دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

روش های تعیین جهت قبله و تشخیص قبله با ۸ روش متفاوت

  • نرگس کوهستانیان
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

در اینجا برای تعیین جهت قبله چندین روش متفاوت را نام برده ایم که از بین آنها می توان به تنه درخت بریده، لانه مورچه ها، لانه سوسک های مصری، تپه ماهورها، شکل های مختلف ماه و دیواره های خرابه ها و ویرانه اشاره کرد.

برای تعیین جهت قبله روش های متفاوت و زیادی وجود دارد و با استفاده از ابزارهای مختلف مشخص می شود. برای اطلاعات بیشتر ادامه مطالب را بخوانید تا با ۸ روش جالب برای تشخیص جهت قبله آشنا شوید.

۸ روش تعیین جهت قبله

مشخص کردن جهت قبله برای خواندن نماز، قرآن، دعا و… مهم و اساسی است و همه مسلمانان تمایل دارند روش هایی را بیاموزند که با استفاده از آن بتوانند جهت قبله را مشخص کنند. در ادامه به معرفی ۵ روش مجزا برای تعیین قبله می پردازیم که مطمئنا برای شما عزیزان نیز مفید خواهند بود.

از طریق سایه و شاخص آفتابی می توان جهت قبله را مشخص کرد.

ابتدا نوک سایه روی زمین را علامت زده بعد از نیم ساعت که چند سانتی متری جا به جا می شود، نقطه دوم را نیز علامت می گذاریم و سپس آن دو خط را به هم ول می کنیم علامت گذاری اول سمت غرب و علامت گذاری دوم
حدودا نیم ساعتی زمان لازم است. اگر پای چپ مان روی علامت اول باشد و پای راست رو نشانه دوم. روبه رو شمال است و پشت سرمان جنوب می باشد.
روش های مختلف مشخص کردن قبله

 از طریق تنه درختان بریده شده

دایره های داخل تنه درختان به طرف شمال مماس می شوند.

علامت های جهت قبله

از طریق تپه ماهورها

طرفی از تپه ها که برف دارد و مرطوب تر است شمال است و بخش دیگر آن که خشک است و آفتاب بیشتر به می تابد جنوب می باشد.

تعیین جهت قبله

  •  آرون گروپس

شکل های مختلف ماه

در نیمه دوم ماه که به نصفه می رسد و بصورت هلال در می آید، آن برآمدگی به طرف شرق و بخش درونی آن به سمت غرب می باشد و از نصف های شب تا صبح می توان آن را دید.

شاخص آفتابی نشانه ای برای قبله

ستاره های قطبی:

سمت شمال را نشان می دهند و جایشان در آسمان تغییر نمی کند.

موارد دیگری نیز برای تعیین جهت قبله وجود دارد که می توان جهت قبله را مشخص نمود این روش ها عبارتند از:

صورت فلکی خوشه پروین که دارای پانزده ستاره است و شبیه به خوشه انگور می باشد و انتهای آن رو به شرق است.

لانه مورچه :

اگر مورچه های خاکی موجود در بیابان ها که به نام خر مورچه یا مورچه های گازگیر شناخته می شوند را دنبال کنید به لانه آنها خواهید رسید و ورودی شان را پیدا خواهید کرد، سوراخ لانه این مورچه ها معمولا به سمت شمال متمایل است، مورچه ها اغلب برای بهرمند شدن از نور مستقیم آفتاب خانه شان را به این سمت می سازند.

مشخص کردن جهت قبله

سوسک مصری :

سوسک مصری نیز نوعی سوسک بوده که تکه ای گلوله شده از پهن خشک را غلتانده و با خود خمل می کند، حال در صورتی که دو سوسک را کنار هم دیدید، مطمئن شوید که به سوی غرب می روند، اما اگر تنها یک سوسک ببینید، ممکن است، مسیرش به هر جهت باشد، البته این روش خیلی توصیه نمی شود.

با استفاده از قطب نمای دست ساز

در صورتی که به همراه خود قطب نما ندارید، می توانید به راحتی یک قطب نما بسازید به این صورت که با استفاده از سوزن و یا یک میخ کوچک به ترتیب زیر عمل کنید، استفاده ازاین روش می تواند در تشخیص جهت کمک زیای به ما نماید :

سوزن را در یک چهت به وسیله ای مثل یک آهنربا، چاقو، پارچه ابریشمی و یا پنبه ای مالش دهید تا خاصیت مغناطیسی و یا قطبی پیدا کند و دقیقاً همچون سوزن قطب نما عمل نماید، البته اگر سوزن را در یک جهت میان موهای سرتان بکشید نیز می تواند حالت مغناطیسی پیدا کند، البته توجه داشته باشید که مالش همواره باید در یک جهت انجام گیرد.

حال سوزن را بر روی یک چوب پنبه و یا پوشال کوچک بگذارید و آن را روی آب شناور کنید، خواهید دید که همچون یک قطب نما عمل کرده و سر سوزن به طرف شمال می چرخد. برای اینکه سمت شمال و جنوب شمال را اشتباه نگیرید به این نکته توجه کنید که در نیمکره شمالی زمین سمت قطب نما که رو به خورشید و ماه است، جهت جنوب می باشد.

تشخیص جهت قبله

چشیدن خاک، از طریق عقربه های ساعت، دیوارهای خرابه از جمله موارد دیگر می باشند که در تعیین قبله می توان از آنها استفاده نمود. دیوارهای خراب اگر نسبت به قسمت های دیگر بیشتر خراب شده باشد یعنی آن طرف که مرطوب است پس رو به شمال است، برای تشخیص قبله با ساعت نیز باید نیمساز زواویه بین عقربه ساعت شمار و عدد دوازده که در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب تشکیل می شود را در نظر بگیرید که سمت جنوب را نشان می دهد.

با روش های متفاوت برای تعیین جهت قبله آشنا شدید، حال می توانید با استفاده از این روش ها، در هر مکانی که هست جهت قبله را تشخیص دهید. برای مطالعه مطالب بیشتر در این زمینه و آشنایی با بهترین مطالب به بخش اطلاعات عمومی مجله آرگا مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *