دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشانه ها و علائم هفته دوم بارداری

  • مهلا بستگان
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

هفته دوم بارداری بدون هیچ نشانه ای در ظاهر می باشد اما در واقع بدن در حال انجام فعل و انفعالات لازم برای باروری می باشد. ما در این مقاله از علائم هفته دوم بارداری نوشته ایم .

در واقع هفته دوم بارداری نشانه های بارز و چشمگیری ندارد اما وقتی که منتظر بارداری خود باشید به تمام علایم ریز و درشت توجه می کنید و برایتان جالب می شود. ما در ادامه این مطلب از علائم هفته دوم بارداری برای بانوانی که منتظر مثبت بودن نتیجه لقاح خود هستند می پردازیم بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

ما در بخش کودک و والدین نشریه آرگا از بارداری هفته به هفته می نویسیم و به هفته های متعدد و مختلف بارداری و علایم و محافظت های آنها اشاره می کنیم. شما در این بخش می توانید علاوه بر علائم هفته دوم از علائم هفته اول بارداری و هفته سوم بارداری نیز مطلع شوید.

علائم هفته دوم بارداری را بشناسید:

پیوند بین اسپرم و تخمک یک فرایند ۱۰ تا ۳۰ ساعته می باشد که در همان هفته اول که باروری تخمک انجام می شود، حدودا ۲۵۰ میلیون اسپرم از سرویکس یا دهانه رحم وارد واژن می شود که از این تعداد تنها ۴۰۰ اسپرم می تواند برای نفوذ به تخمک وارد رحم شود و از این ۴۰۰ تا فقط یک اسپرم می تواند به باروری تخمک برسد.

علائم هفته دوم بارداری را بشناسید

هر تخمک دارای یک کروموزوم X و هر اسپرم دارای یک کروموزوم X و Y می باشد و در کل هر انسانی ۶۴ کروموزوم دارد که ۲۳ تای آن را از پدر خود و ۲۳ تای آن را از مادر خود به ارث می برد. و ترکیب کروموزوم های X و Y جنسیت جنین را تشکیل می دهد. اگر اسپرمی که تخمک را بارور می کند حاوی کروموزوم X باشد جنسیت جنین شما دختر و اگر اسپرم حاوی کروموزوم Y باشد جنین شما پسر خواهد بود. ۴۸ ساعت بعد از باروری، تخمک از لوله های رحم یا همان فالوپ به سمت رحم به راه می افتد و این تخمک بارور شده نطفه نامیده می شود.

علایم هفته دوم بارداری

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در طی ۵ تا ۷ روزی که تخمک به سمت رحم می رود، خود را تقسیم می کند تا یک توده سلولی به نام بلاستوسیست را تشکیل دهد. این توده به اندازه سر سوزن می باشد و از سه قسمت لایه درونی و بیرونی و مایع تشکیل شده است. خوب است که بدانید لایه درونی را جنین، لایه بیرونی را جفت و بخش مایع را کیسه آب و یا همان مایع آمینوتیک می نامند. هرگاه بلاستوسیست خودش را به آندومتر یا مخاط داخلی رحم برساند، بارداری تثبیت می گردد. و هورمن پروژسترون که از تخمدان ها آزاد می شود، آندومتر را پر خون و ضخیم نگاه می دارد تا بلاتوسیست بتواند به دیواره رحم بچسبد و از مواد مغذی آن تغذیه کند که این عمل را لانه گزینی می خوانند.

نشانه های هفته دوم بارداری

اگر شما تست بارداری را در اولین روز تاخیر پریودی خود انجام دهید به احتمال خیلی زیاد جواب منفی دریافت می کنید، پس بهتر است یک هفته بعد این تست را دوباره انجام دهید البته پزشک حتما برای اطمینان از بارداری برای شما انجام یک آزمایش خون را لحاظ می کند.

نشانه ها و علائم هفته دوم بارداری

تولید استروژن و پروژسترون در این دوران سبب بزرگ و حساس شدن سینه ها در شما می شود که سینه های شما را سنگین و دردناک می کند و این نشانه را یکی از علائم هفته دوم بارداری می دانند.

علائم و نشانه های هفته دوم بارداری

اگر منتظر بارداری خود هستید، حتما رژیم غذایی سالمی را در پیش بگیرید و به پزشک خود در مورد سوابق بیماری هایتان بگویید و هرگاه از این خبر مطلع شدید، با شناختی که نسبت به همسر خود دارید یک راه مناسب برای اطلاع دادن به او بیابید و مراقبت های بارداری را برای حفظ سلامت خود و جنین از یاد نبرید.

وضعیت جنین در هفته دوم بارداری

هورمون استروژن سبب افزایش ضخامت و پر خون شدن دیواره رحم می شود که در نتیجه موجب چسبیدن جنین به دیوار رحم می شود و در واقع منبع تغذیه ای بر او محسوب می شود، جنین در هفته دوم مانند یک تخم مرغ می باشد که قد و وزنی ندارد زیرا، شما هنوز در زمان باروری می باشید که برای افزایش احتمال باروری بهتر است زمان تخمک گذاری را به یاد داشته باشید.

وضعیت جنین در هفته دوم بارداری

سونوگرافی در هفته دوم بارداری

در این هفته سونوگرافی توصیه نمی شود زیرا، در این دوره جنین مشاهده نمی شود و فقط یک لخته خون بسیار کوچک داخل رحم قابل مشاهده است.

تغذیه در هفته دوم بارداری

داشتن تغذیه مناسب نقش مهمی در سلامت مادر و جنین و ایفا می کند که رژیم غذایی در هفته دوم بارداری عبارتند از :

مصرف اسید فولیک :

برای خانم های باردار استفاده از اسید فولیک و آهن ضروری می باشد و باید نوع و دوز آن توسط پزشک تجویز شود، مصرف این ویتامین در دوران بارداری سبب از بین بردن خطر نقص لوله عصبی می شود که در انواع سبزیجات برگ سبز نیز این ویتامین به فراوانی دیده می شود.

پرهیز از مصرف زیاد شیرینی و نشاسته :

در دوران بارداری مصرف خوراکی هایی مانند کیک و دونات را به حداقل برسانید و همچنین از قند های سفید تصفیه نشده، آرد سفید و چربی های اشباع دوری کنید زیرا، سبب افزایش ویار بارداری خواهد شد.

مصرف میوه و سبزیجات :

در طول مدت حاملگی از میوه های رنگی و تازه استفاده کنید تا بدن تان مواد معدنی و ویتامین ها لازم را دریافت کند.

عادت تغذیه مناسب :

از مصرف بیش از حد کافئین خودداری نمایید زیرا، خطر سقط جنین را افزایش می دهد بنابراین بهتر است از مواد غذایی مناسب استفاده کنید.

تغذیه مناسب در هفته دوم بارداری

در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با بارداری هفته به هفته می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *