دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خجالتی بودن را چگونه درمان کنیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۴ فروردین ۱۳۹۷
  • ۰

خجالتی بودن امکان ارتباط مؤثر با اطرافیان را از فرد می گیرد و فرد در مواقع نیاز برای بیان نظرات و حرف های خود دچار مشکل می شوددر این راستا مشاوران راهکارهای گوناگونی را ارائه داده اند که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

کمرو بودن بیشتر در میان افرادی که درون گرا هستند مشاهده می شود. افراد درون گرا افرادی هستند که کمتر به بیان احساسات خود می پردازند و در تنهایی خود به سر می برد اینگونه افراد کمتر دوست دارند در جمع باشند و اظهار نظر کنند. بنابراین با وجود این ویژگی ها افراد خجالتی، جزء دسته افراد درون گرا ها هستند.

بررسی کمرویی و علت خجالت کشیدن

توجه داشته باشید که درونگرایی و برونگرایی هیچ یک به طور کامل خوب یا بد نیستند و هر کدام  شرایط مختلف و مناسب خود را دارند.

علت خجالتی بودن در افراد:

افراد کمرو به دلایل مختلفی کم حرف می زنند. طبق مصاحبه ای که با اینگونه افراد صورت گرفته است بیشتر آن ها بیان کرده اند که نمی دانند چه بگویند و از کجا شروع به صحبت کردن کنند. این روزها مسائل روز زیادی وجود دارند که می توان درباره آن اظهار نظر کرد و حتی می توان از حرف های ابتدایی و دم دست برای صحبت کردن استفاده کرد.

نداشتن اعتماد به نفس:

اعتماد به نفس نداشتن و عدم خودباوری یکی از دلایل مهم وجود کم رویی در افراد خجالتی است  سعی کنید به خودتان ببشتر اهمیت بدهید و خودتان را همانگونه که هستید باور داشته باشید. عزت نفس پایین ریشه ی بیشتر ترس ها در برقراری روابط اجتماعی و  رسیدن به موفقیت است.

با فراد خجالتی چه کنیم؟

از قضاوت شدن می ترسند:

افرادی که بیش از حد به نظرات دیگران درباره خود اهمیت می دهند از قضاوت شدن می ترسند و چون فکر می کنند با گفتن حرفی از جانب دیگران مورد قضاوت یا تمسخر قرار می گیرند از اظهار نظر کردن در جمع دوری می کنند. همانطور که گفتیم عزت نفس پایین می تواند ریشه ی تمام این ترس ها باشد. افرادی که خود را باور دارند کمتر دچار این مشکل می شوند و به خودشان بیشتر از نظر دیگران اهمیت می دهند.

  •  آرون گروپس

کم رویی و راه های غلبه بر آن

راهکارهایی برای غلبه بر خجالتی بودن:

راهکارهای متعددی برای مقابله با کمرو بودن وجود دارد که فرد کمک می کند تا بر این ترس خود غلبه کند. یکی از کارهای مهمی که می توانید انجام دهید لیست کردن مواردی که در آن مورد می توانید بر خجالت و کمرویی خود غلبه کنید.

روانکاوی افراد خجالتی

به دیگران کمک کنید:

از قوی کردن ارتباطات اجتماعهی خود شروع کنید. زمانی که در جایی فکر می کنید کسی نیاز به کمک دارد این جرأت را به خود بهید که پیش قدم شوید و این حس خجالت را در خود بشکنید به عنوان مثال: در روابط اجتماعی و شهروندی اگر پیرزنی نیاز به کمک داشت شما می توانید با کمک به او، با این مشکل خود روبه رو شوید.

زودتر به مهمانی بروید:

اگر به یک مهمانی دعوت شده اید که نا آشنا است و شما احساس خجالت می کنید می توانید زودتز از مهمان ها بروید در این صورت ترس و حس خجالت شما کمتر خواهد شد بعد کم کم می توانید با مهمان ها روبه رو شوید و احوال پرسی کنید.

خجالتی بودن و درمان آن

ارتباطات چشمی داشته باشید:

این کار به شما کمک می کند بر خجالتی بودن خود غلبه کنید و راحت تر با دیگران ارتباط برقرار کنید. این نوع ارتباط موجب ایجاد حس صمیمیت می شود و شما کمتر دچار استرس می شوید.

فعالیت های اجتماعی و مشارکتی داشته باشید:

برای مقابله با  حس خجالت و کمرویی خود گروه های مشارکتی تشکیل دهید و با انجام اینگونه فعالیت ها خود را تنهایی و ترس دور خواهید کرد و در کنار جمع بودن به شما بیشتر کمک خواهد کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *