دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مهارت های تصمیم گیری و حل مسئله در زندگی و کار

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۷
  • ۰

مهارت های تصمیم گیری و حل مسئله از مهارت های مورد نیاز بشری بوده و هست هر فردی چه در محل کار و چه در منزل نیاز به مهارت لازم برای تصمیم گیری دارد زیرا که انسان در ابعاد مختلف زندگی درگیر گرفتن تصمیمات مهمی است که در سرنوشت او تأثیرگذار می باشند.

انسان در زندگی با انواع نیاز ها سرو کار دارد و برای برطرف کردن این نیازها مدام در حال تصمیم گیری های بزرگ و کوچک است کیفیت این تصمیم ها و مهارتهای تصمیم گیری درست در موقعیت ها آینده ی افراد را مشخص می کند افراد در زمینه های مختلف کاری، شخصی، خانوادگی، آموزشی، اجتماعی و معنوی در حال تصمیم گیری هستند. تصمیم های افراد انتخاب های آن ها را نشان می دهد.

مهارت های تصمیم گیری

نقش تصمیم گیری  درست در زندگی:

تصمیمات و انتخاب های افراد به مسیر زندگی آنها جهت می دهد و به زندگی انسان شکل می دهد. انتخاب های انسان نشان دهنده ی میزان قدرت و توانایی او در تصمیم گیری است. تصمیم گیری علاوه بر آثار مادی آن آثار روحی و روانی نیز دارد افرای که در تصمیم گیری دچار مشکل می شوند و نمی توانند در موقعیت های مناسب تصمیمات صحیح اتخاذ کنند از درون دچار مشکلات روحی چون:احساس ضعف و عدم توانایی و هم چنین کاهش  اعتماد به نفس می گردنند که آثار این مشکلات روانی بسیار فرد را آزار می دهد.

افراد بر حسب دیدگاه و نظرات خود در مقابل مشکلات و مسائل تصمیمات مختلفی می گیرند.عده ای بر اساس احساسات تصمیم می گیرند و عده ای دیگر بر اساس عقل و استدلال های عقلانی خود دست به تصمیم گیری می زنند.

راه های حل مسئله و تصمیم گیری

نکات مهم در فراگیری مهارت های تصمیم گیری:

افراد در اتخاذ تصمیمات بر پایه های منطق و احساس تصمیم گیری می کنند. در تصمیم گیری ها از استدلال های منطقی استفاده کنید و سعی کنید احساسات را تحت کنترل خود در بیاورید تا بتوانید تصمیمی درست و موفق بگیرید.

برای حل مسئله از راه های منطقی و علمی استفاده کنید. و بدانید برای هر تصمیمی راه های مختلفی وجود دارد بهترین تصمیم گیرنده کسی است که از میان این راه ها بهترین راه را برگزیند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در موقعیت های حل مسئله به موقع تصمیم گیری کنید. تصمیم درست باید در زمان خودش اتخاذ شود تا تأثیرگذار باشد. به خاطر داشته باشید که اولین راهی که به ذهنتان می رسد صرفا درست ترین کار نمی باشد. و تصمیماتی مؤثر می باشند که در زندگی تأثیرات بلند مدت بر فرد و اطرافیان داشته باشد.

مهارت های زندگی و حل مسئله

استفاده از روش بارش مغزی:

بارش مغزی یکی از روش های پیدا کردن راه حل های مختلف برای گرفتن تصمیم و گزینش صحیح می باشد. یکی دیگر از روش های تصمیم گیری پیاده کردن را ه حل های پیشنهادی بر روی یک کاغذ می باشد با این کار شما با تمرکز بیشتری به انتخاب خود می پردازید.

بسیاری از تصمیاتی که انسان با آن سروکار دارد تصمیماتی است که غیر قابل جبران می باشند در این نوع تصمیم گیری بسیار دقیق تر عمل کنید و از دیگران کمک بگیرید.

از نظرات افرادی که در تصمیم گیری شما به نوعی دخالت دارند و این تصمیم بر آن ها نیز اثر می گذارد استفاده کنید. این یکی دیگر از مهارت های تصمیم گیری در شما می باشد که بتوانید نظرات دیگران را با توجه به بحران خود سازماندهی کنید و از آن استفاده کنید.

مهارت تصمیم گیری و موفقیت

بکارگیری مهارت های تصمیم گیری در زندگی بسیار مؤثر است و نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی افراد ایفا می کند. افرادی که در شرایط سخت زندگی تصمیمات درست گرفته اند دارای اعتماد به نفس بالایی هستند و به توانایی ها و قابلیت های خود ایمان دارند. توجه  داشته باشید عوامل متعددی هستند که مانع تصمیم گیری شما می شوند فرد توانمند کسی است که در این شرایط بتواند این موانع را از سر راه بر دارد و با درایت لازم به گزینش راهکار صحیح بپردازد.

مهارت تصمیم گیری عقلانی

موانع موجود در تصمیم گیری:

تسلط کافی بر موضوع نداشتن: در شرایط بحرانی برای گرفتن تصمیم درست فرد باید اطلاعات کافی درباره ابعاد مختلف بحران و مشکل داشته باشد در غیر این صورت پایه و اساس تصمیم گیری دچار مشکل می گردد.

تصمیم گیری با نظر افراد متعدد: در تصمیماتی که افراد مختلف نظر می دهند تصمیم گیری بسیار دشوارتر خواهد شد چون هریک ار افراد از دیدگاه خود موضوع را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهند.

عدم کنترل احساسات: تصمیماتی که بر پایه ی احساسات اتخاذ می شوند تصمیماتی عجولانه و بی منطق اند که تأثیر چندانی بر حل بحران نخواهند داشت و یکی از مهارت های تصمیم گیری کنترل و غلبه بر احساسات می باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *