دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عدم اعتماد به نفس و راه های رهایی از آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۶ تیر ۱۳۹۷
  • ۰

عدم اعتماد به نفس به دلیل، عدم آگاهی از توانایی ها و استعدادها در افراد به وجود می آید و در اصطلاح این افراد نوعی خود کم بینی دارند که موجب بروز اختلالاتی در زندگی فرد می شود.

افرادی که دارای نبود اعتماد به نفس می باشند در جنبه های مختلف زندگی دچار مشکل می شوند به عنوان مثال: در محیط های اجتماعی احساس می کنند کسی به آن ها اهمیت نمی دهد و این عامل موجب می شود فرد دچار سرخوردگی شود و در زندگی شخصی و اجتماعی با مشکلاتی مواجه گردد. در ادامه راه های درمان این مشکل را مطالعه خواهید کرد.

اختلال ناشی از نبود اعتماد به نفس

علل عدم اعتماد به نفس در افراد:

ویژگی های شخصیتی در انسان از دوان کودکی در او شکل می گیرد در نتیجه آنچه  که سازنده ی شخصیت افراد می باشد حمایت هایی است که از جانب خانواده در یافت می کند فردی که دارای اعتماد به نفس پایین است در دوران کودکی با باید ها و نباید های والدین مواجه شده است و به میزان کافی از جانب خانواده مورد حمایت قرار نگرفته تا عزت نفس بالایی در او شکل بگیرد. بنابراین والدین در شکل گیری شخصیتی با ثبات و با عزت نفس بالا در کودک بسیار تأثیرگذارند و می توانند باعث افزایش خودباوری و اعتماد به نفس کودک شوند.

بالا بردن اعتماد به نفس

پیامدهای نداشتن اعتماد به نفس:

افرادی که عدم اعتماد به نفس دارند همیشه احساس ضعف و ناتوانی دارند در محیط های اجتماعی و زندگی شخصی دچار شکست و درماندگی می شوند و دچار اختلالات افسردگی می گردند.

سعی دارند از محیط های شلوغ دوری کنند و اصولاٌ افرادی تنها و منزوی هستند. این افراد زندگی بی هدفی دارند و این بی هدفی آن ها ر ا به هر سمتی می کشاند. این افراد کمتر به دنبال مسیر موفقیت می گردند.

اعتماد به نفس پایین در این افراد موجب خشم و عصبانیت در آن ها می شود و سریع نسبت به مسائل واکنش نشان می دهند. این افراد به شدت خود را مورد انتقاد و سرزنش قرار می دهند.

  •  آرون گروپس

دلایل عدم اعتماد به نفس

درمان عدم اعتماد به نفس:

نبود اعتماد به نفس در افراد یک اختلال عاطفی و روانی است. راه های درمانی گوناگونی برای این اختلال وجود دارد اما آنچه که دارای اهمیت است رسیدن به خودباوری در فرد است. شاید بعضی از افراد هیپنوتیزم درمانی و یا درمان های روان پزشک را دنبال کنند اما باید بدانید که “شناخت خود” بیشتر از سایر روش ها می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

خود باوری و اعتماد به نفس

۱- خود باوری:

همانطور که بیان شد علت اصلی وجود نبود اعتماد به نفس در فرد خود کم بینی و احساس ضعف نسبت به خود می باشد این افراد چون به توانایی های شخصی خود پی نبرده اند، اعتماد به نفس ندارند. بنابراین اولین گام اساسی در درمان و رفع این مشکل و افزایش اعتماد به نفس “شناخت خود” است. بیشتر خودتان را کند و کاو کنید و به ویژگی های شخصیتی خود پی ببرید ضعف ها و توانایی های خود را به درستی بپذیرید و خود را باور داشته باشید.

کمبود اعتماد به نفس

۲- تعیین هدف:

هدفمند زندگی کنید. زمانی که شما برای زندگی خود برنامه ریزی می کنید به توانایی های خود و راه های رسیدن به آن پی برده اید و برای رسیدن به این اهداف تلاش خواهید کرد و هیچ چیز نمی تواند مانع رسیدن شما به اهدافتان باشد.

۳- افکار منفی را از خود دور کنید:

افکاری که در شما احساس ضعف ایجاد می کند را از خود دور کنید و به جای فکر کردن به این افکار، به توانایی های خود فکر کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید. رهایی از افکار منفی نقش مهمی در افزایش اعتماد به نفس دارد.

رهایی از عدم عزت نفس

۴- روابط اجتماعی قوی:

سعی کنید بیشتر در جامعه باشید فعالیت های اجتماعی مفید که به شما حس ارزش و اهمیت می دهد را انجام دهید. دایره روابط خود را گسترده کنید و جمع های دوستانه ای که به شما اعتماد به نفس می دهند تشکیل دهید.

۵- در مواجه با مشکل قوی باشید:

در زمان بروز مشکل سعی کنید به شرایط مسلط شوید و احساس ضعف و شکست را از خود دور کنید و به دنبال راه حل های رفع مشکل باشید. در این زمینه می توانید از کمک دیگران نیز استفاده کنید.

همانطور که مشاهده نمودید عدم اعتماد به نفس مشکلات زیادی را برای فرد به وجود می آورد، از این رو کسب مهارت در زمینه افزایش اعتماد به نفس یکی از ضروریات زندگی هر فرد است که ما سعی کردم در این مقاله تا حدودی به آن بپردازیم.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *