دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاربردهای شربت سودوافدرین و عوارض جانبی آن

  • افسانه شمشیری
  • ۹ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب با کاربردها و موارد منع مصرف، مکانیسم اثر، تداخلات دارویی و عوارض جانبی شربت سودوافدرین حتی در دوران بارداری و شیردهی به طور کامل آشنا خواهید شد. با ادامه مطلب ما را همراهی کنید.

در مطالب قبل با شربت پروسپان که داروی ضد سرفه و شربت گایافنزین که برای درمان سرماخوردگی است، آشنا شدید. در این مطلب به شربت سودوافدرین که به شکل قرص هم در بازار موجود است و برای درمان سرماخوردگی، گرفتگی بینی و سینوس ها تجویز می شود، آشنا خواهید شد بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

موارد مصرف شربت سودوافدرین

برای گرفتگی و رفع احتقان سینوس ها، بینی، آبریزیش بینی یا رینیت وازوموتور، لوله شنوایی یا شیپور استاش، التهاب لوله شنوایی، ملتهب شدن سروزی گوش میانی و ایجاد اختلال در عملکرد آن، تجویز می شود.

همان طور که گفتیم این شربت برای رفع و درمان گرفتگی بینی و سینوس ها به هنگام سرماخوردگی استفاده می شود. از ترکیبات این دارو در بیشتر داروهای سرماخوردگی استفاده می شود.

مصرف سودوافدرین برای کودکان

بعد از گذشت ۳۰ دقیقه از مصرف این شربت، گرفتگی بینی، سینوس ها و لوله شنوایی برطرف می شود. اثر این دارو بعد از مصرف، بین ۶ تا ۸ ساعت باقی می ماند.

شربت سودوافدرین, بعد از مصرف، در کل بدن پخش شده و در کبد به طور ناکامل متابولیزه می شود. بقیه دارو چه به صورت تغییر یافته و چه به صورت تغییر نیافته از راه ادرار دفع می شود.

  •  آرون گروپس

مکانیسم اثر

این شربت بر گیرنده ها در مخاط و عروق دستگاه تنفسی اثر گذاشته و عروق را تنگ می کند تا تورم غشای مخاط دستگاه تنفسی و بینی کم شود. بدین ترتیب میزان ترشحات نیز کاهش یافته و راه هوایی بینی باز می شود.

عوارض جانبی داروی سودوافدرین

 موارد منع مصرف

افرادی که به داروی سودوافدرین حساسیت دارند، فشار خون بالا، بیماری شریان کرونری یا سرخرگ تاجی، مصرف داروهای ضد افسردگی مثل داروهایی که مونوآمین اکسیداز را مهار می کنند، خانم های باردار و یا شیرده نباید این شربت را مصرف کنند.

موارد احتیاط

افرادی که مبتلا به دیابت، پرکاری تیروئید، هایپر تروفی یا بزرگی پروستات، فشار داخل چشم، انسداد در دستگاه گوارش و افراد مسن ممکن است با مصرف این دارو بیماری دیگر آن ها شدیدتر و یا عوارض مصرف این شربت بیشتر شود و یا مکانیسم اثر این شربت را خنثی کنند.

بنابراین بهتر است قبل از مصرف شربت با پزشک خود مشورت کرده و وی را از هر بیماری که دارید، مطلع کنید.

موارد مصرف شربت سودوافدرین

عوارض جانبی

  • در سیستم عصبی: بی قراری، پرخاش گری و عصبی شدن، سرگیجه و ضعف، استرس و لرزش
  • در سیستم قلبی و عروقی : طپش قلب، آریتمی یا کژآهنگی قلبی (ریتم طبیعی قلب نامنظم می شود)، کلاپس قلبی و عروقی (باعث فیبریلاسیون بطنى در بیمار مبتلا به شریان کرونری با انفارکتوس شده که این امر منجر به مرگ ناگهانی بیمار می شود)، تاکیکاردی (تند شدن تپش و ضربان قلب به بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه)
  • در دستگاه گوارش: حالت تهوع و استفراغ، خشک شدن دهان و بی اشتهایی
  • سایر عوارض: اختلال در تنفس، سوزش ادرار، رنگ پریدگی، سردرد، توهم، تشنج، خواب آلودگی، بی خوابی، آشفتگی و بی قراری

مصرف سودوافدرین در بارداری و شیردهی

نکاتی که در مورد سودوافدرین باید بدانید.

۱. دارو را چند ساعت قبل از خواب مصرف کنید تا دچار بی خوابی نشوید.

۲. اگر بعد از گذشت یک هفته از مصرف این شربت بیماری تان بهبود نیافت، به پزشک خود مراجعه کنید.

۳. در صورت بروز هر گونه حساسیت و یا افزایش یافتن علائم بیماری مثل بالا رفتن فشار خون و یا آریتمی قلبی، مصرف دارو را قطع و به پزشک خود اطلاع دهید.

۴. قبل از مصرف این شربت در صورتی که به این دارو یا دیگر دارو های مشابه آن حساسیت دارید به پزشک تان اطلاع دهید.

۵. قبل از مصرف این دارو در مورد سوابق پزشکی تان را با پزشک مشورت نمایید.

۶. دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید و از اشتراک گذاشتن آن با دیگران پرهیز کنید.

۷. به منظور تاثیر گذاری بهتر دارو آن را در یک زمان مشخص مصرف کنید.

۸. اگر بدون نسخه دارو را خریداری می کنید راهنمای مصرف آن را به دقت مطالعه نمایید.

اطلاعات دارویی سودوافدرین

۹. مصرف سودوافدرین موجب گیجی و خواب آلودگی می شود لذا، در طول مصرف این دارو از انجام کارهایی که نیاز به دقت و هوشیاری دارند پرهیز نمایید مانند : رانندگی، کار با ماشین آلات و….

۱۰. پیش از انجام هر گونه عمل جراحی پزشک تان را در جریان استفاده از این دارو بگذارید.

۱۱. در طول درمان با این دارو از مصرف الکل و ماری جوآنا پرهیز کنید زیرا، سبب تشدید عوارض آن خواهد شد.

۱۲. پیش از مصرف این شربت لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک بگذارید زیرا، ممکن است این دارو با دیگر دارو هایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

۱۳. در صورت مشاهده علایم اوردوز این دارو سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

۱۳. اگر مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و همچنین از دو برابر کردن دوز دارو نیز پرهیز کنید.

۱۴. دارو را دور از نور و در دمای کمتر از سی درجه سانتی گراد نگهداری نمایید.

نکاتی در مورد سودوافدرین

در این مقاله قصد داشتیم شما عزیزان را با این دارو آشنا کنیم تا در مورد آن اطلاعات کافی به دست آورید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *