دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

شربت اشتها آور برای کودکان مفید است یا مضر؟

  • مهلا بستگان
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

همیشه مادران از بی اشتهایی و کم غذایی کودکان خود گلایه دارند و به دنبال راه حل های متعدد برای درمان این موضوع می گردند و متاسفانه همیشه هم به تجویز و خوراندن سرخود شربت اشتها آور برای کودکان ختم می شود.

گاهی بی اشتهایی در کودک نشانه یک بیماری پنهان در او است و خوراندن شربت اشتها آور برای کودکان نوعی سرپوش گذاشتن بر علت بی اشتهایی کودک است و می تواند در آینده عوارض جبران ناپذیری داشته باشد. علاوه بر این بین میل به غذا که یک نوع غریزه طبیعی در هر فرد برای زنده ماندن است با بی اشتهایی تفاوت زیادی وجود دارد. و عواملی مانند سرما خوردگی، تب و … هم می تواند دلیلی بر کم اشتهایی و عدم اشتها کودک شود. در ضمن این مسئله می تواند یک نوع اتفاق ژنتیکی نیز باشد که میزان اشتها در یک کودک با دیگر بچه ها کاملا متفاوت است.

ما در این مقاله به بررسی فواید و مضرات شربت اشتها آور برای بچه ها اشاره می کنیم و از تاثیرات شربت های اشتها بر بدن آن ها می گوییم، بنابراین اگر شما نیز در مورد این دسته از شربت ها اطلاعاتی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

شربت های اشتها آور چگونه سبب افزایش اشتها می شوند؟

شربت های اشتها آور به طور معمول یک آنتی هیستامین هستند که یکی از عوارض آنها تاثیر بر بی اشتهایی است. یکی از مشهور ترین داروهای اشتها آور سیپروهپتادین است که برای درمان حساسیت های غذایی، فصلی، پلاسما و خون و … در دسترس عموم قرار دارد و از عوارض آن می توان به درمان بی اشتهایی در کودکان اشاره کرد.

شربت های اشتها آور برای کودکان چه عارضه هایی ایجاد می کنند؟

از عوارض داروهای اشتها آور می توان به گیجی، خواب آلودگی، عدم تمرکز، بی خوابی و کم خوابی کودک به علت هیجان زیاد، بی قراری، تپش قلب، کاهش فشار خون، تاثیر بر عملکرد کبد، اسهال، استفراغ و یبوست را نام برد. این داروها می توانند در کودکان منجر به کاهش عملکرد هشدار های مغزی و اختلال دفع ادراری شود. و تقریبا تمام این عارضه ها به علت تاثیر سیپروهپتادین بر اعصاب دستگاه مرکزی می باشد.

 

از عوارض و فواید شربت اشتها آور برای کودکان چه می دانید؟

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در چه سنی حق استفاده از داروهای اشتها آور برای کودکان را داریم؟

مصرف بیش از اندازه از شربت اشتها آور برای کودکان می تواند باعث توهم، مشکل قلبی و ریوی و حتی مرگ شود. سازمان غذا و دارو در کشور آمریکا استفاده از داروی اشتها آور را برای کودکان زیر دو سال را مطلقا ممنوع اعلام کرده است. در کودکان دو تا چهار ساله نیز به علت احتمال ایجاد حساسیت مصرف این دارو ها مجاز اعلام نشده است و مصرف این داروها در کودکان بالای چهار سال با دستور پزشک و در کوتاه مدت مانعی ندارد.

آیا عملکرد شربت های اشتهای گیاهی و شیمیایی یکسان است؟

شربت های اشتها آور گیاهی که عمدتا به خورد کودکان داده می شود معمولا عصاره ای از گیاهان و یا میوه هایی مانند انار است که تاثیر سوئی بر روی کودک ندارد. و عملکرد آن به این می ماند که شما یک ماده ترش به کودک خود بدهید که بعد از صرف آن قطعا احساس گرسنگی می کند.

تاثیرات شربت اشتها آور شیمیایی و گیاهی بر بدن کودک چگونه است؟

 

آیا عارضه شربت اشتهای گیاهی کمتر است؟

به این مثال توجه کنید که بی خطر ترین و سودمند ترین خوراکی آب است که اگر در مصرف بیش از اندازه آن نیز اقدام شود تمام املاح و مواد معدنی بدن را با خود دفع می کند پس این داروهای گیاهی نیز از این قاعده مستثنا نیستند و برای مصرف و اندازه مصرف آنها حتما باید با پزشک مشورت کرد.

آیا مصرف کوتاه مدت شربت های اشتها هم عوارض دارد؟

چون این شربت اشتها آور برای کودکان بر روی دیگر ارگان های بدن هم تاثیر می گذارند، پس به هیچ عنوان استفاده طولانی مدت از آنها توصیه نمی شود و اما در رابطه با مصرف کوتاه مدت این داروها برای رفع بی اشتهایی باید بدانید که گاهی بی اشتهایی در کودکان به علت یک بیماری عفونی و مانند عفونت ادرار ساده در کودک است و والدین با تجویز سرخود شربت اشتها آور برای کودکان بر روی این بیماری سرپوش می گذارند و یا گاهی بی اشتهایی به علت مشکلات هورمنی می باشد که اگر تشخیص داده نشود، رشد بچه را به خطر می اندازد. حتی دیابت و کم خونی نیز می تواند از دلایل بی اشتهایی باشند. پس مصرف خود سرانه داروهای اشتها آور چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت توصیه نمی شود.

 

دلیل بی اشتهایی در کودکان چیست؟بررسی علل کلی بی اشتهایی در کودکان

کاهش اشتها در کودکان بنا به دلایل مختلفی رخ می دهد که این دلایل عبارتند از :

  • دندان در آوردن کودک
  • تب
  • اسهال
  • عفونت، تیروئید
  • بیماری های هورمونی
  • فقر آهن
  • کم خونی
  • کمبود ویتامین D3
  • کمبود روی
  • عوامل ژنتیکی

بررسی علل کلی بی اشتهایی در کودکان

تشخیص علت اینکه چرا فرزندتان بی اشتها شده است از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا، در صورتی که کودک حتی مبتلا به یک عفونت ادراری ساده شده باشد با استفاده از دارو های اشتها آور نشانه های بیماری پنهان خواهد شد در نتیجه سبب به تعویق افتادن روند تشخیص بیماری در کودک می باشد و در واقع زمانی متوجه بیمار بودن فرزندتان می شود که خیلی دیر شده است.

مهم ترین معیار اشتها و تغذیه کودکان

به منظور تشخیص بی اشتهایی در کودک تان بهتر است به منحنی رشد او توجه کنید و در صورت بالا رفتن منحنی کودک سوء تغذیه نداشته و اگر منحنی رشد روند نزولی داشته باشد کودک را نزد پزشک برده تا علت آن را تشخیص دهد.

 

مهم ترین معیار رشد و تغذیه کودکان

نکات و توصیه های مهم و ضروری در رابطه با رشد کودک:

لازم است بدانید که مهم ترین معیار تغذیه و رشد کودک منحنی رشد او می باشد که بر این اساس ذکر شده است که در سال اول رشد کودک بسیار با سرعت طی می شود. به گونه ای که در پایان یک سالگی وزن کودک به سه برابر وزن زمان تولدش می رسد و قدش هم ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر رشد می کند و اما در سال دوم رشد کودک به نصف این اندازه می رسد و در سال سوم رشد قدی و وزنی کودک تغییر آنچنانی ندارد. بعد از گذشت سه سالگی رشد کودک به گونه ای است که اگر در سال هشت سانتی متر قد کشید و دو تا سه کیلوگرم وزنش بالا رفت، بهترین رشد را داشته است.

عوارض شربت های اشتها برای کودکان را بشناسید

پس کودکان نیز بر حسب غریزه برای زنده ماندن به خوردن غذا احتیاج دارند و متاسفانه برخی مادران فرق بین بی اشتهایی و عدم نیاز کودک به غذا را تشخیص نمی دهند و به همین علت مدام به فکر راه چاره برای کم اشتهایی و یا بی اشتهایی کودک خود هستند. و این قضیه که والدین با پاداش و التماس کودک خود را وادار به غذا خوردن می نمایند در واقع سیستم طبیعی بدن او را بهم می ریزند و خاطره بدی از غذا خوردن در ذهن کودک خود باقی می گذارند که باعث تنفر او از غذا خوردن می شود. و مدام با خوراندن شربت اشتها آور برای کودکان و مولتی ویتامین ها سعی در تحریک اشتهای کودک دارند که کار نادرستی است. پس از حتی از دادن مولتی ویتامین ها و مکمل ها و یا شربت های اشتها آور برای کودکان که در عطاری ها وجود دارد بدون نظر و تجویز پزشک به کودک خود ندهید. اگر کودک شما واقعا بی اشتها است به دنبال علت این ماجرا باشید. زیرا کمبود خون و فقر آهن، کمبود روی و ویتامین D در کودکان نیز باعث بی اشتهایی در آنها می شود. در ضمن برای رشد کودک فقط باید به منحنی رشد او توجه داشت که اگر بالا رونده بود به این معنا است که کودک سوء تغذیه ندارد و اگر سیر نزولی داشت باید کودک را نزد پزشک برد. همچنین گاهی بی اشتهایی کودک به علت تب و یا اسهال و یا دندان در آوردن او همین طور عفونت هم می تواند باشد، پس بسته به نظر شخصی خود از هیچ دارویی استفاده نکنید.

نکته : بی اشتهایی کودک می تواند کاملا ژنتیکی باشد و اشتها در کودکی با کودک دیگر کاملا فرق کند پس هیچ گاه در این رابطه کودکان را با هم مقایسه نکنید.

سخن پایانی

بهتر است بدانید مولتی ویتامین ها دارای خواص مواد غذایی طبیعی نیستند بنابراین به صورت خودسرانه آن را به کودک تان ندهید و همچنین از شربت های اشتها آور گیاهی نیز به صورت خودسرانه برای کودک تان استفاده نکنید زیرا دارای مواد غیر مجازی مانند کورتون می باشد که چاق کننده است و عوارضی را برای فرزند تان به دنبال دارد بنابراین، از مصرف دارو های اشتها آور حتی گیاهی نیز به صورت خودسرانه خودداری کنید و در ابتدا کودک تان را نزد پزشک ببرید تا علل بروز این مشکل را تشخیص دهد، به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کودک و والدین می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *