دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان سرماخوردگی در دوران بارداری با راه های خانگی و طبیعی

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲ مهر ۱۳۹۴
  • ۰

سرماخوردگی یکی از بیماری های شایع است که داروهای زیادی جهت درمان آن وجود دارد. اما به دلیل اینکه زنان باردار نمی توانند از همه داروها استفاده کنند توصیه می شود در صورت سرماخوردگی در دوران بارداری از درمان های خانگی به جای درمانهای دارویی استفاده کنند.

یکی از مسائل دردسر ساز دوران بارداری، ابتلا به بیماری ها است, به این دلیل که زنان باردار نمی توانند هر دارویی را استفاده کنند چون بر روند رشد جنین تاثیر منفی می گذارد. زنان باردار ممکن است سریعا به عفونت ها مبتلا شوند. یکی از بیماری های شایع که زنان باردار را نگران می سازد, سرماخوردگی در دوران حاملگی است که خوشبختانه با پیشرفت علوم پزشکی درمان این بیماری بسیار راحت تر از قبل شده است.

روش های طبیعی و خانگی در درمان سرماخوردگی در دوران بارداری

سرماخوردگی در دوران بارداری

زنان در هنگام بارداری، سیستم ایمنی بدن شان تغییر می کند به همین دلیل ممکن است در طول حاملگی دچار بیماری های شایع از جمله سرماخوردگی شوند. علاوه بر این به دلیل محدودیت استفاده از داروها, احتمال طولانی شدن سرماخوردگی در آن ها افزایش پیدا می کند. خوشبختانه علائم سرماخوردگی برای جنین در حال رشد خطرناک نیست و معمولا عوارض جانبی دارو ها هستند که روند رشد جنین را دچار مشکل می سازند. به همین دلیل داروها و مواد طبیعی خانگی بهترین جایگزین درمان دارویی برای زنان باردار محسوب می شوند چرا که علاوه بر درمان بیماری, عوارضی برای بدن مادر و جنین نداشته و سلامتی بدن را حفظ و بهبود می بخشند.

سرماخوردگی در بارداری

در صورتی که زنان باردار علائم اولیه سرماخوردگی را در خود مشاهده می کنند, سریعا باید اقدامات خانگی جهت درمان را شروع کنند تا از تشدید بیماری جلوگیری و طول درمان کاهش یابد. برخی از اقدامات عبارت اند از:

  • استراحت کافی : یکی از اقدامات درمانی بیماری سرماخوردگی, استراحت کافی است. این مسئله برای زنان باردار اهمیت بیشتری پیدا می کنند و به آن ها توصیه می شود در زمان سرماخوردگی بیشتر استراحت کنند.
  • نوشیدن مقدار زیاد مایعات : نوشیدن آب, آبمیوه و غذاهای ابکی مانند آبگوشت می تواند در دفع عفونت ها از بدن نقش موثری داشته باشد. زنان باردار باید به مقدار بیشتری مایعات بنوشند چرا که در درمان سرماخوردگی در دوران بارداری نقش بسیاری دارد.
  • خوب غذا خوردن : توصیه می شود در زمان سرماخوردگی، زنان باردار خوب غذا بخورند. در صورتی که نمی توانند حجم بیشتری غذا بخورند, تعداد وعده های غذایی را افزایش دهند.
  • غرغر کردن با آب نمک می تواند مخاط داخل بینی را رقیق کند و موجب تسکین التهابات شود.

زنان باردار برای آرامش و آسوده بودن خود, باید نشانه های سرماخوردگی را درمان کنند. برخی از درمان های علائم سرماخوردگی در این دوران عبارت اند از:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

سرماخوردگی در دوران بارداری

  • کاهش گرفتگی ها : برای رفع گرفتگی های گلو و بینی بهتر است محیط مرطوب باشد. می توان از دستگاه بخار جهت رفع گرفتگی بینی استفاده کرد. برای خواب بهتر, توصیه می شود سر را بالاتر قرار دهید یا از نوارهای بینی استفاده کنید.
  • کاهش گلو درد : یک فنجای چای گرم بدون کافئین همراه با مقداری عسل و آبلمیو می تواند درد گلو را کاهش دهد. همچنین غرغره گلو با آب نمک, درد گلو را تسکین می دهد و التهابات آن را رفع می کند.
  • سوپ مرغ : استفاده از سوپ مرغ آب دار سرشار از فیبرها و مواد معدنی است و می تواند طول درمان سرماخوردگی را کاهش دهد.
  • کاهش درد سینوس ها: برای تسکین درد سینوس ها و درمان سینوزیت می توان از کمپرس آب سرد و گرم استفاده نمود.
  • ماساژ یک مقدار کمی از مرهم نعناع بر روی قفسه سینه, شقیقه ها و زیر بینی می تواند علائم سرماخوردگی را کاهش دهد.
  • نوشیدن مخلوط آب گرم با عسل و آبلیمو در درمان سرماخوردگی بسیار موثر است چرا که عسل یک آنتی بیوتیک طبیعی قوی می باشد.
  • آب درمانی : آب اغلب بهترین دارویی است که در زمان سرماخوردگی می تواند موثر باشد. دوش با آب گرم علاوه بر احساس آرامش, می تواند سرماخوردگی را نیز درمان کند.

با استفاده از روش ها و مواد طبیعی و خانگی می توان سرماخوردگی در دوران بارداری را درمان کرد. در درمان خانگی نیاز است که هر روش را تا زمان بهبود بیماری, انجام داد و نباید انتظار داشت این روش ها به سرعت پاسخ دهند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *