دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای هفته سیزدهم بارداری , تقویم بارداری هفته به هفته

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
  • ۰

هفته سیزدهم بارداری آغاز احساس آرامش بیشتر مادر باردار است و ویار و خستگی یا به کلی از بین رفته و یا به شدت کاهش یافته است و مادر باردار خود را سرحال تر از گذشته می یابد.

با ورود به هفته ۱۳ بارداری, وارد سه ماهه دوم بارداری می شوید. این دوره از بارداری برای زنان راحت تر است و احساس بیشتری از جنین داخل رحم خود دارند. مادر بارداری رفته رفته وزنش بیشتر می شود. جنین در این هفته در حال قوی تر شدن می باشد و اکثر اندام های بدنش در جای خود قرار می گیرند.

تغییرات جنین در هفته سیزدهم بارداری

در هفته ۱۳ از تقویم بارداری, نوک انگشتان جنین, اثر انگشت دارد.

هفته سیزدهم بارداری

اندام ها و ارگان های بدن جنین هنوز هم از پوست نازک او قابل مشاهده است, در این هفته دیگر سر جنین نسبت به بقیه اندام هایش بزرگ تر نیست, و همه اعضای بدنش به اندازه هم رشد کرده اند. حالا جنین وارد چهار ماهگی شده است و حالا او به اندازه ی یک غلاف نخود است و وزنی حدود ۳۰گرم و قدی در حدود ۵.۷ دارد.

بارداری هفته به هفته

در صورتی که جنین داخل رحم, دختر باشد, در این هفته او بیش از ۲ میلیون تخمک داخل تخمدان هایش دارد.اعصاب و عضلات و استخوان های جنین که در هفته های قبل بارداری, تشکیل شده اند, در این هفته در حال قوی تر شدن هستند. روده, معده و سایر اعضای شکمی کودک که در هفته های گذشته در بند ناف او قرار داشتند, در هفته سیزدهم بارداری به داخل شکم منتقل می شوند. گوش ها و چشم های کودک که در هفته پیش سعی در قرارگیری در مکان مخصوص خود را داشت, در این هفته سر جای خود قرار می گیرد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

هفته سیزدهم بارداری

سموم بدن جنین از طریق سیستم گردش خون, پاک می شود. اکنون اندام های تناسلی کودک بیشتر رشد کرده و پزشک سونوگرافی ممکن است بتواند جنسیت جنین را تشخیص دهد, با این حال احتمال دارد جنسیت جنین در این هفته نیز مشخص نشود و به چند هفته دیگر نیاز باشد.

تقویم بارداری

تغییرات مادر باردار در هفته ۱۳ بارداری

مادر باردار در هفته سیزدهم بارداری

با ورود به هفته ۱۳ بارداری, خطر سقط جنین رفته رفته به شدت کاهش می یابد. به گفته اغلب زنان باردار, سه ماهه دوم بارداری آرامش نسبی حاکم است و مسائلی از قبیل ویار و حالت های تهوع و خستگی های پیاپی به شدت کاهش می یابد و در بسیاری از زنان این مسائل به کلی رفع می شود و در برخی از زنان این علائم ممکن است تا هفته چهاردهم یا هفته بیستم ادامه داشته باشد.

در حال حاضر رحم در زیر شکم قرار گرفته و می توان آن را حس کرد که مشابه یک توپ گرد و نرم است. از این هفته به بعد مادر راحت تر می تواند غذا بخورد و افزایش وزن محسوس تر و محسوس تر می شود و به همان نسبت وزن جنین نیز در حال افزایش می باشد.

همچنین به گزارش بسیاری از زنان, در طول این هفته ها, میل جنسی آن ها به طور متمایزی افزایش پیدا می کند. با توجه به این که هنوز زمان زیادی تا تولد نوزاد باقی مانده است, ولی بسیاری از زنان باردار، در این هفته ها مشاهده می کنند که پستان های آن ها در حال شروع به ساخت آغوز می باشد. آغوز ماده مغذی است که کودک پس از تولد, در چند روز اول با آن تغذیه می شود و پس از آن شیر جریان پیدا می کند.

با ورود به سه ماهه دوم بارداری, مادر نیاز به ۳۴۰ کالری اضافه دارد که این مقدار معادل افزودن ۱ فنجان شیر و نصف ساندویچ کره بادام زمینی به رژیم غذایی خود است. همچنین به مادران باردار توصیه می شود فعالیت های ورزشی را در برنامه خود داشته باشند و اگر تا در هفته سیزدهم بارداری اقدامی در این زمینه انجام نداده اند, پیشنهاد می شود ورزش های شنا و یوگا را از این هفته از سر گیرند و تجربه کنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *