دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آموزش خواندن نماز شب اول قبر (نماز وحشت) و نکاتی که باید بدانید

  • نرگس کوهستانیان
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

نماز شب اول قبر برای میتی که در شب اول پا به قبر می گذارد بسیار نجات دهنده است و فشار قبر را از وی کم می کند. میت به این نماز نیازمند است پس چشم انتظار است که نزدیکان و خانواده اش و یا هرکس دیگر در خواندن نماز رفع وحشت تنبلی نکند و آن را برای او بخوانند.

نماز شب اوّل قبر یا نماز رفع وحشت که نام دیگر آن صلاه الهدیه یا لیله الدفن است برای متوفی در شب اوّل قبر برای او خوانده می شود. برای دانستن چگونگی خواندن نماز وحشت مطلب را تا پایان مطالعه کنید.

نحوه خواندن نماز شب اول قبر

خواندن نماز لیله الدفن برای مرده ای که در شب اوّل بعد از ورود او به قبر در دین ما بسیار تاکید شده است. این نماز رحمتی برای مرده است و از کاهش فشار قبر بر وی موثر است.

صلاه الهدیه

در اینجا ما به آموزش خواندن نماز شب وحشت می پردازیم.

گفته می شود نماز مغرب بین نماز عشا و مغرب خوانده می شود. ولی ظاهرا می توان آن را در طی تمام شب اوّل دفن میت یعنی از ابتدای صبح تا شب آن را اقامه کرد. اما بهتر است آن را در بین دو نماز مغرب و عشا اقامه کرد.

یکی از یاران پیامبر اکرم به اسم ید بن طاوس می گوید حضرت محمد (ص) درباره خواندن نماز شب اول دفن می فرماید: سخت تر از ساعت شب اول دفن ساعتی نیست، پس به مردگان خود رحم کنید و اگر نتوانستی صدقه بدهی دو رکعت بخوانید. حال در مورد خواندن نماز لیله الدفن روایات و تعابیری متفاوتی در نظر فقها وجود دارد :

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

خواندن سوره حمد یکبار و سوره توحید دو بار در رکعت اول

خواندن سوره حمد یکبار و سوره تکاثر ده بار در رکعت دوم

بعد از پایان نماز سلام بده و بگوید:

  «اللهم صل علی محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الی قبر ذلک المیت فلان بن فلان»

به جای فلان و فلان نام میت را بگوید.

نماز شب اول قبر

می شود به طریقه دیگری نیز خواند:

در رکعت اول بعد از خواندن سوره حمد یه الکرسى از «الله لا اله الا هو…» تا «…و هو العلی العظیم» بخواند.( سوره توحید در رکعت اول خوانده نمی شود).

البته گفته شده است بنا بر فتوای امام خمینی در رکعت اول بعد از خواندن سوره حمد، آیه الکرسى را بنابر احتیاط تا «…هُم فِیها خالِدُون» بخوانید.

در رکعت دوم بعد از خواندن سوره حمد ده بار سوره قدر  (انا انزلناه…) را بخواند.

بعد از اتمام نماز این را بخواند: «اللهم صل على محمد و آل محمد وَ ابعَث ثوابَها الى قَبرِ فُلان» و به جاى فلان، نام میت را ببرد.

سعی کردیم به سادگی طریقه خواندن نماز شب اوّل قبر را آموزش دهیم. امید که این مطالب را بخوبی یاد گرفته باشید.

نماز وحشت عامل کاهش قبر

از قول محدث نوری در کتاب دارالسلام نقل شده است :

استاد ما، ملا فتحعلی سلطان آبادی گفت: عادت من این بود که هرگاه فردی از دوستان خاندان رسالت از دنیا می‌رفت و خبر آن به من می‌رسید، دو رکعت نماز شب دفن (نماز وحشت) برای او می‌خواندم؛ خواه او را می‌شناختم یا نمی‌شناختم. و هیچکس از این عادت من آگاه نبود، تا روزی یکی از دوستان، در راهی من را ملاقات کرد و گفت: دیشب فلان شخص که به تازگی از دنیا رفته بود، را در عالم خواب دیدم و از چگونگی حال او بعد از مرگش پرسیدم، او گفت من بعد از مرگ در تنگنای سختی قرار گرفتم و هنگام حسابرسی، مرا به سوی عذاب بردند؛ تا اینکه فلانی (نام شما را برد) دو رکعت نماز برای من خواند؛ همان دو رکعت، مرا از عذاب نجات داد. خدا پدرش را رحمت کند که به من چنین احسانی نمود. آنگاه آن شخص، از من پرسید، آن دو رکعت نماز، چه نمازی بود. من طریقه خود را در مورد خواندن نماز شب دفن (نماز وحشت) برای او بیان کردم.

نماز شب اول دفن

ثواب خواندن نماز لیله الدفن

پیامبر عظیم الشأن اسلام صلی الله علیه و آله و السلم درباره ثواب خواندن این نماز می فرمایند :

بر میت ساعتی سخت‌تر از شب اول دفن نمی‌گذرد. پس بر مردگان خود رحم کنید و بر ایشان صدقه دهید و اگر نتوانستید، دو رکعت نماز برای شخص درگذشته بخوانید. پس همان لحظه حق تعالی هزار فرشته به سوی قبر او می‌فرستد که با هر فرشته جامه‌ای و حلّه‌ای است، و تنگی قبر او را تا روز نفخ صور وسعت می‌دهد و به نمازگزار به عدد آنچه آفتاب بر آن طلوع می‌کند، حسنه عطا می‌کند و او را چهل درجه بالا می‌برد.

احکام نماز لیه الدفن

اگرچه روش دیگری نیز برای خواندن این نماز وجود دارد، اما به جا آوردن نماز وحشت به این دو شیوه گفته شده در این مطلب، بهتر می باشد.

نماز وحشت یا لیله الدفن را هر موقع از شب اول دفن (شب تا صبح) که خوانده شود، درست است اما بهتر می باشد که در اول شب و بین نماز مغرب عشا خوانده شود.

در صورتی که میت را به شهر دیگری ببرند و یا به هر دلیل دفن وی به تاخیر افتد، نماز وحشت نیز باید تا شب اول دفن وی باید به تاخیر بیفتد.

یک نفر می تواند چند مرتبه این نماز را به قصد اهدا ثواب به شخص فوت شده، به جا آورد.

هر گاه شخصی نماز شب را سهواً برخلاف کیفیتی که گفته شده، بخواند مثلا یک آیه از سوره قدر و یا یک آیه الکرسی را فراموش کند باید اعاده کند.

 نماز لیله الدفن

اجرت گرفتن و یا اجیر کردن برای خواندن نماز لیله الدفن جایز می باشد و بهتر است به عنوان احسان و بخشش به شخص نمازگزار هدیه شود و آن شخص نیز نمازش را بدون در نظر گرفتن وجه مالی به جا آورد.

در پایان امیدواریم مطالعه این مطلب از دانستی های مذهبی برای شما مفید بوده باشد، همچنین صورت تمایل برای آشنایی با سوالات مربوط به شب اول قبر و نیز آگاهی درباره عذاب قبر می توانید بر روی لینک های مربوطه کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *