دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با خواص خرمالو, ارزش غذایی, مضرات و فواید مصرف خرمالو

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
  • ۰

خرمالو یکی از میوه های خوشمزه و مفید و سالم به شمار می رود که سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی است. از این میوه در درمان بسیاری از بیماری ها بهره می گیرند. با این حال مصرف بیش از حد این میوه می تواند مشکل آفرین باشد.

میوه خرمالو یکی از میوه های با طعم متفاوت می باشد. نوع رسیده این میوه نرم و بسیار شیرین و خوشمزه است. خرمالو یکی از میوه های سالم به شمار می آید که خواص درمانی زیادی دارد. این میوه زرد مایل به نارنجی, به دلیل داشتن انواع ویتامین ها, مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها برای حفظ سلامتی, بسیار موثر است. خرمالو را می توان به دو شکل خام و رسیده مصرف کرد.

ارزش غذایی خرمالو
خواص خرمالو

این میوه مغذی دارای ترکیبات ایده آلی از مواد معدنی, ویتامین ها, مواد مغذی گیاهی است و مشخصات کاملی از پروتئین ها را داراست. خرمالو مقادیر کمی چربی دارد. این میوه دارای ترکیبات خوبی از مواد معدنی می باشد اما مقادیر این مواد محدود می باشند و در هر 100 گرم خرمالو, 70 کیلو کالری انرژی برای بدن تامین می شود. تعداد زیادی از مواد مفید موجود در خرمالو تنها 2 تا 3 درصد از نیاز روزانه به آن مواد را تامین می کنند. با این وجود خرمالو دارای سطح بالایی از منگنز می باشند که حدود 17 درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده را تامین می کند. علاوه بر منگنز، مصرف خرمالو می تواند تا 9 درصد از نیاز به ویتامین C و 8 درصد نیاز به ویتامین B6 را تامین کند. این میوه دارای مقادیر بالایی از فیبر می باشد و 80 درصد از کل جرم آن را آب تشکیل می دهد. از دیگر مواد غذایی موجود در این میوه می توان به کربوهیدرات ها، ویتامین A, ویتامین های B1 , B2 , B3 و K اشاره کرد. مواد معدنی موجود در خرمالو شامل زینک, سدیم, پتاسیم, فسفر, آهن, کلسیم,کولین, فولات ولوتئین می باشد.

مزایا و خواص خرمالو

خرمالو دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی است. این مواد مغذی, رادیکال های آزاد را که سبب بیماری های تحلیل برنده وابسته به سن و دیگر بیماری ها نظیر سرطان ها و آب مروارید می شود, خنثی می کند. از آن جا که این میوه سرشار از فیبرها و آب می باشد، به منظور کاهش وزن بسیار موثر است و افراد در رژیم لاغری خود می توانند از آن استفاده کنند. مزایا و خواص خرمالو عبارت اند از:

  1. کاهش وزن: خرمالو برای کاهش وزن در افرادی که به شدت کار می کنند, بسیار موثر است به این دلیل که این میوه در عین حال که سرشار از فیبر و آب می باشد، دارای کالری زیادی است که به افراد پر کار کمک می کند تا انرژی لازم را به دست آورند. مصرف این میوه احساس گرسنگی را کاهش می دهد. بنابراین داشتن یک رژیم غذایی حاوی خرمالو در کنار انجام منظم تمرینات ورزشی, می تواند در کاهش وزن بسیار موثر باشد.
  2. محافظت و تغذیه چشم: یکی از خواص خرمالو, محافظت و بهبود بینایی می باشد. خرمالو دارای لوتئین است که یک نوع ایزومر می باشد و در حال حاضر رایج ترین الکلکاروتینویید در طبیعت است. مطالعات زیادی و درمان های بسیاری پی برده اند که این ایزومر در حفظ و بهبود بینایی بسیار موثر است. این ماده بر روی شبکیه چشم عمل می کند و در درمان بسیاری از بیماری های مرتبط با چشم کاربرد دارد. همچنین این ماده در جلوگیری از ابتلا به بیماری آب مروارید شناخته شده است. شبکیه چشم به دلیل از دست دادن بینایی, آسیب می بیند. آسیب شبکیه با توجه به رادیکال های آزاد تولید شده در نتیجه واکنش اکسیژن با انواع خاصی از مولکول ها ایجاد می شود. خرمالو دارای ویتامین های A , ویتامین C و ویتامین K است که خواص آنتی اکسیدانی آن ها مشخص می باشد. این مواد مغذی برای محافظت از چشم از آسیب به شبکیه، بسیار مهم است. به جز بینایی, این مواد مغذی می توانند در کاهش چین و چروک پوست اطراف چشم بسیار موثر باشند.
  3. بهبود دستگاه گوارش: از آن جایی که خرمالو سرشار از فیبر می باشد, بنابراین از دیگر خواص خرمالو می توان به کمک در هضم غذا و بهبود عملکرد دستگاه گوارش اشاره کرد. به این ترتیب مصرف این میوه می تواند از یبوست پیشگیری کند. همچنین از عفونت مقعد جلوگیری می کند و در نتیجه در درمان سرطان روده بزرگ موثر است.
  4. مقابله با سرطان ها: از آن جا که وجود رادیکال های آزاد سبب ایجاد سلول های سرطانی می باشد, خرمالو با داشتن انواع مواد مغذی, از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی موجود در خرمالو این رادیکال های آزاد را خنثی می کنند و از تخریب DNA جلوگیری می کنند و جلوی رشد سلول های سرطانی را می گیرند. به علاوه خرمالو دارایبتولینیک اسید می باشد که این ماده ضد تومور شناخته شده است و مانع از رشد سلول های سرطانی در بدن می شود.
  5. محافظت در برابر پیری: وجود رادیکال های آزاد در بدن علاوه بر خطر ابتلا به بیماری های مزمن, سبب پیری زود رس می شود. این رادیکال های آزاد به سلول های پوست آسیب می زنند و موجب تحریک آن ها در روند پیری می شوند. این در حالی است که آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی عملکرد معکوسی دارند و روند پیری را کاهش می دهند. ویتامین C موجود در خرمالو یکی از منابع اصلی جهت مراقبت پوست به شمار می رود. ویتامین A و K موجود در خرمالو, چین و چروک ناشی از افزایش سن را کاهش می دهند. همچنین بتاکاروتن و لوتئین موجود در این میوه به افزایش طول عمر انسان منجر می شوند.
  6. تقویت سیستم ایمنی: تحقیقات نشان داده است ویتامین C موجود در مواد طبیعی و از جمله خرمالو, یک عامل قوی جهت تقویت سیستم ایمنی بدن است و بدن را در برابر سرما خوردگی, آنفولانزا و عفونت ها تقویت می کند. در واقع ویتامین ث اثر غیر مستقیم در بهبود این بیماری ها دارد.
  7. سلامتی قلب: پتاسیم یک فلز کمیاب می باشد که در خرمالو یافت می شود. این فلز در تنظیم فشار خون و ریلکس کردن عضلات بدن نقش مثبتی دارد. در واقع بسیاری از داروها از پتاسیم به عنوان یک ماده ضد درد عضلات استفاده می کنند. به این ترتیب خرمالو در سلامتی قلب و عروق تاثیر بسیاری دارد.

مضرات خرمالو

خواص خرمالو

از آن جایی که خرمالو دارای مقادیری از تانن است و این ماده در مقادیر بالا می تواند اثر ضدتغذیه ایی و سمی در بدن داشته باشد, بنابراین مصرف بیش از حد خرمالو می تواند اثرات جانبی مضری داشته باشد. این ماده باعث ایجاد احساس خشکی دهان و بی حس شدن آن می شود. خرمالو خام دارای مقادیر بیشتری از تانن است بنابراین توصیه می شود از خوردن خرمالو خام اجتناب کنید. همچنین خوردن این میوه با معده خالی و یا مصرف بیش از حد آن ممکن است سبب اسهال شود. شایان ذکر است که مصرف این میوه در حد اعتدال مضر نمی باشد. به علاوه بیماران مبتلا به دیابت باید در مصرف این میوه احتیاط کنند به این دلیل که خرمالو دارای قند بالایی است و ممکن است سطح قند خون در افراد دیابتی را بالا ببرد و سلامتی آن ها به خطر بیاندازد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *