دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علت خون دماغ شدن از یک سوراخ بینی چیست؟

  • مهلا بستگان
  • ۱۲ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

مجله اینترنتی آرگا امروز از علت خون دماغ شدن از یک سوراخ بینی می گوید و علل مختلف این مشکل را با ذکر بیماری ها و عوامل تحریک کننده بیان می کند.

در خون دماغ شدن دو حالت داریم: یا خونریزی از قسمت جلویی بینی است یا از قسمت عقبی بینی. که هر یک از اینها علل و دلایل مختلفی دارد. خونریزی از قسمت جلوی بینی بخاطر تجمع رگ های خونی و پارگی این رگها است که معمولا هیچ خطری ندارد و در منزل هم می شود درمان کرد. اما در خونریزی از قسمت عقبی بینی که کمتر اتفاق می افتد و در افراد مسن بیشتر رخ می دهد, خطرناک است و بهتر است که به پزشک مراجعه شود. در ادامه از علت خون دماغ شدن از یک سوراخ بینی در دو ناحیه سخن می گوییم. ما را همراهی کنید. 

خون دماغ شدن از یک سوراخ بینی از قسمت جلویی بینی:

فین کردن شدید بینی می تواند علت خون دماغ شدن از یک سوراخ بینی باشد. اگر این اتفاق زیاد تکرار می شود به این علت است که خون لخته شده در بینی بخاطر فین کردن مجدد کنده می شود و موییرگ را پاره می کند, دوباره خونریزی اتفاق می افتد. معمولا در  طی کردن پروسه درمان آنفولانزا و سرما خوردگی هم این اتفاق بخاطر فین کردن و تخلیه بینی از مخاط جمع شده اتفاق می افتد. مصرف داروهای ضد التهاب بینی و هوای سرد و گرم که باعث خشکی بینی می شوند هم می توانند از دلایل خون دماغ شدن از یکی از سوراخ های بینی باشند. از دیگر دلایل خون دماغ شدن, دست کردن و دستکاری زیاد داخل بینی است.

علت خون دماغ شدن از یک سوراخ بینی چیست؟

اشخاصی که دچار حساسیت و آلرژی هستند به علت استفاده از داروهای ضد احتقان که سبب خشکی بینی و خارش و تحریک ناشی از حساسیت هم با دستکاری بینی برای بر طرف کردن خارش, ممکن است به خونریزی بینی از یک سوراخ بینی دچار شوند. افزایش رطوبت و خشکی هوا در مناطق مرتفع هم از دیگر دلایل خون دماغ شدن است. افرادی که تیغه وسط بینی آنها انحراف دارد هم, چون این انحراف باعث ورود مواد خارجی داخل بینی می شود, مشکل عفونت را به وجود می آورد و سبب خونریزی می گردد. در بیماران کبدی چون خون به راحتی منعقد نمی شود هم خون دماغ شایع است. مصرف الکل و مواد مخدر هم از دیگر علل خونریزی بینی از یک سوراخ بینی می باشد, موادی مثل کوکائین که سبب خر و پف هم می شوند و الکل که با عدم انعقاد خون, گشادی رگها را به دنبال دارد.

انحراف تیغه وسط بینی می تواند از دلایل خونریزی باشد؟

خونریزی بینی از یک سوراخ و قسمت عقبی:

خون دماغ های پی در پی می تواند نشانه کمبود کلسیم در بدن فرد باشد که با مراجعه به پزشک و آزمایش دادن مشخص می شود و با تجویز دکتر مربوطه می تواند برای رفع این مشکل از قرص کلسیم استفاده کند. مصرف بعضی داروها مثل: وارفارین, هپارین, قرص آسپرین, بروفن, هم می تواند از دلایل خون دماغ شدن از قسمت عقبی بینی باشند. گفته شده است که فشار خون بالا هم از علل خون دماغ از این ناحیه می باشد اما این گفته هنوز به اثبات نرسیده است. بیماری های خونی مثل لوسمی و هموفیلی هم از علت های خون دماغ شدن از یک سوراخ بینی هستند.

انواع خونریزی از بینی را بشناسیم

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

چربی خون بالا موجب تجمع رسوب چربی ها و کلسترول در سرخرگ و سختی دیواره آن می شوند که این اتفاق گاها خون دماغ شدن را به دنبال دارد. تومورهای بینی اعم از خوش خیم و بدخیم موجب خون دماغ می شوند. ضربه خوردن به سر و صورت از دیگر دلایل خون دماغ است. اشخاصی که بینی خود را جراحی می کنند خونریزی از خفیف تا شدید در بینی, بین آنها شایع است. دود سیگار, محلول یا بخار آمونیاک, اسید سولفوریک, و بنزین مواد محرک شیمیایی هستند که قرار گرفتن در معرض آنها گاهی سبب خون دماغ شدن می شود.

کمبود کلسیم از دلایل خونریزی در بینی

درمان خونریزی بینی عادی برای کودک و بزرگسال

  • در هنگام خون دماغ صاف بنشینید، حالت نشسته بدن در حالی که پشت تان صاف بوده و سر کمی به عقب خم است، به تخلیه خون از طریق بینی کمک می کند و مانع از نشت آن به گلو می شود، نشت خون به گلو باعث استفراغ و حالت تهوع خواهد شد.
  • استفاده از کمپرس آب سرد و قرار دادن آن بر روی پل بینی می تواند موجب انقباض رگ های خونی در بینی  شده و خونریزی متوقف خواهد شد.
  • یکبار فین کردن و انجام این کار به آرامی می تواند به تخلیه و پاکسازی خون داخل سوراخ  های بینی کمک نماید.
  • همچنی برای ۵ دقیقه بینی تان را فشار دهید، حداقل ۵ دقیقه قسمت نرم بینی تان را به آرامی و بدون اینکه رها کنید، فشار داده و نگه دارید، فشار روی تیغه بینی جریان خون را متوقف خواهد کرد، اگر لازم شد، می توانید این کار را تا ۱۵ دقیقه تکرار نمایید.
  • استفاده از یک دستمال مرطوب و قرار دادن آن بر روی بینی می تواند به جذب خون کمک نماید.

خون دماغ شدن از سوراخ بینی

نکاتی در مورد خون دماغ

در اغلب موارد، خونریزی بینی مشکل شایع و بی خطر است، گاهی مواقع خون دماغ از نوع قدامی بوده و در خانه قابل درمان است، این اتفاق اغلب به شکل اتفاقی رخ داده و مدت زمان زیادی طول نمی کشد. برای آشنایی با روشهای بند آوردن خونریزی بینی می توانید در اینجا کلیک کنید.

خونریزی قدامی به دلایل مختلفی از جمله خشکی هوا و یا خاراندن و تمیز کردن مداوم بینی اتفاق می افتد و در صورتی که نتوانید جلوی این نوع خونریزی را بگیرید، حتما باید سریعا با پزشک تماس برقرار کنید یا به اورژانس مراجعه نمایید.

خونریزی خلفی موضوعی جدی است و در صورتی که احتمال دهید به این خونریزی دچار شده اید باید سریعا به اورژانس مراجعه کرده و یا با پزشک تماس بگیرید.

مرطوب نگه داشتن محیط خانه، دست کاری نکردن بینی با انگشت و استفاده از اسپری بینی به منظور مرطوب نگه داشتن بینی روشهایی هستند که می توانند از خونریزی بینی جلوگیری نمایند.

افرادی که به طور مکرر دچار مشکل خون دماغ هستند، باید یک چکاب کامل داشته باشند و به پزشکان متخصص حلق و بینی مراجعه نمایند تا از علت این مشکل آگاهی پیدا کرده و هر چه سریع تر درمان شوند.

خون دماغ شدن از سوراخهای بینی

به طور کلی خونریزی های ناشی از قسمت جلویی بینی را با درمان خون دماغ در طب سنتی می شود در منزل بر طرف کرد اما اگر خونریزی در قسمت عقبی باشد بهتر آن است که حتما به نزد پزشک بروید و با پیدا  کردن مشکل به درمان آن بپردازید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *