دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

روش ساده و پیشرفته برای کنترل استرس

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

امروزه با توجه به مشغله ی فکری افراد میزان شیوع استرس بیشتر شده است با وجود اینکه میزانی از استرس در زندگی افراد طبیعی است و لازمه ی تلاش و تکاپوی افراد است اما زمانی که بیش از حد معمول شود باید به کنترل استرس بپردازند.

استرس می تواند به سلامت روحی و جسمی افراد صدمات فراوانی وارد کند و فرد را در موقعیت های آسیب زا قرار می دهد. افرادی که  استرس دارند به طور میانگین بیشتر از افراد معمولی به بیماری های خطرساز چون: سرطان، ناراحتی های عصبی، ناراحتی قلبی ، خودکشی و بیماری های عروقی دچار می شوند. در ادامه با راهکارهای مفیدی برای مهار و کنترل استرس آشنا خواهید شد.

استرس و راه های غلبه بر آن

راهکارهای ساده و مفید برای کنترل استرس:

افرادی که دچار استرس می شوند سیستم های دفاعی آنها دچار مشکل می گردد و در قسمت هایی از بدن واکنش هایی صورت می گیرد.

سعی کنید در بیشتر مواقع لبخند بزنید:

خندیدن ناخودآگاه در شما این باور را به وجود می آورد که شما شاد هستید حتی اگر لبخندتان از رو ی اجبار و تلقین باشد. پس سعی کنید در طول روز خود را با کارهای مختلف بخندانید. فیلم های کمدی ببینید و در جمع های دوستانه و با نشاط وقت بگذرانید. از خاطرات خنده دار حرف بزنید.با این کار شما حداقل برای چند ساعت شاد و به دور استرس خواهید بود.

راهکارهای مفید غلبه بر استرس

بهترین اتفافات را تصور کنید:

در مواجهه با هر مشکلی و هر اتفاق و پیشامدی سعی کنید جنبه های مثبت و خوب آن را تصور کنید و به اتفاقات بد فکر نکنید و از اتفاقات مختلف تصور مثبتی برداشت کنید. با این کار فشار استرس کمتری تحمل می کنید.

  •  آرون گروپس

کارهایتان را به موقع انجام دهید:

با انجام دادن به موقع کارها و داشتن برنامه ای دقیق و منظم شما دیگر نگرانی کارهای عقب افتاده را نخواهید داشت. عقب افتادن کارها خود به تنهایی درگیری های فکری و میزان استرس شما را بیشتر خواهد کرد.

به جای نگران شدن کار مفید انجام دهید:

به جای اینکه به افکار نگران کننده فکر کنید و آن را در ذهن مرور کنید کارهای مفیدی مثل: کتاب خواندن، قدم زدن و ورزش را انجام دهید.

نگرانی هایتان را بزرگ نکنید:

به چیزهایی اتفاقات نیافتاده فکر نکنید. با این کار لذت زندگی را از خود خواهید گرفت و نگرانی هایتان را بیشتر می کنید.

برای کنترل استرس به خوابتان اهمیت بدهید:

خواب کافی از دغدغه های شما کم خواهد کرد و ساعات کمتری را به نگرانی هایتان فکر خواهید کرد همچنین باید توجه داشته باشید که استرس و مشغولیت های فکری در نیمه شب به سراغ فرد می آید.

کنترل استرس

چای و دمنوش های گیاهی بخورید:

چای و دمنوش های گیاهی فراوانی هستند که برای کاهش استرس مفید می باشند. چای بابونه، چای به لیمو و… از این موارد هستند.

ورزش های آرامسازی انجام دهید:

یوگا از جمله ورزش هایی است که به مهار استرس و کاهش افکار منفی و نگرانی ها کمک می کند. با انجام  حرکات یوگا شما آرام تر خواهید بود.

از ماساژ استفاده کنید:

ماساژ دادن شانه و گردن با کف دست به رفع خستگی کمک شما کمک می کند. در طول روز هنگام خستگی و عصابانیت چند بار این کار را انجام دهید و نفس عمیق بکشید.

فشار روانی و استرس

برای کنترل استرس موسیقی گوش دهید:

با گوش دادن موسیقی های آرام ضربان قلب شما آرام می شود و حس آرامش به شما دست می دهد.

محبت کردن و عشق ورزیدن:

با محبت کردن به دیگران شما احساس خوبی به شما دست می دهد و کمتر دچار استرس می شوید چون سعی خواهید کرد بیشتر افراد و چیزها را دوست داشته باشید. با محبت کردن هورمون های استرس از بین می روند و شما می توانید به مهار استرس خود بپردازید.

به خودتان اهمیت بدهید:

یکی از بهترین روش های درمان استرس اهمیت دادن به خودتان است. با این کار شما به دیگران اجازه نخواهید دادکه به راحتی به شما مسلط شوند و با باور کردن خود کمتر دچار استرس می شوید چون به خود و تصمیمتان ایمان دارید.

استرس و درمان آن

برای کارهای مهم نگران شوید:

برای اتفاقات پیش پا افتاده و بی اهمیت خود را نگران نکنید در عوض نگرانی هایتان را برای انجام کارهای مهم بگذارید تا موجب پیشرفت شما شود.

کافئین مصرفی خود را کاهش دهید :

کافئین ماده تحریک کننده اعصاب می باشد که در ترکیب چای، شکلات و نوشیدنی های انرژی زا وجود دارد، از این رو مصرف میزان زیادی از آن می تواند موجب افزایش سطح اضطراب در فرد شود، البته آستانه تحمل افراد مختلف نسبت به میزان مصرف کافئین متفاوت می باشد و کمتر کردن مصرف آن می تواند به عنوان یکی از روشهای کاهش و کنترل استرس و اضطراب پیشنهاد شود.

در صورتی که مصرف کافئین شما را عصبی می کند، برای کاهش این حالات می توانید، میزان کافئین مصرفی خود را کاهش دهید، به طور کلی مصرف متعادل قهوه مفید است اما این موضوع می تواند برای همه افراد صادق نباشد، حال خوردن ۵ فنجان قهوه یا کمتر از آن در طول روز می تواند مقدار متعادلی محسوب شود.

بهبود استرس

از اضطراب و استرس تان چیزی بنویسید.

از جمله راه های کاهش اضطراب، نوشتن درباره این موضوع است، زیرا ثبت آنچه که علت ایجاد استرس در شما شده، می تواند به کاهش اضطراب تان کمک زیادی نماید و روش دیگر؛ یادداشت کردن در مورد چیز هایی که شکرگزار آنها هستید، زیرا این قدردانی وشکرگزاری موجب می شود که افکارتان متمرکز مسائل مثبت زندگی شده و در نتیجه استرس و اضطراب شما کاهش یابد.

جویدن آدامس

در صورتی که به دنبال یک روش تسکین ساده و سریع برای کاهش اضطراب تان هستید، می توانید جویدن آدامس را امتحان کنید، زیرا جویدن آدامس موجب سلامتی بدن و کمتر شدن استرس می شود.

از جمله دلایل مفید بودن جویدن آدامس آن است که امواج مغزی این افراد همچون امواج مغزی افرادی که آرمش دارند، تولید خواهد شد.

مهار استرس

همچنین جویدن آدامس می تواند جریان خون به مغز را بهتر کند، یک مطالعه انجام گرفته در این مورد نشان می دهد که افرادی که با شدت بیشتری آدامس می جوند، میزان استرس آنها به مقدار بیشتری بهبود می یابد.

امیدواریم با مطالعه ی این مقاله بتوانید در شرایط سخت و استرس زا با استفاده از این راهکارها بر استرس خود غلبه کنید. همیشه به خاطر داشته باشید با داشتن آرامش شما می توانید بهتر فکر کنید و بهترین تصمیمات را بگیرید همچنین فشار روانی کمتری را تحمل خواهید کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *