دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

برای تقویت فن بیان کودکان چه کارهایی انجام دهیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
  • ۰

بیشتر پدر و مادرها نگران نحوهی ارتباط برقرار کردن فرزندان خود هستند و از روابط اجتماعی پایین فرزندان شکایت می کنند. تقویت فن بیان کودکان بسیار در بالا بردن این روابط اجتماعی و موفقیت آن ها مؤثر است.

والدین برای تقویت جنبه ی ارتباطی کودک و بالا بردن مهارت های کلامی او بسیار سعی می کنند تا بیشتر او را در صحبت کردن در جمع مشارکت دهند و تلاش می کنن تا به هر نحوی کودک را وادار به حرف زدن کنند که این کار بیشتر موجب آزار کودک می شود و ترس بیشتری از در جمع حرف زدن در او ایجاد می کند. در این مطلب با تکنیک های بیشتری برای تقویت فن بیان کودک آشنا خواهید شد.

فن بیان کودکان

در جوامع امروزی مهارت های اجتماعی و نحوه ی برقرای ارتباطات مؤثر بسیار حائز اهمیت شده است به همین خاطر این موضوع دغدغه ی بسیاری از والدین است که چگونه کودکی با مهارت های کلامی بالا تربیت کنند.

شاید برای آگاهی بیشتر در این حیطه نیاز باشد تا با مفهوم و اصطلاح فن بیان کودک بیشتر آشنا شوید. فن بیان به عبارتی یعنی کودک ما بتواند واژه ها را به خوبی در کنار یکدیگر قرار دهد و جمله ای تأثیر گذار و مفید ارائه دهد. این مهارت به اصطلاح، سخنوری در کودک نیز نامیده می شود.

علت های اصلی ضعف کلامی و فن بیان کودکان:

قبل شروع تقویت فن بیان کودکان باید به این نکته توجه کنید که اکثر کودکان در زمان صحبت کردن در جمع دچار تغییراتی در رفتار و گفتار خواهند شد.

قدرت کلامی در کودک

  • یکی از دلایلی که موجب پایین آمدن فن بیان کودک می شود کم رویی و خجالت کشیدن است. این ویژگی در کودکان، مانع صحبت کردن آن ها می شود و حتی در مواقعی که کودک حرفی برای گفتن داشته باشد مجبور به سکوت کردن می شود. پس یکی از ترفندهای تقویت کلام کودک، رویارویی و مقابله او با این حس کم رویی می باشد.
  • کودکانی که دارای دایره لغاتی کم می باشند نیز دچار ضعف در کلام خواهند شد. این کودکان به دلیل دایره واژگانی کمی که دارند نمی توانند جمله بندی های مناسبی انجام دهند.

راه های تقویت فن بیان کودک:

بسیاری از اساتید دوره های فن بیان، برای تقویت قدرت کلامی کودکان بر چند حیطه ی کلی تأکید دارند که عبارتند از: گسترش دایره واژگانی، مهارت های گفتاری و استفاده از واژه های مناسب، تسلط بر خود و کنترل حس خجالت، تقویت زبان بدنی

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کم رویی و فن بیان

به خاطر داشته باشید که بچه ها بسیار انعطاف پذیراند و زود خسته می شوند اگر شما بخواهید از تکنیک های آموزش فن بیان استفاده کنید ممکن است کودک در نیمه راه آموزش را رها کند خسته شود بنابراین باید این تکنیک ها را در قالب بازی برای او اجرا کنید.

بازی های مناسب برای آموزش فنون بیان به کودک:

  • قصه گفتن یکی از بازی هایی است که می توانید محتوای آموزش تقویت فن بیان کودک را از طریق آن به کودک بیاموزید در این بازی از کودک می خواهید که قصه هایی را برای شما تعریف کند. در این میان به لحن و واژه هایی که استفاده می کند توجه نمایید و به او یادآوری کنید که لحنی رسا و تأثیرگذار داشته باشد. در قالب این بازی شما می توانید مشکلات فن بیان را در کودک خود حل کنید. و در نهایت از او درخواست کنید تا این قصه گویی را در جمع نیز انجام دهد.

کارگاه فن بیان

  • بازی ساختن جمله با چند کلمه یکی دیگر از راهکارهای تقویت فن بیان کودکان می باشد. در این بازی با داشتن چند کلمه از کودک بخواهید برای شما یک جمله سازی انجام دهد با این کار قدرت بیان کودک تقویت می شود و بعد از مدتی می تواند به راحتی در میان جمع  از جملاتی رسا که به خوبی مفهوم سخنان او را بیان می کند، استفاده نماید.
  • بازی جان بخشی به اشیا نیز می تواند یکی ار تأثیر گذارترین بازی ها برای آموزش مهارت های کلامی به کودکان باشد. در این بازی از کودک می خواهید تا خود را به عنوان یک شی تصور کند و هر آچه را که در تصوراتش است از زبان شی بیان کند این کار موجب تقویت حافظه و بالا بردن جنبه ی تصورات انتزاعی در کودک می گردد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *