دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عوارض لیپوماتیک و آنچه بهتر است در مورد این عمل زیبایی بدن بدانید

  • افسانه شمشیری
  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب با معایب و عوارض لیپوماتیک و نحوه انجام این عمل زیبایی بدن که در آن توده های چربی برداشته می شوند، به طور کامل آشنا می شوید. انجام عمل لیپوماتیک توسط پزشک متخصص و با تجربه، باز هم عوارضی برای بیمار در پی خواهد داشت. پیش از انجام عمل لیپوماتیک این مطلب را مطالعه کنید.

در روش لیپولیز بافت چربی حرارت دیده و ذوب می شود سپس توسط جراح از بدن خارج می شود. این چربی ها قابل استفاده برای سایر قسمت ها مثل پر کردن خط اخم و… نمی باشند اما در لیپوماتیک اینگونه نیست. لیپوماتیک نسبت به سایر روش های لاغری موضعی ایمن تر می باشد اما عوارضی هم دارد. در ادامه مطلب به عارضه لیپوماتیک می پردازیم.

عمل زیبایی لیپوماتیک

رژیم غذایی سالم و مناسب، تحرک و فعالیت برای داشتن تناسب اندام بسیار مهم هستند. اما افرادی هستند که می خواهند با استفاده از راه های میان بر وزن خود را کاهش داده و لاغر شوند. لیپوماتیک، روش جراحی زیبایی برای برداشتن چربی های بدن است که به تازگی از آن استفاده می شود و سرو صدای زیادی هم به پا کرده است.

این روش پیکر تراشی، با امواج اینفراسونیک (ایجاد ویبریشن می کنند) سلول های چربی را از یکدیگر جدا کرده و به حالت مایع در می آورد سپس جراح با کمک لوله هایی آن ها را از بدن شخص خارج می کند. در این روش میزان خونریزی نسبت به سایر روش ها مثل لیپولیز کمتر می باشد. از آن جا که در این روش از حرارت استفاده نمی شود خطر سوختگی هم وجود ندارد. چربی هایی که با استفاده از روش لیپوماتیک خارج می شوند برای بدن و صورت قابل استفاده و تزریق می باشند.

نحوه عمل لیپوماتیک و عارضه های آن

روش لیپوماتیک برای افرادی که اضافه وزن بین ۱۵ تا ۵۰ کیلو دارند مناسب می باشد. افرادی که بسیار چاق هستند می بایست علاوه بر ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی مناسب از روش های دیگری مثل گذاشتن حلقه دور معده و یا بالون در معده، کوچک کردن حجم معده و کوتاه کردن روده استفاده نمایند.

استفاده از روش لیپوماتیک برای افرادی که اضافه وزن کمی دارند نیز توصیه نمی شود. کاهش وزن ۱۰ کیلوگرم و یا بیشتر برای یک جلسه لیپوماتیک، به هیچ وجه امکان پذیر نمی باشد. لیپوماتیک برای چاقی های موضعی موجود در قسمت های ظریف بدن مثل غبغب، اطراف زانو و… نیز مناسب نمی باشد. بنابراین لیپوماتیک روشی برای کاهش وزن نمی باشد بلکه برای درمان سلولیت و کاهش سایز قسمت هایی از بدن که با ورزش کردن کم نمی شوند و یا برای کاهش سایز به زمان طولانی تری نیاز دارند، مناسب است.

  •  آرون گروپس

عوارض و خطرات لیپوماتیک

به طور کلی اگر از نظر یک پزشک متخصص و متبحر برای عمل زیبایی لیپوماتیک مشکلی نداشته باشید و پزشک هم کارش را خیلی خوب انجام دهد، تقریبا هیچ عارضه ای برای شما ایجاد نخواهد شد. اما اگر پزشک تجربه کافی نداشته باشد عوارضی مانند غیر قرینه بودن اندام ها مثل ران ها، جمع شدن مایعات در زیر پوست،گودرفتگی، بروز عفونت و… ایجاد می شوند. از طرف دیگر کبود شدن، داشتن درد و خروج خونابه از قسمت های سوراخ شده نیز برای عمل لیپوماتیک طبیعی هستند و جای نگرانی وجود ندارد.

افرادی که بیماری خاصی و یا علائم ناراحتی قلبی، فشار خون بالا و… دارند، بایستی قبل از انجام این عمل زیبایی با پزشک خود مشورت کنند تا دچار عوارض لیپوماتیک نشوند زیرا ممکن است برای آن ها بسیار خطرناک باشد. بهتر است تا زمانی که نیاز جدی به عمل لیپوماتیک پیدا نکرده اید آن را انجام ندهید. در صورت نیاز نیز به پزشک جراح مبحر و با تجربه مراجعه کرده و در صورت صلاح دید پزشک، عمل زیبایی لیپوماتیک را انجام دهید. در ادامه به معایب جراحی لیپوماتیک می پردازیم.

عوارض لیپوماتیک

  • برای برداشتن حجم زیادی از چربی ها به چند جلسه عمل نیاز می باشد و در ۱ جلسه چنین امری غیر ممکن می باشد از طرفی خطرات زیادی هم برای بیمار به همراه خواهد داشت.
  • مدت زمان این عمل زیبایی طولانی است. جراح به طور دستی و با هدایت کانولا اقدام به برداشتن توده های چربی می کند. این امر ممکن است به ناصاف شدن و عدم یکنواختی محل جراحی شود.
  • اگر جراح با تجربه نباشد، ضربات ویبریشن که شدید هم می باشند، به جراح و بیمار آسیب رسانده که این امر نیز از عوارض لیپوماتیک می باشد.

معایب و عوارض لیپوماتیک

  • همچون سایر عمل های زیبایی، در لیپوماتیک هم خطر آمبولی شدن وجود دارد. در آمبولی ماده ای (گاز، مایع و یا جامد) در رگ جا به جا شده و می تواند رگ را مسدود کرده و باعث بروز نارسائی در عضوی از بدن شود.
  • لیپوماتیک برای برداشتن چربی ها در مناطق بزرگ بدن مثل شکم قابل استفاده بوده و برای قسمت های کوچک مثل غبغب مناسب نمی باشد.
  • بروز خونریزی شدید از دیگر عارضه لیپوماتیک می باشد زیرا در هر صورت به عروق، عضلات و اعصاب آسیب وارد می شود. از اپی نفرین برای پیشگیری از خونربزی استفاده می شود. این دارو منجر به افزایش فشار خون، ضربان قلب، منبسط شدن عروق و راه های هوایی می شود و این موارد ممکن است برای بعضی بیماران بسیار خطرساز شود.
  • به دلیل ضربات شدید لیپوماتیک، کوفتگی و کبودی در بدن بیمار ایجاد می گردند و حداقل تا ۲ هفته زمان لازم است تا برطرف شوند از طرفی در لیپوماتیک نیز امکان پاره شدن احشا وجود دارد.
  • به جا ماندن زخم های بد به دلیل ورود لوله های باریک به بدن برای انجام این عمل زیبایی یکی از عارضه های  لیپوماتیک می باشد که فقط با جراحی پلاستیک قابل رفع می باشند.

مراقبت های بعد از عمل لیپوماتیک

  • از عوارضظ لیپوماتیک می توان به این مورد اشاره کرد که در آن مکانیسمی برای تحریک و در نتیجه کلاژن سازی وجود ندارد و پوست در این عمل زیبایی همچون سایر عمل های زیبایی افتاده می شود که فقط با جراحی پلاستیک قابل رفع می باشد. تبلیغاتی که در این رابطه صورت می گیرند تا با نشان دادن حرکات ۳ بعدی لیپوماتیک به افراد القا کنند که کلاژن سازی در این عمل تحریک می شود از نظر علمی قابل تایید نمی باشند.
  • درد بعد از عمل وجود دارد و حتی ممکن است میزان درد شدید باشد که این مورد نیز از عوارض لیپوماتیک می باشد. دوران نقاهت در لیپوماتیک حداقل۷ روز می باشد و بایستی بیمار کارهای سنگین انجام نداده و استراحت کند.
  • لیپوماتیک مانند سایر عمل های زیبایی قابل برگشت می یاشد و شخص بایستی سبک زندگی خود را اصلاح کند.

عارضه های عمل زیبایی بدن لیپوماتیک

  • نامنظم شدن دوران قاعدگی بعد از این عمل، از سایر عوارض لیپوماتیک می باشد زیرا احتمال رسیدن آسیب به تخمدان ها وجود دارد.
  • بعد از عمل لیپوماتیک، به دلیل شل شدن پوست و عدم کلاژن سازی آن بایستی تا ۶ ماه حتی شب ها به هنگام خواب از گن های مخصوصی استفاده کرد.
  • اتاق عمل بایستی به کیسه های خون متناسب با گروه خونی بیمار و وسایل احیا مجهز باشد زیرا امکان پایین آمدن فشار خون و یا مشکلات دیگر برای بیمار وجود دارد.
  • جای زخم ناشی از این عمل زیبایی بسیار ظریف می باشد و انجام مراقبت های پزشکی نقش مهمی در سرعت بهبودی ایفا می کند، در غیر اینصورت ممکن است زخم ناشی از عمل زیبایی عفونت کند و در نتیجه سلامت بیمار را به خطر بیندازد.

مزایای استفاده از عمل زیبایی لیپوماتیک

هر نوع جراحی در کنار عوارضی که دارد مزایایی نیز به دنبال دارد که به دلیل اینکه مزیت های استفاده از عمل زیبایی لیپوماتیک بسیار زیاد است پزشکان به منظور برداشتن چربی و کاهش سایز استفاده از این نوع عمل زیبایی را به بیمار خود پیشنهاد می دهند

۱. مدت زمان استفاده از گن های تنک برای این نوع عمل زیبایی فقط به مدت دو هفته می باشد در صورتی که برای دیگر روش های جراحی مدت زمان استفاده از گن ۱۸۰ روز است.

۲. روش لیپوماتیک باعث صافی و یکنواختی چربی در زیر پوست شود.

۳. بعد از برداشتن چربی در روش لیپوماتیک پوست بدن توسط پزشک جمع شده و به آن فرمی ایده آل می دهد.

۴. این نوع جراحی زیبایی فقط در موارد بسیار نادر نیاز به بیهوشی دارد و در اکثر موارد با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود.

۵. احتمال ایجاد عفونت بعد از برداشتن چربی در روش پیکر تراشی بسیار کمتر است.

لیپوماتیک و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

۶. احتمال به وجود آمدن عوارض جانبی از جمله ترشحات و تورم در روش لیپوماتیک به نسبت دیگر روش ها بسیار کمتر دیده می شود.

۷. فرد بعد از این نوع جراحی زیبایی به بستری شدن احتیاجی ندارد و می توانید پس از عمل مرخص شود.

۸. در برخی مواقع فرد ممکن است بخواهد که چربی های به دست آمده ها را در دیگر اندام ها مانند باسن، سینه و نواحی داری چروک استفاده نماید.

۹. لیپوماتیک با ایجاد ارتعاش سبب شکسته شدن سلول های چربی می شود و همین امر باعث می شود چربی های خارج شده از بدن بیمار مجدداً قابل استفاده باشد.

مزایای عمل لیپوماتیک

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد و به خوبی با مزایا و عوارض این نوع جراحی زیبایی آشنا و در مورد آن اطلاعات کافی به دست آورده باشد، به منظور آشنایی با دیگر عوارض بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *