به این گریه ها پاسخ دهید، برای این منظور حرکت های آرام در آغوش بسیار موثر است، همچنین به منظور آرام کردن نوزاد مبتلا به کولیک می توانید در اینجا کلیک کنید.

اگرچه تا ۳ یا ۴ ماهگی نوزاد در اثر آغوش گرفتن زیاد لوس نمی شود، اما حتی نوزادی که دچار قولنج روده ای یا کولیک می شود، در ساعاتی از شبانه روز دردش ساکت شده و آرام می باشد، بنابراین در چنین حالاتی وی را در بسترش بگذارید تا وی توانایی خوابیدن به تنهایی و بدون کمک شما را بدست آورد.

 

علت نخوابیدن نوزاد و درمان آن

کودک شیرخوار خود را در حدود ۳ ساعت در روز که آرامش دارد از آغوش تان دور کنید، این کار از لوس شدن وی جلوگیری می کند.

از خوابیدن نوزاد بیشتر از ۳ ساعت در روز جلوگیری کنید، می توانید او را بیدار کرده و سپس سرگرم کنید، در نتیجه وی مدت زمان بیشتری خواب شبانه خواهد داشت.

فاصله شیردهی نوزاد را هر ۲ ساعت یکبار در طول روز تنظیم کنید، زیرا شیر خوردن با فواصل زمانی نزدیک به هم ؛ مثلا هر یک ساعت یکبار موجب می شود تا وی به طور مکرر برای خوردن شیر در شب بیدار شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *