دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

تلخی دهان در بارداری و روش های رفع آن

  • مهلا بستگان
  • ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

خانم های بارداری در طول دوره سه ماهه اول بارداری خود مدام از تلخی دهانشان گله می کنند و نمی دانند که علت این ماجرا چیست! ما در این مقاله از علت تلخی دهان در بارداری و راه های رفع این مشکل نوشته ایم.

گفته شده است افزایش هورمون استروژن در دوران بارداری، بیشترین علت تلخی دهان در این دوران می باشد.احساس تلخی و بوی ترشی در دهان حس ناخوشایندی است که به هنگام صحبت کردن ممکن است بوی بدی از دهان استشمام گردد به همین خاطر ترجیح می دهید دهان خود را بسته نگهدارید و کمتر صحبت کنید. دلایل و راه های رفع این مشکل را با ما در ادامه این مبحث دنبال کنید.

علت تلخ شدن دهان در بارداری

علت تلخی دهان در بارداری چیست؟

عمده ترین علت تلخی دهان  که در دوران حاملگی ذکر کرده اند همان افزایش سطح استروژن می باشد که باعث بزرگتر شدن جوانه های چشایی بر روی زبان و تغیر حس بویایی می شوند. و این امر سبب می شود تا بانوی باردار مدام در دهان خود احساس تلخی کند.

علاوه بر افزایش سطح استروژن در بدن دلیل این تلخی دهان ممکن است در اثر طبیعت اسیدی بدن به وجود آید و علت آن به خاطر باکتریهای ویژه ای است که وجود آن ها سبب بدن بو شدن تنفس می گردند و علت آن نیز در نتیجه مولکولهای سولفیدی تشکیل شده در پشت زبان است. در اثر احساس این مزه تلخ و بوی ترشی موجب می گردد که در زمان صحبت همواره دهان خود را بسته نگه دارید.

یکی از دلایل بروز بوی بد در دهان در طول دوره حاملگی، رفلکس معده یا همان برگشت اسید از معده به داخل گلو و دهان می باشد و بوی اسید سبب ایجاد بوی بدمی گردد که احساس بسیار ناخوشایندی است.

کمبود مواد مغذی و مفید در بدن به هنگام حاملگی، یکی دیگر از علت های ایجاد مزه تلخی و ترشی در دهان می باشد که بروز این مشکلات ممکن است برای بسیاری از خانم های حامله آزار دهنده باشد.

  •  آرون گروپس

چگونه می توان از شر تلخی دهان در بارداری خلاص شد؟

علاوه  بر موارد ذکر شده، در طول دوران حاملگی ایجاد مزه تلخی یا حس بوی ترشی در دهان، بد بو شدن تنفس، ایجاد مشکل در بلع غذا، سوزش در گلو و همچنین مشکل شدن تنفس می تواند بروز نمایید که برای شناسایی دقیق علت آن و درمان این مشکلات توصیه می شود به پزشک مراجعه نمایید.

راه های رفع تلخی دهان در حاملگی:

تعدادی از مادران باردار ادعا کرده اند که استفاده مداوم از مسواک سبب از بین بردن طعم بد دهانشان می شود. و یک سری نکات دیگر که می تواند تلخی دهان در دوران حاملگی را رفع کند در زیر ذکر کرده ایم:

دلایل تخلی دهان در بارداری چیست؟

  • مصرف آبنبات و آدامس نعنایی و یا آبنبات ترش و یا خوراکی هایی مانند لیمو ترش در کم کردن تلخی دهان در دوران حاملگی تاثیرگذار هستند.
  • مصرف آبنبات های شیرین و نشاسته ای هم گفته شده در از بین بردن تلخی دهان در سیکل حاملگی موثر است.
  • مصرف سرکه، لیموناد و مرکبات در برطرف کردن تلخی دهان تاثیر گذار است.
  • با ترکیب جوش شیرین و نمک صبح دهان خود را غرغره کنید.
  • اگر از قرص های ویتامین استفاده می کنید و طعم بد دهان شما را بیشتر کرده است با پزشک خود مشورت کنید  از او بخواهید که نوع دارو را تغییر دهد.

راه های برطرف کردن تلخی دهان در بارداری

برای از بین بردن تلخی دهان در دوران حاملگی، همیشه دهان خود را مزه دار نگه دارید و سعی کنید از آبنبات هایی که با ذائقه شما بیشتر جور است، استفاده کنید و همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان را فراموش نفرمایید.

اثر سرکه سیب برای رفع تلخی دهان

سرکه سیب به عنوان یک روش طبیعی موثر برای رفع این مشکل می باشد که حاوی منبع عالی از مواد مغذی می است که مصرف آن به عنوان تونیک می تواند سبب قلیایی شدن تاثیر اسید موجود در بدن گردد و این کمک کننده طبیعی موثر مقدار اسید اضافی دهان را حذف می نماید. هر زمان که میزان اسید موجود در دهان کاهش پیدا کند، فرد احساس خوشایندی خواهد داشت و تلخی دهان وی برطرف می گردد و از این حیث اذیت نخواهد شد.

چرا مزه دهان مادران باردار به تلخی می زند؟

در مصرف غذا ها و خوراکی ها در دوران بارداری بسیار دقت کنید و سعی کنید بدون مشورت پزشک ماده خاصی را مصرف نکنید. در انتخاب مواد غذایی به سمت موادی بروید که استاندارد باشد و از خوردن مواد غذایی باز پرهیز کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *