دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

چطور با ترس از مرگ مقابله کنیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۷ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

بیشتر افراد از مرگ می ترسند، ترس از مرگ امری است طبیعی که موجب حفظ جان افراد می شود این ترس در افراد دلایل گوناگونی دارد که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.

ترس از مرگ شاید عاملی باشد برای حفظ جان انسان و تلاش برای بهتر زندگی کردن. این احساس ترس می تواند بر فرد غلبه کند و زندگی او را تحت تأثیر قرار بدهد. در این زمینه روان شناسان مختلفی به تحقیقات پرداخته اند و به نتایج گوناگونی رسیده اند. فروید ریشه ی این ترس را در کودکی افراد می داند و از دیدگاه سایر روان شناسان عدم احساس موفقیت در زندگی باعث ایجاد این احساس ترس و پوچی در فرد می گردد.

  علت های ترس افراد از مرگ

“ارنست بکت” بر این باور است که وجود ترس از مردن در انسان ریشه بسیاری از ترس های دیگر می باشد. به عنوان مثال: ترس از پریدن از یک ارتفاع بلند به دلیل ترس از جان و مرگ در فرد وجود دارد.

راهکارهای مقابله با ترس از مرگ:

به دنبال علت و ریشه ی این ترس در خود باشید. شاید ریشه ی این ترس در اتفاقات ناگوار دوران کودکی ریشه داشته باشد و یا دلایل گوناگون دیگری چون: احساس گناه، ترس از پایان زندگی و… ریشه ی اصلی بروز این ترس باشند.

این ترس را به دیگران ابراز کنید:

زمانی که شما مشکلاتتان را با دیگران در میان می گذارید می تواند راهکارهای خوبی از صحبت های آن ها دریافت کنید . شاید اطرافیان شما متوجه این ترس و نگرانی در شما نشوند اما تغییرات رفتار شما را متوجه می شوند. این ترس را به اطرافیان نزدیک خود بازگو کنید شاید با این کار ترس شما از بین نرود اما به کاهش میزان این استرس و ترس در شما کمک می کند.

ترس از مردن و شکست آن

زمانی که با اطرافیان خود صحبت می کنید به هدفمندی زندگی و فلسفه ی مرگ، پی خواهید برد دایره روابط به انسان این تجربه را می دهد که چگونه باید زندگی کنیم. اگر نمی توانید این احساس ترس از مردن را به اطرافیان خود بیان کنید می توانید با مراجعه به روانکاو و مشاوره به کاهش این ترس در خود غلبه کنید.

  •  آرون گروپس

ذهن خود را رها کنید:

در بیشتر افراد ترس از مرگ، حالتی وسواسی دارد افرادی که بیش از حد افکاری منفی دارند، افراد وسواس گونه هستند. برای غلبه بر این ترس محیط های آرام را برای خود انتخاب کنید و بیشتر این افکار خود را واکاوی کنید با این کار شما با ترس خود روبه رو می شوید و در نهایت با فراهم کردن محیطی و  استفاده از تکنیک های آرام سازی این افکار را از خود دور کنید.

درک مفهوم مرگ و زندگی

  • تکنیک های آرامش بخش:

۱- در محیطی آرام و دور از استرس باشید و از افرادی که این احساس ترس و افکار منفی را در شما تشدید می کنند دوری کنید.

۲- در حالت دراز کشیده یا نشسته نفس عمیق بکشید. نفس خود را نگه دارید و با یک بازدم محکم نفستان را خارج کنید.

۳- این کار را ده بار انجام دهید و با انگشت شروع به شمارش کنید.

مقابله با ترس از مرگ

دوست دار طبیعت باشید:

هنگامی که این ترس به سراغ شما آمد به دنبال معنای زندگی باشید در طبیعت گردی می توانید به خوبی به این مفهوم پی ببرید و زندگی را زیباتر ببینید. نسبت به اشیای پیرامون خود، گل، گیاه و درخت بی تفاوت نباشید این رفتارها در شما احساس آرامش ایجاد می کند و افکار منفی و ترس را از شما دور می کند.

راه غلبه بر ترسیدن از مرگ

در لحظه زندگی کنید:

بیشتر افراد از اینکه سنشان بالاتر می رود ترس دارند و با فکر کردن به لحظات و دوران پیری حس لذت و سرخوشی دوران جوانی و زندگی در لحظه را از خود دریغ می کنند. ترسی که از مردن در افراد وجود دارد نباید موجب مختل شدن زندگی آن ها شود بلکه باید حس پویایی و بهتر زندگی کردن را در افراد بیشتر کند.

آشنایی با انواع ترس از مردن

ترس از ندانستن یکی از انواع مختلف ترس می باشد؛ در حقیقت هیچ کس نمی تواند به طور قطعی بگوید که بعد از مردن چه اتفاقی قرار است برای وی بیفتد و همین ندانستن ها می تواند موجب ایجاد ترس و وحشت افراد از مردن شود.

انسان ها دائما در تلاش هستند تا کنترل زندگی شان را به دست گیرند و آگاهی از این موضوع که بعد از مرگ دیگر هیچ کنترلی بر روی تمامی اجزای زندگی خود ندارند، موجب بروز وحشت در آنها می شود.

ترسیدن از مرگ

همچنین یکی دیگر از انواع این ترس ها، ترس از دردناک بودن مرگ می باشد که می تواند موجب ایجاد وحشت در انسان شود، این قبیل افراد، ترس این را دارند که به هنگام مردن درد زیادی را متحمل شوند و هیچگونه کمکی برای درمان این درد آنها نباشد.

همچنین ترس ترک دوستان، آشنایان و خویشاوندان خود بر روی زمین و فکر ادامه زندگی بدون حضور این افراد می تواند دلیل دیگر ترس و ایجاد وحشت خیلی از افراد باشد.

نقش دین در ترسیدن از مرگ

ریشه ترس از مردن در خیلی از افراد می تواند نشأت گرفته از باور های مذهبی و دینی آنها باشد به ویژه اگر در طول یک دوره مورد پرسش و پاسخ قرار گیرند.

عده ای از افراد گمان می کنند، می دانند چه اتفاقی قرار است بعد از مرگشان بیفتد و نگران این هستند که اشتباه کنند. آنها گمان می کنند که راه رستگاری مستقیم و باریک بوده و همواره بیم آن را دارند که هر گونه اشتباه و انحراف می تواند موجب کنار رفتن آنها شود.

بیم از مرگ

عقاید مذهبی موضوعی شخصی بوده و حتی امکان دارد یک درمانگر نتواند عقاید بیمار را به خوبی درک کند، بنابراین در صورتی که ترس از مردن ریشه مذهبی داشته باشد باید از مشاوره های مذهبی در این رابطه کمک بگیرید، البته می توانید از روانشناس نیز کمک بگیرید.

در پایان امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما دوستان عزیز سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با راه هایمقابله با ترس از دست دادن و ترس از بیماری می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *