دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

هفته بیست و یکم بارداری, دانستنی ها و راهنمای هفته ۲۱ بارداری

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۴
  • ۰

هفته بیست و یکم بارداری یکی از هفته های عاری از مشکل برای مادر باردار محسوب می شود. کودک درون رحم در این هفته, بزرگتر شده است و قادر است صداها را بهتر بشنود و در برابر آن ها واکنش نشان دهد.

در هفته ۲۱ بارداری, دانستنی های زیادی وجود دارد که شاید کمتر خانمی آن ها را بداند. کودک داخل رحم بزرگتر شده است و اکنون بیشتر حرکت می کند. مادر باردار ناراحتی های کمتری در طی این هفته ها دارد و می تواند از این فرصت استفاده کند. در این مطلب با تغییرات مادر باردار و کودک در هفته ۲۱ بارداری آشنا می شویم.

تغییرات کودک در هفته بیست و یکم بارداری

جنین 21 هفته

هفته ۲۱ از تقویم بارداری فرا می رسد و کودک همچنان در حال رشد است. حالا او بزرگتر از قبل شده است و وزنی حدود ۳۴۰ گرم پیدا کرده است و اندازه او به ۲۶.۶ سانتی متر هم می رسد. حالا او به اندازه ی یک هویج شده است.  بدن و عضلات او بزرگتر و قوی تر شده اند به همین دلیل ضربات و حرکات او در رحم, برای مادر قابل درک است. این حرکات و ضربات برنامه ریزی شده نیستند و هر لحظه ممکن است مادر این حرکات را احساس کند. از دیگر تغییرات عمده کودک در هفته بیست و یکم بارداری, شکل گیری و شروع به رشد ابروهای او است.

هفته بیست و یکم بارداری

در صورتی که کودک داخل رحم, دختر باشد, در این هفته واژن او شکل گرفته است, این در حالی است که رشد اندام های تناسلی تا زمان تولد ادامه خواهد داشت.

قدرت شنوایی جنین در این هفته بیشتر از قبل شده است و با شنیدن هر صدایی ممکن است واکنش نشان دهد مخصوصا اگر صدا او را شوکه کند. وقتی که بچه به بیرون نفس می کشد همیشه مقداری هوا در شش هایش باقی می ماند که به دلیل شکل گیری مایعی به نام سورفاکتان در شش هایش است. اگر این مایع نباشد شش ها مچاله می شوند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

هفته 21 در تقویم بارداری

تغییرات مادر در هفته ۲۱ بارداری

هفته بیست و یکم بارداری

در طی این هفته ها, مادر احساس راحتی بیشتری می کند چرا که نه ناراحتی های اوایل بارداری را دارد و نه اضافه وزن زیادی پیدا کرده است که بخواهد ناراحتی برای او ایجاد کند. به همین علت به زنان باردار در این هفته توصیه می شود از این احساس لذت ببرند و استراحت کافی داشته باشند چرا که در سه ماهه سوم بارداری ممکن است این احساس کم رنگ تر شود.

اگرچه مشکلات در هفته ۲۱ بارداری کم است اما این گفته به این معنا نیست که هیچ گونه ناراحتی برای زنان در این هفته ها پیش نمی آید. در طی این هفته ها مشکلات کوچکی ممکن است مادر باردار را اذیت کند. به عنوان مثال به دلیل افزایش تولید چربی در بدن, زنان باردار بیش از سایر افراد دچار آکنه و جوش در سطح پوست خود می شوند و این مسئله در این هفته از بارداری ممکن است تشدید شود. برای رفع این مشکل نباید از هیچ گونه داروی خوراکی استفاده کرد. به علاوه قبل استفاده از هر نوع داروی موضعی, باید با پزشک مشورت شود.

در حال حاضر, مادران باردار مستعد ابتلا به بیماری واریس می باشند که به دلیل افزایش فشار بر روی رگ های پا در طی فرآیند بارداری، ایجاد می شود. همچنین بالا رفتن سطح پروژسترون این مشکل را وخیم تر می کند. در صورتی که دیگر اعضای خانواده نیز به واریس مبتلا باشند, احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر می شود. این بیماری با هر بارداری و افزایش سن, بدتر می شود. برای پیشگیری و به حداقل رساندن بیماری واریس, به زنان توصیه می شود به طور مرتب ورزش کنند و در طول روز چند دقیقه پاها را به حالت سرپا نگه دارند و به سمت چپ بخوابند.

از دیگر تغییرات مادر در این هفته می توان به ایجاد رگ های عنکبوتی اشاره کرد. رگ های عنکبوتی گروهی از عروق خونی کوچک هستند که در نزدیکی سطح پوست به خصوص در مچ پا، پاها، یا صورت ایجاد می شوند. اگرچه با دیدن این رگ ها ممکن است زنان باردار, ناراحت شوند ولی این رگ ها مشکلی ایجاد نمی کند و غالبا پس از زایمان از بین می روند.

از این هفته به بعد بر روی پوست بدن مادر باردار, خط هایی ایجاد می شود که به دلیل کش آمدن پوست شکم است. هفته بیست و یکم بارداری را می توان با رعایت نکات بیان شده و آگاهی های لازم , به راحتی سپری کرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *