دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

غذاهای ممنوعه در بارداری کدامند؟

  • مهلا بستگان
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

اکثریت مادران عزیز از باید ها و نباید های غذایی در بارداری مطلع اند اما هنوز هم هستند کسانی که از غذاهای ممنوعه در بارداری بی خبر باشند.

بعضی از نوشیدنی‌ها، جزو نوشیدنی‌های سالم محسوب می‌شوند اما صرف سالم بودن سبب نمی‌شود که تصور کنید مصرف‌ آنها در طول حاملگی بی‌خطر باشد مثل چای سبز، چای یخی، نوشابه‌های رژیمی، قهوه‌ از غذاهای ممنوعه در بارداری هستند.

شما برای اطلاع از غذاهای مقوی برای زنان باردار و تغذیه در ماه دوم بارداری می توانید به این لینک ها مراجعه نمایید و از نکات مهم ذکر شده در این مقالات بهره مند شوید.

لیست غذاهای ممنوعه در بارداری :

موارد ذکر شده در ادامه این متن جز غذاهای ممنوعه در بارداری می باشد که نباید مصرف شود:

  • الکل: مصرف الکل در طول حاملگی مانع از رشد جسمی و ذهنی جنین می‌شود. حتی برخی نارسایی‌ها در ظاهر جنین بروز می کند و در روح و روان او تاثیر می گذارد. کودکانی که از مادران الکی و یا حتی مادرانی که گاهی الکل مصرف می‌کنند متولد می شوند، در آینده دچار مشکلات جدی در تکلم،‌یادگیری، تمرکز، زبان و بیش فعالی می‌ شوند.

غذاهای ممنوعه که نباید در حاملگی بخورید

  • چای سرد: شاید چای سرد واقعا به شما حس نشاط و انرژی بدهد اما کافئین آن بسیار بالا است و نباید در دوران بارداری مورد مصرف قرار بگیرد.
  • قهوه: اگر نمی‌توانید یک روز را بدون نوشیدن قهوه سر کنید بهتر است مصرف قهوه را در طول بارداری بسیار کاهش دهید. به‌طور کل حذف قهوه از برنامه غذایی‌ شما لازم است اما اگر نمی‌توانید اینکار را بکنید. حداقل در مقدار مصرفی آن حد اعتدال را رعایت نمایید. مصرف زیاد کافئین خصوصا در سه ماه اول بارداری می‌تواند منجر به سقط جنین شود و می‌تواند سلامتی جنین را به خطر بیندازد. مصرف مداوم قهوه باعث تنگ‌تر شدن عروق خونی می‌شود و در نتیجه جریان خون در بدن کاهش می‌یابد و از همین طریق جریان خون در بدن جنین نیز کم می‌شود. ترکیبات موجود در کافئین سبب جذب کمتر آهن که برای رشد جنین بسیار مهم است،‌ می‌شود. دقت کنید که بانوان باردار نباید روزانه بیشتر از ۱۵۰ میلی‌گرم کافئین استفاده نمایند.
  • آبمیوه و شیرهای پاستوریزه نشده: از انواع شیر و آب میوه‌های پاستوریزه نشده کاملا پرهیز کنید چرا که ممکن است حاوی باکتری‌هایی باشند که به سیستم عصبی جنین آسیب برسانند.

دانستنی های مهم از غذاهای ممنوعه در بارداری

  • نوشابه: نوشابه‌ها حاوی کافئین و برخی مواد شیمیایی می باشند. مصرف نوشابه‌‌ها سبب پیدایش مشکلاتی مانند زایمان زودرس می‌شود. مواد مصنوعی به کار رفته در نوشابه‌ها باعث تغییراتی در رحم می‌ گردد. طعم‌ دهنده‌های مصنوعی موجود در نوشابه مانند ساکارین مواد شیمیایی هستند که مردم به جای شکر، آنها را جایگزین کرده‌اند تا کالری کمتری دریافت نمایند. نوشابه‌های انرژی‌زا و نوشیدنی‌های گازدار‌ حاوی کافئین هستند و خطر زایمان زودرس را افزایش می دهند.
  • پنیر نرم: از مصرف پنیرهایی مثل پنیر فتا، پنیر بز و سایر پنیرهای نرم خودداری کنید. پنیرهای نرم به این علت خطرناک هستند که مثل پنیرهای چدار و پارمزان با فراوری باکتری‌هایشان به طور طبیعی کشته نشده اند و چون زنان باردار سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض بیماری‌های مربوط به مواد غذایی قرار دارند که اگر در سه ماهه اول بارداری اتفاق بیفتد امکان دارد منجر به سقط‌ جنین یا زایمان زودرس بشود.

لیست غذاهای ممنوعه در بارداری

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • گوشت: محصولات فریز شده و منجمد امکان دارد آلوده به لیستریا باشند. به این خاطر، گوشت‌ها را در آب جوش انداخته و بجوشانید تا باکتری‌های آن کشته شود و موقع استفاده از انواع گوشت حتما آنها را را کامل بپزید. این گوشت‌ها ممکن است آلوده به توکسوپلاسموز باشند که انگلی است که موجب یک نوع عفونت می‌شود و با اینکه این احتمال نادر است اما ممکن است موجب مرده به دنیا آمدن نوزاد یا یک مشکل حاد برای سلامتی مادر و نوزاد شود. در نتیجه باید در لیست غذاهای ممنوعه در بارداری جای بگیرند.

نباید های غذایی در طول بارداری

  • ماهی: جیوه که در بسیاری از ماهی‌ها وجود دارد برای جنین خطرناک می باشد. جیوه یک سم عصبی است که رشد مغز جنین را مختل می‌ گرداند. زمانی که جیوه از آلودگی ها وارد آب دریا می‌شود، زنجیره غذایی خود را از گیاهان، به ماهی‌های کوچک و بعد به ماهی‌های بزرگ منتقل می کند و آنها را آلوده می‌ گرداند. ماهی‌ هایی که بیشترین مقدار جیوه را دارند باید در لیست غذاهای ممنوعه در بارداری قرار بگیرند، ماهی‌هایی مثل: کوسه، شمشیر‌ ماهی، ماهی تن آلباکور و شاه‌ ماهی، خال‌ مخالی جز این ماهی ها محسوب می شوند. اما همه انواع ماهی‌های تن بد نیستند. اگر عاشق ساندویچ ماهی‌ تن هستید، بهتر است از تن ماهی های کنسروی استفاده کنید که مقدار جیوه آن بسیار کم است و مصرف آن را به حداکثر یک یا دو بار در هفته محدود نمایید. اشتباهی که بسیاری زنان باردار مرتکب می‌شوند این است که به کلی از خوردن ماهی اجتناب می نمایند. به طور مثال ماهی سالمون یا ماهی آزاد حاوی جیوه نیست و منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا۳ به حساب می‌آید که در طول بارداری زن باردار به آن نیاز دارد.

بارداری و لیست غذاهای ممنوعه آن

  • تخم مرغ: تخم‌مرغ که منبعی عالی از پروتئین و موادمغذی خوبی مثل کولین است، نخورید. تخم‌مرغ در معرض آلودگی به سالمونلا قرار دارد که برای زنان باردار نسبت به بقیه خطرناک‌تر می باشد. دقت داشته باشید که نکات ایمنی مربوط به مصرف تخم مرغ را رعایت کنید و فقط تخم‌مرغی را خریداری کنید که در یخچال گذاشته شده است و هر کدام که شکستگی یا ترک داشت را دور بیندازید. از خوردن تخم‌مرغ عسلی پرهیز کنید و همچنین چاشنی سالاد سزار اگر حاوی تخم‌مرغ خام باشد نیز برای شما مناسب نمی باشد. یادتان نرود خمیر پخته‌ نشده کیک و شیرینی را هم مزه نفرمایید.
    بارداری و غذاهایی که نباید بخورید

جوانه های خام

سالاد که معمولا از جمله غذا های سالم و مفید است، به دلیل ناخالصی های موجود در آن می تواند برای خانوم های باردار جزو غذاهای ممنوعه باشد؛ جوانه های خام همچون جوانه یونجه، شبدر، ماش و تربچه می توانند به سالمونلا آلوده باشند.

به دلیل مطلوب بودن محیط رشد بذر ها برای شروع جوانه زنی، شرایط لازم و مناسب برای رشد این نوع باکتری ها به راحتی فراهم می شود و در نتیجه از بین رفتن آنها از طریق شست و شو نیز غیر ممکن می باشد. بنابراین توصیه شده است که خانوم های باردار از مصرف جوانه های خام پرهیز کنند، تحقیقات انجام گرفته تاکنون نشان داده که این جوانه ها بعد از پخته شدن، بی خطر هستند.

محصولات شسته نشده

در صورتی که میوه ها و سبزیجات را بدون شست و شو و یا پوست کندن، مصرف کنید به دلیل آلوده بودن به باکتری ها و انگل می تواند خطرات زیادی برای افراد به خصوص خانوم های باردار و جنین آنها داشته باشد. توکسوپلاسما، سالمونلا، E. coli و لیستریا موجود در این محصولات که از خاک یا به هنگام برداشت آلوده شده اند، در صورت عدم شست و شوی میوه و سبزیجات به بدن فرد منتقل شده و ایجاد بیماری می کنند.

غذا های ممنوعه در بارداری

افرادی که به توکسوپلاسموز مبتلا می شوند، ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند، در حالd که عده ای امکان دارد حدود یک ماه یا حتی بیشتر به آنفولانزا مبتلا شوند.

همچنین نوزادانی که در داخل رحم مادر به باکتری توکسوپلاسما آلوده شده اند، اگرچه در بدو تولد علامتی در آنها دیده نمی شوند اما ممکن است در اواخر زندگی خود دچار اختلالات ذهنی و یا حتی نابینایی شوند. ضمن اینکه درصد کمی از این نوزادان هنگام تولد دچار آسیب جدی چشمی یا مغزی خواهند شد.

گوشت اندام

گوشت برخی اندام ها همچون مغز، قلوه، زبان و … اگرچه منبع خوبی از بسیاری از مواد مغذی همچون ویتامین A، B12، روی، سلنیوم و مس برای رژیم دوران بارداری می باشند اما همه این مواد برای کودک مفید نیستند و مصرف زیاد از حد ویتامین A حیوانی در دوران حاملگی توصیه نمی شود.

غذاهای ممنوع در بارداری

مصرف ویتامین A در دوران بارداری به خصوص سه ماهه اول می تواند موجب ناهنجاری های مادرزادی و سقط جنین شود، از این رو بهتر است گوشت های اندامی همچون کبد را تنها چند گرم و یکبار در هفته مصرف نمایید.

در طول دوران بارداری به لیست غذاهای ممنوعه در بارداری توجه فرمایید و از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که مضر است و برای سلامت مادر و جنین ضرر دارد، اجتناب کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *