دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی گلودرد چرکی با روش های علمی

  • مهلا بستگان
  • ۱۹ دی ۱۴۰۰
  • ۰

عامل اصلی گلودرد چرکی، باکتری استرپتوکوک نوع A است که منجر به التهاب غدد لنفاوی، لوزه‌ها و گلو می‌شود. هرچند برای درمان این نوع گلو درد مصرف آنتی بیوتیک گزینه مناسبی می باشد اما با استفاده از درمان خانگی گلودرد چرکی هم می توان به رفع این بیماری پرداخت.

دوران نهفتگی گلو درد چرکی بین سه تا پنج روز است و به طور معمول بیشتر علایم در طی همین چند روز خود را بروز می‌دهند. مشکل بلعیدن غذا٬ سرفه‌ مخاطی٬ تورم و التهاب در گلو٬ ضعف جسمانی٬ خستگی٬ تب٬ کم‌اشتهایی٬ سردرد٬ تعرق زیاد و تهوع برخی از علایم شایع این بیماری محسوب می شوند. در ادامه با روشهای درمان خانگی گلودرد چرکی آشنا می شوید.

درمان خانگی گلودرد چرکی :

برای درمان گلو درد چرکی به شیوه های ذکر شده در ذیل عمل نمایید:

راه های درمان خانگی گلو درد چرکی

  • غرغره کردن دارچین و فلفل:

یک لیوان آب گرم بردارید و به آن نصف قاشق پودر فلفل سیاه و یک قاشق نمک و نصف قاشق پودر دارچین اضافه کنید. دوبار در روز این محلول را غرغره کنید تا چرک گلویتان را برطرف کند.

  • غرغره کردن زردچوبه:

یک لیوان آب داغ برداشته و نصف قاشق نمک و نصف قاشق زردچوبه به آن بیفزایید. دوبار در روز با این محلول غرغره کنید. زیرا یک راه درمانی در تسکین گلودرد چرکی محسوب می شود.

راهکارهای درمان خانگی گلو درد چرکی

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • غرغره کردن آب نمک:

یکی از متداول ترین روش های درمان خانگی گلودرد چرکی غرغره کردن آب نمک می باشد بدین جهت نصف قاشق نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. نمک یک ماده‌ی ضدعفونی‌کننده بوده و باعث کاهش التهاب و از بین رفتن خلط می‌شود و یک درمان مناسب برای گلو می باشد.

  • غرغره کردن جوش شیرین:

نصف قاشق جوش شیرین را با یک لیوان آب گرم ترکیب کنید و برای آنکه خیلی سریع از شر گلو درد چرکی خلاص شوید با این محلول غرغره کنید.

درمان های خانگی گلو درد چرکی

  • غرغره کردن سرکه سیب:

یک قاشق سرکه‌ی سیب را با ۲۵۰ گرم آب ترکیب نمایید. هر نیم ساعت این محلول را غرغره کنید تا بعد از دو روز تاثیرات مفید آن را بر روی بیماری خود ببینید.

درمان گلو درد چرکی در منزل

  • مصرف سیر برای رفع گلودرد :

سیر خاصیت ضد باکتریایی و ضدعفونی کننده دارد و می تواند به عنوان یک درمان دارویی موثر و مفید در بهبود بسیاری از بیماری ها از جمله پیشگیری از گلودرد مورد استفاده قرار گیرد.

حال برای این منظورمی توانید یک حبه سیر خام بخورید، آلیسین آزاد شده در سیر می تواند در بدن با باکتری های ایجاد کننده گلودرد مبارزه کرده و آنها را بکشد. همچنین می توانید از روغن سیر به طور منظم استفاده نمایید، به این صورت که چند قطره روغن سیر را داخل یک چهارم فنجان آب افزوده و یکبار در روز آن را غرغره کنید، می توانید سیر را به صورت خام یا پخته مصرف کنید و در صورتی که طعم سیر را دوست ندارید، می توانید از قرص سیر استفاده نمایید.

درمانهای خانگی گلودرد چرکی

  • لیمو برای درمان گلودرد

استفاده از لیموی تازه می تواند شما را از شر درد گلو راحت کند، زیرا لیمو برای از بین بردن مخاط تاثیر زیادی دارد. برای این منظور می توانید از لیموناد داغ با عسل استفاده کنید به این صورت که آب نصف لیمو و یک قاشق چای خوری عسل را در داخل یک فنجان آب گرم مخلوط کرده و حل نمایید و بعد این نوشیدنی را به آرامی بنوشید.

روش دیگر استفاده از لیمو برای رفع گلودرد آن است که آب تازه لیمو را درون مقدار برابر آب بریزید تا رقیق شود، سپس آن را کمی گرم کنید و بعد استفاده نمایید.

درمان طبیعی گلودرد چرکی

  • سرکه سیب برای گلودرد

سرکه سیب به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی برای بهبود گلودرد مفید می باشد. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، استفاده از سرکه سیب به شکل غرغره کردن آن می تواند در  رفع گلودرد موثر واقع شود.

روش دیگر استفاده از سرکه سیب به این صورت است که یک قاشق غذا خوری از سرکه سیب سرخ را به همراه یک قاشق چای خوری آب لیمو و عسل در داخل یک فنجان آب گرم مخلوط نمایید، سپس آن را به آرامی بنوشید، مصرف این نوشیدنی ۲ تا ۳ بار در روز می تواند به رفع درد و التهاب ناشی از گلودرد کمک نماید.

بهترین درمان خانگی گلودرد چرکی

اضافه کردن سس تند به غذا، مکیدن پاستیل، خوردن آلاسکا نیز در درمان درد گلو چرکی تاثیر گذار می باشد. همچنین ما در این سایت از درمان خانگی سرماخوردگی با عسل، درمان سرماخوردگی کودکان، درمان گلو درد، نیز نوشته ایم.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *