دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

لرزش بدن هنگام استرس و راه های جلوگیری از آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

لرزش حرکت غیر ارادی بدن در قسمت دست و پا و یا گاهی کل بدن می باشد. لرزش ها علت ها ی مختلفی دارند اکثر لرزش ها به دلیل انبساط و انقباض پی در پی عضلات بدن صورت می گیرند. در ادامه بیشتر درباره لرزش بدن هنگام استرس مطالعه خواهید کرد.

لرزش بدن هنگام استرس، امری شایع در میان افراد است این روند یک روند غیر ارادی و غیر قابل کنترل است و در نقاط مختلف بدن دیده می شود. لرزش با اصطلاح علمی رعشه جنبه های ژنتیکی و ارثی نیز می تواند داشته باشد و در سنین مختلف بروز می کند، اما میزان شیوع آن در افراد بزرگسال و مسن بیشتر دیده می شود بسیاری از افراد موقع نگرانی، اضطراب، استرس و خستگی این حالت به آن ها دست می دهد.

علت لرزش دست و درمان آن

علت لرزش بدن هنگام استرس:

زمانی که فرد در شرایط استرس زا قرار می گیرد و دچار اضطراب و تنش می شود آدرنالین خون که وظیفه حفاظت از بدن را برعهده دارد به میزان بیشتری ترشح می شود و سیستم دفاعی بدن به خوبی عمل نمی کند و با آزاد کردن میزان زیادی از انرژی موجب ایجاد لرزش در قسمت های مختلف بدن می گردد که این امر تاثیراتی بر رفتار فرد دارد، از این رو کنترل استرس از اهمیت فوق العاده ایی برخوردار است.

انواع مختلف لرزش:

لرزش های ناشی از استرس به دو دسته پاتولوژیک و فیزیولوژیک تقسیم می گردند.

۱- لرزش پاتولوژیک:

لرزش پاتولوژیک سه نوع دارد: لرزش در حالت استراحت، لرزش در حین انجام کار و لرزش فعال

۲- لرزش فیزیولوژیک:

لرزش فیزیولوژیک لرزشی بدن هنگام استرس است این لرزش در حالی رخ می دهد که فرد دست ها را به طور افقی در مقابل بدن خود قرار می دهد این نوع لرزش در مواقع استرس زا و نگرانی تشدید می گردد.

استرس و لرزش بدن

  •  آرون گروپس

علل لرزش بدن:

سرما موجب احساس لرز در بدن می گردد و موجب لرزش بدن می شود.

گاهی لرزش بدن به دلیل اختلالات بخشی از مغز رخ می دهد. این بخش ها کنترل قسمت ها مختلف بدن را بر عهده دارند و وجود این اختلالات در این بخش های موجب عدم عملکرد صحیح این بخش ها می گردد.

ضعف و مشکلات تغذیه ای یکی دیگر از علل لرزش بدن می باشد.

لرزش بدن هنگام استرس

لرزش هایی که جنبه ی ارثی دارند و در سنین پایین تر بروز پیدا می کنند با دارو درمانی قابل حل می باشند. پر کاری غده ی تیروئید، مشکلات غددی، مصرف الکل و مواد مخدر، گزیدگی، بیماری ام اس و … از علت های مختلف دیگر لرز بدن می باشند.

موقعیت های استرس زا و لرزش بدن موقع استرس:

افراد در زندگی روزمره در شرایط عادی فشارهای روانی و استرس فراوانی را تحمل می کنند که غیرقابل کنترل و آزاردهنده می باشد. به عنوان مثال یک دانش در سر کلاس درس هنگام پاسخ دادن دچار استرس شدیدی می شود که به صورت لرزش در دست ها و یا پا بروز پیدا می کند و دیده می شود این امر کودک را بسیار آزار می دهد و تسلط و تمرکز او را از بین می بردد.

این نوع استرس و عدم کنترل آن در شرایط مشابه این نیز دیده می شوند مثل:

  • سخنرانی یک دانشجو در میان جمعیت زیاد کلاس یا یک کنفرانس علمی
  • برخورد و معاشرت با فرد جدیدی که قبلآ با او آشنایی نداشته اید
  • در جلسه ی امتحان

لرزش بدن در سنین مختلف

افرادی که که دچار لرزش بدن موقع استرس می شوند اگر بیش از حد کافئین، چای، قهوه مصرف کنند مصرف این موارد این مشکل را در آن ها شدیدتر می کند. در مواقعی استفاده از داروهای ضد سرماخوردگی و مسکن ها نیز این مشکل را شدت می بخشد.

برای غلبه بر لرزش بدن هنگام استرس شما باید فعالیت های ورزشی، مدیتیشن و یوگا را انجام دهید انجام این فعالیت ها به شما کمک می کند تا در این شرایط به خود مسلط تر باشید و بتوانید این بحران را کنترل کنید و در نهایت به کاهش استرس شما کمک زیادی می کند.

دلیل لرزش بدن هنگام اضطراب

در مواقعی که این لرزش ها بسیار شدیدتر باشد و کنترل آن دشوار باشد از روش های دارو درمانی استفاده می گردد. داروهای بتابلاکر، داروی ضد سرع و داروهای آرام بخش از جمله این داروها می باشند. توجه داشته باشید که مصرف این داروها باید حتما با تجویز پزشک مصرف شود و نمی توانند به طور قطع به درمان استرس بپردازند.

لرزش بدن در شرایط مختلف

لرزش بدن در شرایط مختلف می تواند به شکل خفیف، شدید یا متوسط باشد، ضمن اینکه ممکن است به شکل امواج به وجود آید به طوری که یک لحظه قوی و شدید بوده و لحظه ای دیگر ملایم باشد.

همچنین لرزش بدن می تواند در روز ها یا لحظات مختلف متفاوت باشد، این حالت می تواند به هنگام خواب یا زمانی که می خواهید استراحت کنید و یا در هنگام بیدار شدن از خواب موجب آزارتان خواهد شد.

حال امکان دارد، عده ای از افراد توانایی کنترل لرزش بدن خود از طریق آرام کردنشان و یا سفت و شل کردن عضلات خود باشند، اما معمولا این علائم به شکل ناخودآگاه رخ می دهند به این صورت که خیلی نمی توان جلوی اتفاق افتادن آنها را گرفت.

عده ای از افراد تنها به هنگام حرکت ماهیچه ها، لرزش را تجربه می کنند، اما عده ای دیگر بدون توجه کردن به حرکت ماهیچه ها نیز این احساس لرزش را تجربه خواهند کرد.

لرزش بدن هنگام اضطراب

چگونگی تشخیص دلایل لرزش بدن

پزشک می تواند به هنگام معاینه فیزیکی، ایجاد رعشه ای که در هنگام استراحت و یا به هنگام انجام فعالیت ایجاد می شود را مشخص نماید، در چنین شرایطی هر نوع ضعف عضله، آتروفی عضله، کاهش احساس عدم تقارن در لرزش و نیز کاهش سطح واکنش بدن مورد توجه قرار می گیرد.

پزشک با پرسیدن سوال در مورد سابقه فامیلی لرزش بدن بیمار می تواند نظر به وارثتی بودن یا نبودن این مشکل در شما دهد.

همچنین انجام آزمایش خون یا ادرار می تواند به منظور تشخیص مشکلات احتمالی در عملکرد غده تیروئید سودمند باشد.

سی تی اسکن و MRI برای تشخیص وجود تومور که ممکن است علت احتمالی لرزش باشد، ضروری باشد.

تست عصبی همواره می تواند به منظور تجزیه و تحلیل عملکرد اعصاب و نیز شرایط سیستم عصبی و احساسی کمک کننده باشد.

همچنین پزشک می تواند از طریق الکترومیوگرام به منظور تشخیص هر نوع مشکل در عملکرد عضله یا عصب کمک گیرد.

لرزش هنگام استرس

در این مقاله با علت های مختلف لرزش بدن هنگام استرس و شرایط عادی آشنا شدید، به خاطر داشته باشید که لرزش بدن را زمانی جدی بگیرید که این لرزش ها در سنین کمتر و با علائم دیگری بروز کند. همچنین در بیماری های مغزی مثل ام اس  و مخچه نیز این نشانه ها وجود دارد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *