دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

قرص نوافن را بهتر بشناسید

  • افسانه شمشیری
  • ۹ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب با موارد مصرف، مکانیسم اثر، عوارض جانبی و موارد منع مصرف قرص نوافن به طور کامل آشنا می شوید. نوافن یک نوع مسکن قوی است که برای رفع انواع دردها تجویز می شود. اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد زیرا زیان بار می باشد.

نوافن، مسکنی است که متشکل از ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین می باشد و برای درد بدن از خفیف تا متوسط مثل دندان درد، سردرد و… نیز تجویز می شود. در ادامه مطلب با این قرص و موارد مصرف و عوارض آن به طور کامل آشنا می شوید، بنابراین اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که در مورد قرص نوافن اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید تا با نحوه مصرف و عوارض جانبی آن به خوبی آشنا شوید.

موارد مصرف قرص نوافن

کپسول یا قرص نوافن از ایبوپروفن ۲۰۰ میلی گرم، استامینوفن ۳۲۵ میلی گرم و کافئین ۴۰ میلی گرم تشکیل شده است. کافئین موجود در این قرص سیستم عصبی را تحریک و در نتیجه عروق خونی موجود در مغز را منقبض می کند و این امر نیز به رفع درد کمک می کند. اثرات ضد تب و ضد درد این قرص به دلیل وجود ایبوپروفن و استامینوفن هم می باشد.

مصرف داروی نوافن در بیماران کلیوی

مکانیسم اثر

همان طور که گفتیم این دارو برای برطرف کردن درد خفیف تا متوسط مصرف و به عنوان یک مسکن قوی برای درد دندان، سردردهای عصبی مثل درمان میگرن، دردهای مفصلی و ماهیچه ای کاربرد دارد. مکانیسم اثر این دارو نیز بدین شکل است که از طریق دستگاه گوارش جذب شده و به پروتئین های پلاسما متصل می شود. متابولیسم آن نیز کبدی می باشد. و تا ۴ ساعت اثر آن در بدن باقی می ماند.

مقدار مصرف

برای گرفتن نتیجه بهتر و اثربخشی بیشتر قرص نوافن، هر ۸ ساعت یک عدد قرص مصرف کنید. در صورت تایید پزشک می توان مقدار مصرف دارو را افزایش داد. بدون نظر پزشک به هیچ عنوان مقدار دارو را افزایش ندهید زیرا نوافن حاوی سه نوع داروی دیگر است که مصرف زیاد چند دارو زیان بار می باشد.

عوارض جانبی داروی نوافن

عوارض جانبی

  • اگر برای مدت زمان طولانی از این قرص استفاده شود منجر به بثورات جلدی، اختلالات خونی، ایجاد آلرژی و ایجاد اختلال در عملکرد لوزالمعده یا پانکراس می باشد.
  • این قرص مانند استامینوفن می باشد و مصرف بی رویه چنین داروهایی به کبد آسیب می رساند.
  • مشکلات و ناراحتی هایی مثل حالت تهوع، خونریزی و یا زخم معده و اسهال برای دستگاه گوارش ایجاد می شود.
  • ایبوپروفن موجود در این قرص نیز در دراز مدت منجر به سرگیجه، سردرد، اختلالت شنوایی مثل وزوز کردن گوش و دفع خون با ادرار می شود.

موارد مصرف قرص نوافن

  •  آرون گروپس
  • اگر سابقه ابتلا به آلرژی های شدید مثل آنژیوادم یا آنافیلاکسی را دارید (این آلرژی به صورت ناگهانی مخصوصا در سنین کودکی بروز می کند و حتی ممکن است به مرگ هم منجر شود. در این آلرژی گلو به شدت متورم شده و فشار خون هم کاهش می بابد و دلیل پیدایش آن بخاطر داشتن حساسیت به نیش حشرات و یا مصرف بعضی از مواد غذایی و داروها می باشد)، از مصرف چنین مسکن هایی پرهیز کنید.
  • در صورت داشتن هپاتیت، بیماری های کبدی و کلیوی، قبل از مصرف این قرص و یا قرص استامینوفن و داروهای حاوی آن با پزشک خود مشورت کنید.

نکاتی که در مورد داروی نوافن باید بدانید

۱. پیش از مصرف دارو در مورد سوابق پزشکی تان با پزشک مشورت نمایید.

۲. در صورتی که به این دارو یا دیگر دارو های مشابه آن حساسیت دارید حتما موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

۳. از اشتراک گذاشتن این دارو با دیگران پرهیز کنید.

۴. به منظور تاثیر گذاری بیشتر دارو آن را در یک زمان مشخص مصرف کنید.

۵. دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید و از مصرف بیش از حد آن خودداری نمایید.

۶. پیش از مصرف داروی نوافن لیستی از تمام داروهایی که مصرف می کنید تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید زیرا، ممکن است این دارو با دیگر دارو هایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

اطلاعات دارویی نوافن

۷. اگر مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و همچنین از دو برابر کردن دوز دارو نیز پرهیز کنید.

۸. پیش از انجام هر گونه عمل جراحی پزشک تان را در جریان استفاده از این دارو بگذارید.

۹. در صورت مشاهده عوارض جدی این دارو مصرف آن را سریعاً قطع کرده و به پزشک مراجعه نمایید.

۱۰. پیش از مصرف داروی نوافن در صورتی که تصمیم به باردار شدن دارید به پزشک تان اطلاع دهید.

نکاتی در مورد داروی نوافن

۱۱. از مصرف خودسرانه این قرص خودداری کنید زیرا، منجر به بروز مشکلات کبدی می شود.

۱۲. اگر در بینایی اختلال و مشکلی مثل تنبلی چشم دارید، قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید. زیرا ممکن است باعث تشدید اختلال شود.

۱۳.  از مصرف این دارو در زمان بارداری و شیردهی اجتناب کنید.

۱۴. استامینوفن موجود در این قرص، تست قندخون در بیماران دیابتی را تغییر می دهد.

موارد منع مصرف داروی نوافن

۱۵. افرادی که زخم معده دارند، از مصرف قرص ایبوپروفن و داروهای حاوی آن پرهیز کنند.

۱۶. کافئین موجود در این قرص نیز منجر به بی خوابی و طپش قلب می شود.

۱۷. افرادی که الکلیسم هستند و یا اعتیاد شدید به الکل دارند بهتر است از مصرف این قرص اجتناب کنند و در صورت لزوم از مصرف همزمان آن با الکل جدا خودداری نمایند.

در این مقاله قصد داشتیم شما عزیزان را با داروی نوافن بیشتر آشنا کنیم تا در مورد آن اطلاعات کافی به دست آورید، امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد، به منظور آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *