دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره انزوا طلبی و گوشه گیری بدانیم

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۲ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

گوشه گیری و انزوا طلبی نوعی چالش است که کودک و نوجوان را در برقراری ارتباطات دچار مشکل می کند و به دلیل عدم توانایی در برقراری ارتباط با دیگران و محیط اطراف به گوشه گیری و دوری از جمع روی می آورند. این افراد حتی گاهی مجبور به گذشتن از علایق و عواطف خود می شوند.

در دوره نوجوانی به دلیل تغییرات هیجانی، شناختی و عاطفی نوجوان با مشکلات و چالش هایی روبه رو خواهد شد که آگاهی نوجوان و والدین از این چالش ها می تواند در شکل گیری شخصیتی درست در نوجوان تأثیرگذار باشد همچنین در این دوره وجود مشاوران در این زمینه دارای اهمیت است. یکی از مشکلاتی که برخی نوجوانان در دوره نوجوانی با آن روبه رو می شوند انزوا طلبی می باشد که به دلیل عدم اعتماد به نفس و درک نادرست از توانایی ها در نوجوان به وجود می آید.

آسیب های کمرویی

علل انزوا طلبی:

گوشه گیری در نوجوانان می تواند ریشه در کودکی آن ها داشته باشد همچنین رفتار والدین و شیوه تربیتی آن ها در کودکی می تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد. والدینی که توانایی کودک خود را باور ندارند و اعتماد به نفس لازم را به کودک نمی دهند زمینه بروز این مشکل را در آینده برای کودک ایجاد می کنند.

۱- عدم حمایت و دریافت محبت از جانب خانواده

۲- مشکلات جسمی

۳- عدم درک درست توانایی ها و استعدادها و شکست در انجام کارها

۴- مسخره شدن توسط جمع دوستان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۵- وجود مشکلات خانوادگی و فشارهای عاطفی و روانی در محیط خانه و مدرسه

۶- تنبیه شدن توسط والدین و مورد بازخواست قرار دادن کودک

۷- شیوه تربیتی سخت گیرانه والدین

گوشه گیری در کودکان

نشانه های گوشه گیری

  • ترس از تنهایی در هر وضعیت
  • ترس از حضور یافتن در مکانهای شلوغ
  • ترس از دست دادن کنترل در مکان عمومی
  • ترس از مکان هایی که ترک کردن آن امکان دارد دشوار باشد؛ همچون آسانسور و قطار
  • عدم توانایی ترک خانه به تنهایی
  • داشتن حس درماندگی
  • وابسته بودن زیاد به دیگران

همچنین فرد گوشه گیر ممکن است، دچار علائم و نشانه های حملات اضطرابی همچون ظربان قلب سریع، مشکلات تنفسی، عرق کردن زیاد، احساس لرزش، بی حسی یا سوزش، احساس درد یا فشار در قفسه سینه، سبکی سر یا سرگیجه، گُرگرفتگی یا لرزش ناگهانی، ناراحتی معده و اسهال، احساس از دست دادن کنترل و یا ترس از مرگ شود.

انزوا طلبی

اختلال اضطرابی و گوشه گیری

عده ای از افراد امکان دارد علاوه بر درگیر شدن با مشکل انزوا طلبی، به اختلالات اضطرابی که یک نوع اختلال هراسی است، مبتلا باشند، دراین اختلال شخص ممکن است حملات ناگهانی ناشی از ترس شدید را تجربه کرده و در عرض چند ثانیه به اوج خود رسیده و منجر به تشدید علایم فیزیکی (حملات اضطرابی) شود.

گاهی این تصور پیش می آید که افراد مبتلا به حملات اضطرابی، کنترل خود را کاملا از دست می دهند و ممکن است حملات قلبی یا مرگ به آنها دست دهد. ترس از حملات اضطرابی بعدی، می تواند شخص را از قرار گرفتن در شرایط مشابه و یا حضور در مکانی که این اتفاق برای وی رخ داده است، منع کرده تا از این طریق خود را از حملات پانیک بعدی دور نگه دارد.

انزوا طلبی شدیداً توانایی شخص را برای معاشرت با دیگران، کار، شرکت در رویداد های مهم، و یا حتی مدیریت جزئیات زندگی روزمره محدود کند. بنابراین هرگز نباید اجازه دهید انزواطلبی جهان تان را کوچک تر نماید و در صورت مشاهده علائم این اختلال در خود باید حتما با یک روانشناس خوب مشورت کنید.

گوشه گیری

راه های مقابله با گوشه گیری:

کمرویی و گوشه گیری برای کودک و نوجوان آزاردهنده می باشد و به دلیل عدم توانایی در برقراری ارتباط با اطرافیان می تواند مشکلات عاطفی و روانی دیگری را برای او به همراه داشته باشد. کمرویی موجب ایجاد افسردگی و اضطراب در فرد می شود به همین خاطر غلبه بر این معضل دشوار خواهد شد.

۱- دریافت حمایت عاطفی:

یکی از راه های مقابله با گوشه گیری در کودک و نوجوان دریافت حمایت های عاطفی و روانی از جانب والدین و اطرافیان می باشد اینگونه افراد با دریافت این حمایت احساس مفید بودن پیدا می کنند و سعی می کنند روابط خود را گسترش دهند.

انزوا طلبی و علل آن

۲- واگذاری مسؤلیت:

کودکان و نوجوانانی که به آنان مسؤلیتی واگذار می شود احساس توانمندی و استقلال می کنند این مسؤلیت ها باید با توجه به میزان توانمندی کودک و نوجوان در نظر گرفته شود مسؤلیتی که بیش از حد توانایی کودک و نوجوان باشد موجب سرخوردگی و شکست در او می شود.

۳- مشارکت و نظرسنجی:

زمانی که نظر کودک و نوجوان درباره حل مسائل و مشکلات در زندگی و خانواده مورد توجه قرار می گیرد موجب ایجاد حس ارزشمندی در آنان می شود و به این باور دست می یابند که افکار آن ها نیز دارای اهمیت می باشد و به عنوان عضوی از یک خانواده دارای مسؤلیت می باشند.

گوشه گیری و درمان آن

۴- مشارکت در فعالیت های اجتماعی:

نوجوان و کودکی که در فعالیت های اجتماعی شرکت می کند خود را به عنوان عضوی از یک جامعه و در جامعه مورد ارزشیابی قرار می دهد. انجام این فعالیت های اجتماعی و موفقیت در این زمینه در افزایش اعتماد به نفس و اجتماعی شدن کودک و نوجوان مؤثر است. در این زمینه تشویق و حمایت های والدین و مربیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

۵- درک توانایی ها:

کمک به نوجوان در زمینه کشف استعدادها و توانایی ها یکی دیگر از راه های مؤثر غلبه بر کمرویی و گوشه گیری می باشد. نوجوانی که باور دارد دارای یک توانایی و استعداد بالقوه می باشد بیشتر خود را باور دارد و سعی می کند این توانمندی را در جامعه نشان دهد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *