دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص تخمه هندوانه و مزیت های فوق العاده آن

  • مهلا بستگان
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

از خواص تخمه هندوانه بدانید که، سرشار از نیاسین است و در رفع جوش های سیاه، خطوط چین و چروک و زیبایی و سلامت پوست و مو بسیار تاثیر گذار است و برای کنترل فشار خون و افزایش وزن نیز مفید می باشد.

اصولا بعد از صرف هندوانه تخمه آن دور ریخته می شود و کسی برای جمع آوری آن اقدامی نمی کند. این در حالی است که در کشور مصر تخمه های هندوانه را جمع می کنند و بعد از خشک کردن آن را بو داده و برای مصرف در بازار به فروش می رسانند و مردم علاوه بر اینکه از این تخمه به عنوان میان وعده استفاده می کنند برای تهیه سوپ و نان و دیگر مواد غذایی از آن بهره می برند و در کشور های آفریقایی با استخراج روغن تخمه هندوانه از خواص تخمه هندوانه در محصولات آرایش و بهداشتی استفاده می کنند.

دانه هندوانه و این همه مزایا!!

آشنایی با خواص تخمه هندوانه

خواص هندوانه به تنهایی دارای ویژگی های درمانی و دارویی و متفاوتی است همچنین خواص هندوانه برای پوست نیز بسیار مفید است اما دانه این میوه محبوب نیز دارای مزایای دارویی و درمانی مفیدی است. فواید تخمه هندوانه را با ما در ادامه این مقاله مرور کنید:

  • تخمه هندوانه سرشار از منیزیم است و منیزیم در سلامت قلب و کنترل فشار خون نقش حیاتی دارد. همچنین در کنترل دیابت نیز می توان از خواص تخمه هندوانه بهره برد.

از خواص تخمههندوانه برای پوست چه می دانید؟

  • علاوه بر اینکه مواد موجود در تخمه هندوانه پوست را از شر بسیاری بیماری ها و سرطان ها مصون می دارد به نرمی، لطافت، از بین بردن چین و چروک، حفظ رطوبت، عدم پیری و افتادگی پوست هم کمک می کند.
  • برای داشتن موهای سالم و براق هم می توان از خاصیت تخم هندوانه استفاده کرد زیرا پروتئین موجود درون آن در حفظ رطوبت و عدم شکنندگی مو بسیار تاثیر گذار است.
  • چربی های غیر اشباع موجود در تخمه هندوانه یک منبع مهم برای تامین انرژی و کالری می باشد.
  • پروتئین موجود در تخمه هندوانه برای افرادی که به کمبود پروتئین نیاز دارند هم بسیار مفید است، زیرا اسید آمینه های موجود در آن برای ترمیم بافت های بدن و پوست بسیار موثر است.

دانستنی های مهم از خواص تخمه هندوانه

  • در افرادی که به ناراحتی های ادراری مانند عفونت ادرار دچار هستند و سنگ کلیه دارند می توان از چای تخمه هندوانه بهره برد.
  • دانه های هندوانه سرشار از منگنز، مس، آهن، روی، مس، پتاسیم، فسفر و ویتامین های گروه ب هستند.
  • به علت کالری کم تخم هندوانه از این دانه خوشمزه می توان در کاهش وزن کمک گرفت.
  • تخم هندوانه منبع خوبی از اسید فولیک است که در عملکرد مغز بسیار موثر است.
  • ویتامین آ موجود در این دانه ها برای سلامت چشم بسیار ارزشمندند.

خواص دانه هندوانه

  • وجود ویتامین ث در دانه های هندوانه یک ویتامین موثر در حفظ و سلامت پوست و مو می باشد.
  • برای درمان سوزش ادرار و زخم مثانه نیز از مغز دانه هندوانه استفاده می کنند.
  • تخمه هندوانه در درمان زخم معده، خس خس سینه، خونریزی سینه، تسکین سرفه نیز موثر است و به بهبود هضم غذا کمک می کند.
  • اسید های چرب موجود در دانه هندوانه برای جلوگیری از سکته های مغزی و قلبی و کاهش کلسترول بد خون بسیار مفیدند.

فواید درمانی تخمه هندوانه

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در بالا با بسیاری از فواید تخم هندوانه به طور کلی آشنا شدید در ادامه می توانید چند خاصیت تخم هندوانه را به طور جزئی و کامل مورد مطالعه قرار دهید.

کمک به ناباروری

اسید آمینه ها علاوه بر کمک به رشد سلولها و بافتهای جدید به عملکرد قوای جنسی نیز کمک می کنند. میزان بالای سه آمینو اسید آرژینین، لیزین و اسید گلوتامیک می تواند موجب افزایش باروری در مردان شود و میل و توانایی جنسی را در آن ها تقویت کند. تخم هندوانه منبع غنی از کاروتنوئید می باشد که با افزایش تولید اسپرم، قدرت باروری در زوجین را بالا می برد.

تخمه هندوانه و اینهمه خاصیت!!

تنظیم قند خون

بر اساس تحقیقات صورت گرفته استفاده از تخم هندوانه می تواند بر کاهش میزان حساسیت به انسولین و تنظیم قند خون بدن و کنترل آن ارتباط داشته باشد. در واقع خطرات را افراد مبتلا به بیماری دیابت با کاهش فشار بر پانکراس و مهار سطح گلوکز دور می نماید. تخم هندوانه حاوی منیزیم می باشد که علاوه بر تنظیم متابولیسم کربوهیدرات به کاهش میزان انتشار گلوکز در گردش خون نیز کمک می کند.

مزایای تخمه هندوانه را بشناسید

پیشگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان بیماری است که امروزه بسیاری از افراد از آن رنج می برند. تخم هندوانه به دلیل منبع عالی از مواد معدنی می تواند به پیشگیری از این بیماری کمک کند. ۱۴۰% نیاز بدن به منیزیم با مصرف یک فنجان از تخم هندوانه تامین می گردد. به جز منیزیم، مواد معدنی همچون منگنز، مس، پتاسیم و آهن موجود در تخم هندوانه علاوه بر افزایش توده های استخوان به استحکام استخوان ها نیز کمک می نماید و خطر مبتلا شدن به پوکی استخوان زودرس را به حداقل می رسانند به طوری که با بالا رفتن سن افراد نیز احساس قدرت و توانایی در آن ها مشهود می باشد.

آشنایی با خاصیت های شگفت انگیز تخمه هندوانه

تقویت عملکرد سیستم ایمنی

تخم هندوانه به دلیل داشتن ویتامین های B، کاروتنوئید و آنتی اکسیدن ها علاوه بر کاهش فشار وارد به سیستم ایمنی، سبب بهبود پاسخ های ایمنی بدن نیز می گردد. اثرات مخرب رادیکال های آزاد توسط آنتی الکسیدان ها مهار می گردد و منجر به کاهش استرس اکسیداتیو می شود، در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های مزمن همچون بیماری های قلبی و سرطان کاهش پیدا می کند.

فواید بی نظیر تخمه هندوانه را بشناسید

ما سعی کردیم شما را با خواص تخمه هندوانه در این متن آشنا کنیم، شما هم سعی کنید با قرار دادن تخمه هندوانه در برنامه غذایی خود، در بهره وری از فواید این دانه کوشا باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *